Konštruktívna diskusia

140 posts / nové (0)
Posledne poslané
Obrázok používateľa Sasha
Offline
Konštruktívna diskusia

Celý môj doterajší život bol nejakým spôsobom spojený so zberateľstvom a múzejnou prácou. Celý môj doterajší život som sa snažil pochopiť a odpovedať na základné otázky múzejnej práce, ktoré síce vyslovili naši i zahraniční muzeológovia, ale nikdy na ne uspokojivo neodpovedali. Celý môj doterajší život som hľadal spriaznené duše, s ktorými by som sa mohol porozprávať o veciach, ktoré ma v práci trápili, trápia a budú trápiť, no málokedy som našiel poslucháča a ešte zriedkavejšie múzejníka, partnera na rozhovor.
Obnova síce priniesla niekoľko zaujímavých tém, ale nič trvalé. Až rozhovory so zuzanou ma vyprovokovali na založenie tejto témy o zberateľstve, múzeu, ale aj múzejnej teórii a praxi.
Dlho som rozmýšľal nad úvodnou témou, ktorá by bola dostatočne univerzálna aby sa s ňou stotožnilo čo najviac návštevníkov Obnovy, témou, ktorá by dovoľovala vrátiť sa aj k zaujímavým témam, ktoré už zapadli do archívu zabudnutia.
Nakoniec som sa rozhodol, že našu konštruktívnu diskusiu budeme viesť na tému

ZBIERKOVÝ FOND.
Budovanie, ochrana a komunikácia informačného potenciálu množiny autentických zástupcov a reprezentantov dokladaného javu alebo udalosti vo vývoji spoločnosti determinuje totiž správanie múzejníka v mnohých prípadoch viacej ako výplatná páska.
Téma je určená všetkým a múzejníkom, ktorí na Obnovu zablúdia, zvlášť. Vítané sú postrehy, nápady, pochvala aj hana, pokiaľ bude súvisieť s témou. Príspevky mimo tému, bez pardónu, skončia tam, kam patria - na smetisku.

__________________

Každý dobrý skutok sa dočká zaslúženého trestu.

Obrázok používateľa harp
Offline

Ci je vajcovy salat nasim Kulturnym dedicstvom vyselektuje uz len "historia".

__________________

Pracujem aj pre www.obnova.eu // www.cervotoc.sk // www.lanovefarby.sk

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

Čo máte stále s tým vajcovým šalátom, kultúrnym dedičstvom je predsa "Ruské vajce"... (xixi...)

Obrázok používateľa pipo
Offline

S prianim uspesneho roku 2012 sa vraciam do tejto diskusie aby som polozil jednu mega otazku ktora vznikla skrizenim oslavy narodenin mojho braceka a akciou ICCROM. Bratova zena totiz pripravila pre gratulantov vajcový šalát, v ktorom bolo viac zemiakov ako vajec a este aj nejaka salama. Slovom hnusnu bezmennu gebuzinu. Tak vznikla debata o tom co to ten vajcovy salat vlastne je. Aj preto, ze ho milujem. Ked som si dnes precital o akcii ICCROM akosi sa mi to spojilo s tym vajcovym salatom a vznikla otazka. Je vajcovy salat kulturnym dedicstvom? Ked je, je to moje, nase slovenske alebo celosvetove dedicstvo a je vobec hodne ochrany? Okrem toho by ma tiez zaujimalo keby bol dedicstvom, ktory z vajcovach salatov roznych receptur je ten ktory by sme vyhlasili za dedicstvo alebo by sme vyhlasili vsetky. J)

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Po dlhej odmlke sa vraciam aby sme pokračovali v našich debatách na múzejné témy. Zatiaľ však iba prianie toho, čo vraj múzejníci v roku 2012 budú potrebovať najviac.

pf_2012.jpg pf_2012.jpg
Obrázok používateľa zuzana
Offline

Tak Sasha, najprv k tým pondelkom...viem, že nie všade majú múzeá v pondelok zatvorené (aj my v sezóne máme otvorené celý týždeň)...viem, že napríklad v niektorých špecifických expozíciách (aj my máme jednu takú), je nutná údržba a hlbšia kontrola aspoň raz za týždeň...keďže víkend je pasé, rieši sa to tradične, práve v pondelok...je pravda, že by sa to mohlo robiť poobede, či v noci...ale...kto by tie nadčasy tým našim technikom preplatil? ;-( Hlavne keď sú zároveň aj lektori, kosci a údržbári...

