šabla

20 posts / nové (0)
Posledne poslané
Obrázok používateľa evaf
Offline
šabla

Dobrý deň, neviete mi poradiť, čo je toto za meč? Je asi z 1.sv.vojny . Díky.

Fotografia v diskusiach - evaf
Fotografia v diskusiach - evaf
Fotografia v diskusiach - evaf
Obrázok používateľa rotor
Offline

http://www.angelfire.com/wa/swordcollector/marks/page1.html

 

clauberg.jpg clauberg.jpg
Obrázok používateľa vlcik-tlcik
Offline

Prepáč Teodor, že som Ťa tak nejapne prerušil, predsa by som sa ešte spýtal ak vieš, prečo má jatagán taký tvar ako má. Dík.

Obrázok používateľa teodor
Offline

vlcik-tlcik napísal/a:

Prepáč Teodor, že som Ťa tak nejapne prerušil, predsa by som sa ešte spýtal ak vieš, prečo má jatagán taký tvar ako má. Dík.

 

v pohode, neprerušil si ma smiley

 

k tvojej otázke sa ale neviem vyjadriť... rôzne kultúry používali rôzne tvary zbraní a prišli na rôzne technické riešenia - ale prečo práve tento tvar, to naozaj vysvetliť neviem :)

Tak ako sa šabľa dostala do Európy kde "kraľoval" meč s priamou čepeľou s Maďarmi a postupne sa rozšíril, tak jatagány sa k nám dostali z Balkánu, spravidla ako pamiatka c.k. dôstojníka na anexiu Bosny. Hlbšiu históriu týchto zbraní nepoznám, ale väčšina z nich (často vystavovaných v múzeách ako pamiatka na turecké vojny) pochádza práve z Bosny z prelomu 19. a 20. storočia - tým samozrejme netvrdím, že ich história nie je ďaleko staršia, ani to, že ich pôvod je v Bosne. Je to zbraň spätá s moslimskou kultúrou a táto oblasť predtým patrila Turecku. Z ktorej časti kedysi obrovskej tureckej ríše ale pôvodne pochádza, to neviem rovnako ako to, prečo má ostrie "dovnútra" 

Zrejme im proste tento tvar vyhovoval :)

1_1.jpg 1_1.jpg
Obrázok používateľa teodor
Offline

niekde som dokonca čítal, že ich pôvodne vyrábali z kôs, ale nakoľko sa tomu dá veriť... to fakt neviem :)

Obrázok používateľa teodor
Offline

možno ešte doplním, že čepele sa vyrábali v rôznych dĺžkach podľa potrieb (výšky) konkrétneho dôstojníka, čepele uhorských dôstojníkov boli spravidla zahnuté o čosi viac ako u ich rakúskych kolegov (história nepustí) a spomínané výbrusy boli do veľkej miery závyslé od konkrétneho výrobcu - silnejšia unifikácia výzbroje nastala až v polovici 19.storočia, ale až do konca monarchie ostali šable (ako napr. aj uniformy) osobným majetkom dôstojníka a aj u posledného vzoru 1861 existuje množstvo rôznych individuálnych úprav, hoci už nie až v takej miere ako tomu bolu u tohto vzoru. 

 

na doplnenie prikladám foto etue k Vojenskej záslužnej medaile s venovaním z mojej zbierky - IR72 (Bratislava)

fotografie zbraní sú z rôznych internetových aukcii a aukčných domov (www.aukro.cz; www.ebay.at, Dorotheum), dúfam, že to nevadí - každopádne mi z ich použitia žiadny zisk neplynie :) 

img_3293.jpg img_3293.jpg
Obrázok používateľa vlcik-tlcik
Offline

Dík Teodor, pre mňa je odpoveď dostatočná. Zbrane ja nerád, veď aj načo, keď mám veľké očné zuby smiley

Obrázok používateľa teodor
Offline

ešte dve revolučné...