K výstavám...

Minimálne náš manažment nemá ani na kofinancovanie potenciálnych prostriedkov, ktoré by na výstavy mohli prísť z európskych, či iných grantov, najmä ak je to na úrovni 25 - 30%...takže o väčších výstavných projektoch môžeme iba snívať...Na tie totiž treba milióny, nie tisíc euro :-).

A aký výstavný projekt máš na mysli? Je to síce dosť uletené...ak mám pravdu povedať...ale možno nie nerealizovateľné...tak konkretizuj...menujem Ťa hlavným komisárom výstavy...

...Komisár výstavy...kde sa nabralo také pomenovanie? Podľa wikipédie v ZSSR ľudoví komisári boli členovia vlády, pojem komisár znel menej buržoázne ako minister..a potom najviac komisárov je policajnom zbore...U nás sa tak označuje nositeľ idey, autor scenára i zodpovedný realizátor výstavy...viem, že v galériách frčí kurátor, ale to je u nás správca fondu...tak neviem, chceš byť komisár, či nie?

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Aj keď vonku zúri babie leto, predpokladám, že ste sa už všetci vrátili z dovoleniek celí a zdraví. Ja som si tiež užíval typicky slovenské letné radovánky, ale čo sa naplánovalo sme vykonali a prijemne unavený sa vraciam s aktuálnymi témami a s vierou, že občas na Obnovu zavítate.

Najčerstvejšia je o "modrých" múzejných pondelkoch, aj keď si myslím, že redaktor TN vôbec nevie čo to "modrý pondelok" je. Čo vy na možné zrušenie tohto "socialistického prežitku"?

Tiež by som sa rád vrátil k zuzaninmu príspevku (133). Naši, vaši zriaďovatelia ani múzejné menežmenty nechcú, nemôžu alebo nemajú zdroje na realizáciu múzejných výstavných projektov? Sme, ste ochotní obetovať čas, nápad, invenciu a možno aj trochu manuálnej práce? Nestálo by za zváženie vytvoriť overgroundovú platformu a pokúsiť sa zrealizovať nejaký výstavný projekt?

Obrázok používateľa pipo
Offline

Zdravim všetkych a mam jednu poznamku. zuzana pise o vystave ale ja si myslim, ze to je z hladiska turistickej navstevnosti malo, ze by to malo byt nieco nadcasove. Slovom atrakcia s mocnou propagaciou a medializaciou. Ako priklad mi napadaju betlehemy, ktore je mozne vidiet iba par dni v roku a maju velku navstevnost. Betlehem, ktory je mozne vidiet cely rok je Slovensky Betlehem v Rajeckej Lesnej. Aku ma propagaciu a navstevnost neviem ale vyguglil som ho na prvykrat. Tym nechcem povedat, ze kazde muzeum musi mat betlehem ale v kazdom regione sa urcite najde nejaka tema, z ktorej by sa dala urobit atrakcia.

 

lesna.jpg lesna.jpg
Obrázok používateľa zuzana
Offline

Nuž Sasha, ale vieš ako je to s tymi projektami. Tot tento rok nám padla výstava, lebo projekt neprešiel. Tak skúsime ten ďalší a ďalší a ďalší? Podľa mňa  to nie je systematický prístup, nehovoriac, že aj témy treba napasovať a teda, že sa nerobia také, ktoré by možno bolo viac treba, ale sa recyklujú témy s nálepkou výnimočný, jedinečný, raritný... . 

A múzejníkov určite bude tiež treba naučiť ako robiť takéto výstavy, ako vôbec nájsť a manažovať prípravný tím. Nik učený z neba nespadol a preto netreba čakať, že lusknutím prsta všetci budeme hneď "trendy". Ale nevidím to ako otázku dňa. Tou stále neotrasiteľne zostáva aj na začiatku 21. storočia plesnivenie zbierkových predmetov a katastrofálny stav pamiatok po poslednej vlne racionalizačným opatrení...Na ďalšiu sa teším na jeseň, keď sa prestanú sypať peniažky od sezónnych návštevníkov :-(

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Úplne súhlasím. Slovensko so svojimi múzeami v nemúzejných budovách (knižnice a archívy na tom nie sú lepšie) nemá primerané priestorové možnosti i keď prezentácia solitérnych makiet a modelov, najmä architektúry, nie je ničím výnimočným. Ale... pokiaľ navštívite stránku Múzea mesta Bratislavy možno si ani nevšimnete v záhlaví mosadznú maketu starého mesta, ktorá je unikátom nielen v slovenskom rozmere. Ďalšie informácie - 0 bodov.

http://www.muzeum.bratislava.sk/

V Prahe majú na Petříně Zrcadlové bludiště, ktoré končí diorámou znázorňujúcou pamätnú scénu z konca tridsaťročnej vojny keď Prahu dobývali Švédi. Pozadie namaľovali Karela a Adolf Liebscher, ale inak nič moc - kanón, tri prilby, tri halapartne, nejaké šutre a trámy.  Pozná ju celý svet.

http://www.petrinska-rozhledna.cz/zrcadlove-bludiste.php

Pokiaľ bude pre neziskové múzeá prioritou podpora cestovného ruchu, s klasickou prezentáciou zaprášených "pamiatok nevyčísliteľnej hodnoty" asi nevystačia. Keď majú zarábať budú musieť investovať, teda, lepšie povedané, ich zriaďovatelia budú musieť uvoľniť peniaze. Na múzejníkoch je aby našli regionálne (!) témy a spracovali projekty aj s analýzou návratnosti

Ostáva otázka či naše múzeá disponujú chuťou a potrebným potenciálom.

Múzeum mesta Bratislavy Múzeum mesta Bratislavy Petřínská dioráma Petřínská dioráma
Obrázok používateľa zuzana
Offline

 

Stretla som sa s rôznymi názormi na takéto inštalácie...na niektorých pôsobia vyrušujúco - príliš veľa podnetov,  ktoré odvádzajú pozornosť od zbierok, keďže je takých pár jedincov, čo chodí do múzea práve kvôli nim. Ostatní však (drvivá väčšina) chodia za zážitkom. A to im naše vitrínové výstavy neposkytnú. Tie možno (záleží od kvality samozrejme) potešia fajnšmekra, ktorého poteší aj stará minca položená na zaprášenom stole :-) , ale ak očakávame davy, tak toto je asi jediná cesta. U nás asi len v BA (a KE) sa robia podobné typy výstav a viem, že na ne prídu cez víkend aj také rodiny, čo v živote, okrem povinných školských výletov, do múzea nevkročili... Toť moja odpoveď – myslím, že jasná.

Odpoveď na otázku prečo u nás akosi nerobíme takéto výstavy je ľahká, nemyslím, že sme neschopní takto riešiť výstavu...ale určite nie sám kurátor s konzervátorom a údržbárom...a určite nie za 300 euro, ani nie za 5000. To sú miliónové projekty...Kde na ne ale vziať? U nás ani na expozície nemáme miliónové rozpočty. Takže nech si hovorí kto chce - čo chce, bez peňazí a tvorivých ľudí, ktorých treba tiež zaplatiť, môžeme na takéto výstavy ZABUDNÚŤ...