3_4.jpg 3_4.jpg 16_3_constitution.jpg 16_3_constitution.jpg
Obrázok používateľa benjo
Offline

uz ma vlcik predbehol..ocividne sme na to same zvedavy viaceri

Obrázok používateľa benjo
Offline

to bola taka zdrava samochvala teodor... :)) ale tak vyznas sa takze neda mi sa opytat uz ked ta tu mame... medzi tvojou a evafovou sablou vidim rozdiely na prvy pohlad... ta dlzka drazky na cepeli, ukoncenie rucky, zavesenie posvy, dokonca aj zakrivenie neviem ci nie je ine, spic na evafovej fotke nevidno ( za to som chcel aby sem dal lepsie fotky )... tak ci je to ozaj ona. lisili sa tie sable v ramci jedneho modelu pocas doby v ktorej sa vyrabali? tvoja je z ktoreho roku?

Obrázok používateľa vlcik-tlcik
Offline

Pýtal som sa kamaráta, (ešte hneď po reakcii pipa), jeho odpoveď bola :

Első ránézésre 1837M gyalogostiszti szablya, a keresztvasa hiányzik sajnos , ezeket használták 1848-49 ben , de majd jobban megnézem. De szerintem 1837 tipus osztrák magyar.

Lenže potom som si prečítal Teodorov článok a bol som na pochybách.

Konečne v roku 1861 sa mení spôsob nosenia pechotných dôstojníckych šablí a namiesto dvoch voľných krúžkov je zavesenie zbrane riešené na jeden pevný krúžok a jedno bočné pútko. Zároveň s touto zmenou sa mení aj vzhľad objímok, ktoré strácajú výrazné puklice a dostávajú úzky jednoduchý tvar.

Pozrúc si pošvu, má iba jednu objímku, ale s puklicou, tak som si tiež pomyslel, že to bude nejaká odroda tej 1837, ale keďže sa v zbraniach nevyznám, nechal som to tak. Ale zaujíma ma ako to je teda s tou pošvou.

Obrázok používateľa teodor
Offline

vlcik-tlcik napísal/a:

Pýtal som sa kamaráta, (ešte hneď po reakcii pipa), jeho odpoveď bola :

Első ránézésre 1837M gyalogostiszti szablya, a keresztvasa hiányzik sajnos , ezeket használták 1848-49 ben , de majd jobban megnézem. De szerintem 1837 tipus osztrák magyar.

Lenže potom som si prečítal Teodorov článok a bol som na pochybách.

Konečne v roku 1861 sa mení spôsob nosenia pechotných dôstojníckych šablí a namiesto dvoch voľných krúžkov je zavesenie zbrane riešené na jeden pevný krúžok a jedno bočné pútko. Zároveň s touto zmenou sa mení aj vzhľad objímok, ktoré strácajú výrazné puklice a dostávajú úzky jednoduchý tvar.

Pozrúc si pošvu, má iba jednu objímku, ale s puklicou, tak som si tiež pomyslel, že to bude nejaká odroda tej 1837, ale keďže sa v zbraniach nevyznám, nechal som to tak. Ale zaujíma ma ako to je teda s tou pošvou.

 

je to jednoduché, nie je kompletná smiley

rozdiel medzi vzorom 1837 a neskoršími typmi nie je len v pošve, ale aj vo výbruse a zakryvení čepele. neskoršie typy mali zakryvenie menej výrazné. Je síce pravda, že šabľa narozdiel od dnešného obdobia bola majetkom dôstojníka (nie eráru), takže si mnohí z nich pri zmene vzoru, proste dali zmeniť kôš a nekupovali si novú, v tomto prípade ale ide o čepeľ zo vzoru 1837.

Táto téma je velmi zaujímavá a široká, s množstvom rôznych anomálií - napríklad sa používali tzv. koristné čepele, teda čepele zbraní nepriateľov získané v boji (obr. 2 a 3), prípadne si nechálali čepele rôzne zdobiť, napríklad názvami bojísk, dostávali krásne zdobené zbrane od dôstojníkov zboru (dôstojícky zbor v r.u. armáde fungoval v duchu bojového kamarátsva a podobné dary k rôznym príležitostiam boli bežné - okrem zbraní napríklad vyznamenania s venovaniami a podobne), atd. Často sa napr. vyskytujú zbrane s čepelami s nápismi odkazujúcimi na revolučné roky 1848-49

Podobne sa vyskytujú koše zdobené kanelovaním, doplnené monogramom či erbom majiteľa (obr.1), atd

 

v tomto prípade ale ide o "tuctovú" čepel, pomerne ľahko identifikovateľnú 

1_4.jpg 1_4.jpg 561037181.jpg 561037181.jpg austria_1845-50_dost_cav.jpg austria_1845-50_dost_cav.jpg
Obrázok používateľa rotor
Offline

Mohol by to byť W. (Wilhelm) Clauberg, Solingen, Nemecko, 1918-1972.