Obrázok používateľa PavolR
Offline

Hoj, harp, v novozámockom múzeu je hneď na začiatku archeologickej expozície dioráma trocha podobná tej hornej ulanbatorskej :) Pozadie je nefalšovaný Burian. 

archeoexp1.JPG archeoexp1.JPG
Obrázok používateľa PavolR
Offline

Než začneme porovnávať, treba si položiť otázku, koľko máme na Slovensku múzeí s priestormi ako Aupark ;) a hlavne koľko zámožných ľudí ochotných investovať do kultúry (nezištne, samozrejme). Lebo tie rozdiely v prevedení vyplývajú aj z rozdielov systémových.

Obrázok používateľa harp
Offline

Myslim si ze aj toto je muzeum. Ide vsak najma o formu prezentacie. Tato je jednoduchsia a zaujimavejsia. Ja osobne mam rad dioramaty/dioramy.

Obrázok používateľa tatar
Offline

Som len laik, odpoviem ako laik, vidím tam rozdiel ako divá sviňa.

__________________

Strážca tajomstva v krajine bláznov.

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Pred niekoľkými dňami sa zišlo šesť obyčajných ľudí v dobe keď šiel v televízii film "Noc v múzeu". Päť z nich úplne spontánne vyhlásilo, že "TO je múzeum a nie tie naše". Tak sa vás, múzejníci, pýtam čo si o prezentácii takéhoto typu myslíte. Aby ste boli v obraze, aj keď ste nevideli film, niekoľko ukážok.

Smithsonian Institution, Washington, D.C. Smithsonian Institution, Washington, D.C. Cleveland Museum of Natural History Cleveland Museum of Natural History Národné múzeum mongolskej histórie, Ulan Bator Národné múzeum mongolskej histórie, Ulan Bator Múzeum vikingských lodí, Roskilde, Dánsko Múzeum vikingských lodí, Roskilde, Dánsko Royal Norfolk Regimental Museum, Norwich, Anglicko Royal Norfolk Regimental Museum, Norwich, Anglicko SLovenské národné múzeum, Bratislava SLovenské národné múzeum, Bratislava
Obrázok používateľa Sasha
Offline

Tak som si uchmatol hŕstku času z toho kolotoča a vraciam sa s kopcom predsavzatí.

 

PavoIR, tá kurátorka bola z nášho múzea, s kolegami z iných múzeí sa mi to nikdy nestalo.

 

Zuzana, k tomu opisu situácie vo vašom múzeu niet čo dodať. Teda neviem čo, snáď len to, že múzeá boli doteraz na hojdačke - raz hore... lepšie, raz dole... horšie a teraz sa hojdačka zastavila... DOLE. Škoda, že v tomto prípade, pravdepodobne, nemôžem nadávať na štát = MK SR. Pokiaľ by si sedela v štátnom múzeu napísal by som ti esejku o tom ako sa dá prešustrovať v jedinom štátnom múzeu 30 miliónov korúna a ako ďalších 20 miliónov na prešustrovanie čaká. Nechcem aby si ani približne špecifikovala pôsobisko (!) bolo by to nezdravé pre oči.

 

Ešte raz k PavloviR. Z muzeologického hľadiska nahradenie novinovej vypchávky znamená informačnú stratu a pokiaľ to nebude riadne zaznačené, tvoj nasledovník sa môže domnievať, že ide o sekundárnu úpravu. Ja osobne by som trval na návrate "pôvodného" materiálu na pôvodné miesto, pretože keď ho založíš, ako keby si ho vyhodil. Zistiť z akých novín je vypchávka môže, v najlepšom prípade, upresniť datovanie obdobia, v ktorom sa prilba používala alebo ešte používala.

 

Obrázok používateľa PavolR
Offline

Stravné listky a faktúry sú témou aj u nás (platy v ohrození nie sú, keďže pod životné minimum zákon nepustí ;) :D). Normálne sa nám síce hospodári dobre, ale teraz nás rafol jeden projekt.


 


Každopádne nie o tomto by som chcel teraz hovoriť. Rieším takú dilemu:


Dal som nášmu konzervátorovi na vyčistenie žandárske klobúky a tieto majú pod vnútornou obrubou prúžky z dobových novýn. Tieto sa počas čistenia vyberú a bude možnoť pokúsiť sa zistiť o aké noviny a z akého obdobia ibe. Otázkou je, či po vyčistení, umiestniť naspäť pod obrubu "pôvodný" material, alebo ho nahradiť iným. Starý by sa potom založil.

Obrázok používateľa zuzana
Offline

 

Tak...mesiac v mojej múzejnej alma mater uplynul a entuziazmus odišiel už v prvom týždni. Keď som si po mesiaci otvorila posledné mesačné vyhodnotenie (z roku 2009), udrela mi do očí veta: úsporné opatrenia v čase krízy. Prešli dva roky a sme v kríze ešte väčšej. Vtedy nebolo na činnosť a prevádzku, dnes sa bojuje o výplaty a stravné lístky. Sme neplatičmi a hrozia nám odpojením od elektriny, plynu, telefónov. Je to možné? A to som si myslela, že horšie ako keď som odchádzala už nemôže byť. 

Trošku praktických príkladov našej múzejnej biedy:

  1. ESEZ 4G
    1. V práci som vyše mesiaca, ale stále nemám prístup do ESEZ 4G...moje konto odblokujú, až keď absolvujem školenie v BA. OK. 5. apríla bol termín. Zrušil sa a ďalší neurčili. Vraj v máji, možno neskôr. Podpísané podčiarknuté, nikoho netrápi, že kurátor dva, tri mesiace, možno i polroka nespracúva svoj fond. Teda defacto ide o odbornú činnosť, bez ktorej sa zaobídeme. Naozaj si neviem predstaviť firmu, ktorá zamestná odborníka a na mesiace mu nesprístupní informačný systém, ktorý je základnou databankou jeho práce.  
  2. M3G
    1. Ďalšia potešujúca správa, kurátorské štúdia už budú pokračovať len vyššími stupňami, kurz už pravdepodobne opäť nezačne. Mám smolu.
  3. ROZPOČET
    1. Tento rok nás náš zriaďovateľ potešil rozpočtom o viac ako 60% nižším ako v roku predchádzajúcom...takže stop konferenciám, školeniam, proste všetkým aktivitám okrem tých, ktoré sú riešené cez projekty. Jeden vysokopostavený z ministerstva nám poradil ako si pomôcť: však máte veľa nehnuteľností, niečo predajte! Ale potom ho poučili, že NKP sa ťažko predávajú.
  1. SYSTÉM RIADENIA
    1. A náš milý pán riaditeľ sanuje situáciu svojsky...O všetkom bude rozhodovať iba on. Myslím, že to úžasne spružní chod. A to práve absolvoval školenie M3G pre riaditeľov - manažérov. Tfuj, takto podľa nich vyzerá manažérsky systém riadienia? Možno za absolutizmu, ale dnes?

 

Mám pocit, že žijem v nejakom schizoidnom svete. Vo svete verbálnych deklarácií, búchania sa do hrude, projektov ako M3G a vo svete opadaných fasád, plesnivejúcich zbierok, socialistických expozícií a výstav a chudobných múzejníkov.

Obrázok používateľa PavolR
Offline

Išlo v spomenutom prípade o kurátorov toho istého múzea, alebo dvoch rôzných?


 


Viem si síce takú situáciu predstaviť, ale z praktického hľadiska ma to prekvapilo, lebo prinajmenšom u nás v nitrianskom kraji je spolupráca dobrá, dokonca našej poslednej výstave došlo myslím aj k dočasnej "kanibalizácii" inéj, tematicky podobnej výstavy ;) Ergo, mám zatiaľ iba pozitívne skúsenosti. Mimo to sú teraz spustené v rámci Múzei tretej generácie kurátostké štúdiá a mnohé podobné semináre, ktoré umožnia vytvoriť si nové pracovné kontakty aj v  múzeách, ktoré sú viac od ruky.