Obrázok používateľa benjo
Offline

podla mna je to urcite R-U sabla, nejaky typ co sa vyvinul z modelu 1837..bud okolo polky alebo nieco po polke 19.stor.

skus si precitat aj tento clanok..snad ti da dalsie napovedy http://www.valka.cz/clanek_12080.html

inak na prvom obr. mas dve slova na cepeli... no horne slovo bude istotne nejake mesto/podnik kde vyrabali cepele ( napr. znamy Solingen ), v tom spodnom slove je asi nieco ako ..inox.. co bude cast nejakeho slova znamenajuceho nehrdzavejuci...a na druhom obr. je zrejme wagner - to bude vyrobca samotnej zbrane. asi by to bolo vsetko lepsie vidno bez hrdze a lepsie nasvietene a zaostrene.

a celkom urcite pomoze ked sa k tym fotkam daju aj rozmery..hl. komplet dlzku, dlzku a sirku cepele atd., proste co najviac informacii... plus aj fotku celej sable..myslim aj so spickou ;-)

cenu v tomto stave asi netreba riesit.

Obrázok používateľa teodor
Offline

benjo napísal/a:

podla mna je to urcite R-U sabla, nejaky typ co sa vyvinul z modelu 1837..bud okolo polky alebo nieco po polke 19.stor.

skus si precitat aj tento clanok..snad ti da dalsie napovedy http://www.valka.cz/clanek_12080.html

inak na prvom obr. mas dve slova na cepeli... no horne slovo bude istotne nejake mesto/podnik kde vyrabali cepele ( napr. znamy Solingen ), v tom spodnom slove je asi nieco ako ..inox.. co bude cast nejakeho slova znamenajuceho nehrdzavejuci...a na druhom obr. je zrejme wagner - to bude vyrobca samotnej zbrane. asi by to bolo vsetko lepsie vidno bez hrdze a lepsie nasvietene a zaostrene.

a celkom urcite pomoze ked sa k tym fotkam daju aj rozmery..hl. komplet dlzku, dlzku a sirku cepele atd., proste co najviac informacii... plus aj fotku celej sable..myslim aj so spickou ;-)

cenu v tomto stave asi netreba riesit.

 

je, respektíve to bola šabla vzor 1837 pre dôstojníkov pechoty. Pokial by zase raz niekoho zaujímalo, odkial som si vycucal túto informáciu, ja som autor spomínaného článku wink

c5a1avla_005.jpg_big.jpg c5a1avla_005.jpg_big.jpg
Obrázok používateľa benjo
Offline

benjo napísal/a:

inak na prvom obr. mas dve slova na cepeli... no horne slovo bude istotne nejake mesto/podnik kde vyrabali cepele ( napr. znamy Solingen ), v tom spodnom slove je asi nieco ako ..inox.. co bude cast nejakeho slova znamenajuceho nehrdzavejuci..

dobra trefa rotor. moj zrak tou hrdzou ocividne nepresiel dost dobre. fakt to vyzera ze je tam clauberg solingen.

poupravim teda este to datovanie vyrobcu ( len cepele? ) aby sme sa nezastavili v roku 1918:

Wilhelm Clauberg & AG, 1847-1918

W. (Wilhelm) Clauberg, Solingen, Germany, 1918-1972

Wilhelm Clauberg AG, 1972-(1988?)1990

Obrázok používateľa evaf
Offline

Vďaka, zaujímavá informácia,možno po reštaurovaní to bude vyzerať lepšie.

 

 

Obrázok používateľa pipo
Offline

Predať na súčiastky a kúpiť niečo v lepšom stave.

Obrázok používateľa mazoslav
Offline

Do tohto vlákna by sa skor hodilo čo s tým? :) ...

Obrázok používateľa evaf
Offline

Chcela by som ho aj reštaurovať, len neviem, či sa to oplatí, akú má táto zbraň hodnotu.

 

 

Voľby prehliadania komentárov

.

Prihlásenie

To prevent automated spam submissions leave this field empty.