Obrázok používateľa pedro
Offline

Koľko percent tvoria zbierkové predmety po obetovaných židoch?
Nebudte smiešny,či priamo za fašistického slovenska,alebo za bolševika sa rozkadli zbierky v majetku majetních ludí žijúcich na území Slovenska.
Od obyčajného človeka mohlo do zbierok pribudnúť len pár ĺudových výrobkov,alebo to čo nalúpili od majetných spoluobčanov a teda zasa aj od vydymeních židov.
Vyrovnanie týchto krívd rieši reštitučný zákon a pokiaľ okradnutý vedel preukázať, že predmety spravované múzeom sú jeho majetkom, boli mu vrátené.
To je úbohé,štát má evidenciu čo komu ukradol, a okradnutý musí vlastníctvoz minulosti dokazovať
Ako má dedič,ktorý ani netuší čo jeho starý otec mal doma žiadať vrátenie?Štát to vie,ale arizátori premenení v svojích deťoch na úspešních demokratickích politikov a podnikateľov kašlúna spravodlivosť.
V múzeach rozkradli množstvá ukradnutých predmetov výmenou za menejcenný kus,lebo evidencia typu :Portret muža olej,ich priamo navádzala na takúto zámenu.

Obrázok používateľa zuzana
Offline

No Pipo, tak mozeme teda rozvinut debatu tymto smerom. Kvalitneho absolventa muzeologie spoznas tak isto ako kvalitneho etnologa, historika...a teda, ked nema ziadnu prax, aspon podla studijnych vysledkov, diplomovej prace, absolvovanej odbornej praxe pocas studia a inych aktivit korespondujucich s pracovnou poziciou, o ktoru sa uchadza. Tiez podla skoly, ktoru absolvoval (aj ked u nas sa podla tohto hladiska este neselektuje). Muzeologia sa v nasej krajine, kde "vcera znamena uz zajtra", studuje, myslim v Nitre na UKF a v BB na UMB. Neviem, ako je na tom s urovnou Nitra (v casoch mojho studia sa tam tento experiment este len zacinal moznostou zvolit si treti odbor muzeologiu - ale nevzbudzovalo to vtedy moju doveru, myslim, ze to gestorovala Prelovska a to mi prislo ako dost hruza... ). Ale opakujem, preslo odvtedy par rockov. S absolventami, respektive so studentami piateho rocnika ekomuzelogie som prisla do kontaktu aj osobne, ked som s nimi spolupracovala na priprave absolventskej vystavky a poviem Ti - hruza. Absolutny nezaujem. Spociatku som ocakavala, ze super, aj mne pridu nejake nove impulzy (uprimne, este aj trema ma chytila - ze ma zvalcuju, nabiti vedomostami). Ale bolo to cele skor do placu. Z nich by som ani jedneho u nas v muzeu nezamestnala, nebol medzi nimi nik ani fanatik a ani "remeselnik". A to som spoznala pomerne rychlo, hned v ramci prveho orientacneho rozhovoru k teme.
Ale odhliadnuc od mojej neblahej skusenosti, vedela by som si absolventa muzeologie predstavit na pozicii:
1. dokumentatora (u nas "post" obsadzovany najklasickejsim tipom uradnika). Myslim, ze pre tento tip "prierezoveho" pracovnika by bol vseobecny rozhlad absolventa muzeologie idealny.
2. clena realizacneho timu vystav, expozicii, muzejnych programov: Moja predstava: kurator spracuje odborne podklady a nasledne prave takyto kolega ciastkove materialy upravi podla cielovej skupiny, doplni o pomocny material, proste spravi vystavu/expoziciu jedlou. Prave takyto pracovnik by mal v agende i cele PR-ar okolo. Na toto u nas nie su ludia, robi sa to neprofesionalne, proste kurator robi vsetko, graficky navrh plagatu, pozvanok, rozposiela ich, este aj obalky si sam tlaci. Potom casto vysledny produkt kriva na obe nohy.

Pochybujem ale o schopnosti absolventa muzeologie vedecky zhodnocovat zbierky muzei (aj ked som to nasla v profile absolventa UMB) na pozicii kuratora. A to si polievocku neprihrievam. Cisto "matematicky" suma vedomosti nadobudnuta studiom muzeologie, muzeografie...historie, etnologie, archeologie za 5 rokov sa nemoze blizit k sume poznatkov absolventa len etnologie, historie, archeologie. Je otazka teda, ci by muzea mali aj vedecky zhodnocovat svoje zbierky, alebo ich len spristupnovat. Podla mna (i zakona o muzeach a galeriach) aj vedecky skumat a nato treba vacsie pemzum vedomosti ako moze dat studium muzeologie.

Problemy s umiestnovanim sa absolventov muzeologie na trhu prace by mohlo vyriesit prekopanie jednotlivych pozicii v muzeach a najma zadefinovanie kriterii pre ich obsadzovanie so zretelom na nove specializovane studia. Ale velka uloha stoji pred VS a urovnou samotneho studia. Znesu nase odbory porovnanie so studiom muzeologie v zahranici, napriklad tu najblizsie s Masarykovou univerzitou v Brne?

Obrázok používateľa tatar
Offline

Toto som si nevšimol, až teraz, nedá mi.
Asomtam, skoro so všetkým súhlasím, ale Zuzanu aj Sashu (aj keď so Sashom môžeme mať na určité veci iný pohľad) pokladám za slušných ľudí, ktorí tieto problémy nebagatelizujú. Som skalopevne presvedčený, že ak by vedeli o pôvode problematického nadobudnutia vecí od židov, tak sa zasadia o inštaláciu informácie o nadobudnutí predmetov, aj keď by sa im to nemuselo podariť. V tejto problematike sa nevyznám, ale pokladám ich za tých lepších muzejníkov, (dúfam, že som sa vyjadril správne), ktorým skutočne ide o vec.
A Zuzana je tu perla,(nie je to kvôli maďarom)

Obrázok používateľa zuzana
Offline

Ked ludu pospolitemu povies, ze robis v muzeu, necakaj otazku: Konkretne co? Kazdy to automaticky berie, ze si lektor.:evil: Dokonca aj vysokoskolski vzdelani spoluziaci na stretavke to tak brali – robis v muzeu – a teda sprevadzas. Ja jasam, ked sa ma niekto spyta, co presne v muzeu robim. Toto je moja skusenost na 99, 9%, takze o nejakych nepochopeniach oznaceni pozicii nemoze byt ani reci.
K pojmom kurator/kustod/dokumentator: su skor archaicke, ako moderne, ale chapem, ako si to myslel. Pravdupovediac, naozaj v slovenskych muzeach nemaju nejaku tradiciu. V nasom teda urcite nie, my pojem kurator (z lat. curator = porucnik, opatrovnik) vyuzivame cisto v oficialnej korespondencii, v muzeu sme, bohuzial, proste „odborni pracovnici“.
Kustód (lat. spravca) sa u nas v muzeu nevyuziva vobec, zauzivany je pojem „ujo“ depozitar. Mne vsak ta „pasivna“ charakteristika tejto pozicie az tak nevonia. Myslim, ze veci by celkom prospelo, keby na tejto pozicii pracoval odbornik s hlbsim vhladom do problematiky (proste i teoretik), ako len clovek so silnymi ramenami a pouceniami od konzervatorov. Vedel by pracovat s fondami nielen v zmysle klima, bezpecnost, lahsie zb. predmety hore, tazsie dole, drevo, textil, atd. Spracoval by komplexny ulozny system, ktory by pracu s fondami ujednotil a tym i sprehladnil. Udaje by vedel nahadzovat priamo do pocitaca (aj do ESEZ u– pohyb zbierok) , nielen „ceruzka za uchom“ a hladaj. Prave on by mohol riesit i vypozicky, nie kurator. Mne osobne by vyhovoval skor takyto clovek na pozicii spravcu, nie taky, ako je dnes u nas zauzivana prax.
Nuz a dokumentatori su presne ako vravis, sikovnejsi (teda by mali byt) uradnici, v podstate bez akehokolvek hlbsieho vhladu do muzejnej problematiky. U nas sa neradia medzi odbornych pracovnikov, ale medzi administrativu.

Inac, ak mam povedat svoj nazor, mne osobne taketo oznacenia vyhovovuju. Zda sa mi to presnejsie vystihujuce pracovnu poziciu, ako len vseobjimajuce „odborny pracovnik“. Tebe sa na tom co presne nezda? Ty by si ako oznacil odborne pozicie v muzeu?

Obrázok používateľa zuzana
Offline

Pedro, Pedro, na jednej strane sa Ti nepáči, že vnímam okrem krivdy, ktorá sa spáchala na Židoch aj tú, ktorá sa spáchala na obetiach komunistických represálií, na druhej strane sám selektuješ obete...
Ak som ťa správne pochopila, keď múzeá vlastnia poštátnené zbierkové predmety Židov je to obrovský morálny problém, ale ak išlo o majetok človeka milión, to nestojí za reč? Ten to určite niekomu ukradol? Pedro, Pedro, čo to splietaš? Kde nás tlačíš? Do akých kalných vôd? Aj v článku, ktorý si priložil k Tvojmu príspevku sa uvádza, že evidencia týchto predmetov bola odfláknutá...Možno sa už dnes presne nevie (len teoretizujem, lebo naozaj nemám relevantné informácie) kto konkrétne bol majiteľom umeleckého diela. Keď to porovnám s našou evidenciou v starých prírastkových knihách, staré akvizície sú nepresne zaznamenané, mnohokrát opravované, proste hotový galimatiáš (tak tomu hovorí naša dokumentátorka). Pri revíziách sa s tým moríme a často nevieme identifikovať pôvodného majiteľa.
Netreba fŕkať jedovaté sliny, ak Ti na vyriešení problému naozaj záleží, skús občiansku iniciatívu, nasmeruj ju do SNM, SNG (súdim podľa článku, že tam išlo najviac diel), vyžiadaj si podklady, naštuduj a skús takto pomôcť Židom, ktorí možno ani nevedia, že nejaký ich zrekvirovaný majetok ešte existuje.

Obrázok používateľa mazoslav
Offline

...Nechávam to teda na vás kustódi, kurátori, konzervátori a reštaurátori... ako je to s tou autenticitou, reprezentačnou a informačnou hodnotou a kvalitou múzejného zbierkového predmetu. Čo nám v tejto otázke radia etické kódexy, čo rozum a čo srdce...

Podľa mojho cítenia by sa malo hlavne poukazovať na individiuálny prístup k predmetom. Neškatulkovať, neselektovať, potom vznikajú deziinformácie a zavádzajúce postupy. Nemožno všetko zjednodušiť na čo najširšie pojateľnú formu. Jednoducho povedané, treba hodnotit autenticitu každého predmetu zvlášt podla jeho stavu, množstva informácií veku atd.
Vždy však bude jestvovať ľudský faktor ktorý prináša stratu informačnej hodnoty predmetu zlým rozhodnutím. Tomuto sa dá čiastočne predísť spoluprácou viacerých odborníkov, to jest ak kurátor dodáva konzervátorovi informácie a konzervátor diskutuje zásah s historikom-etnológom a kurátorom príp. archeológom. Moja skúsenosť z pracovísk je, že odborní pracovníci a konzervátory spolupracujú veľmi málo.
Preto by som chcel narčtnúť ďalší možný smer diskusie a to ako donútit pracovníkov múzeí k širšej spolupráci a vzájomnej diskusii. To neplatí len pre odborných pracovnkov, aj upratovačka by mala vedieť čím može vytierať depozirár alebo konzervačné pracovisko.

Obrázok používateľa mazoslav
Offline

Znesu nase odbory porovnanie so studiom muzeologie v zahranici, napriklad tu najblizsie s Masarykovou univerzitou v Brne?

Na toto by som vedel zareagovať ja :) Študenti muzeologie na MU v Brně nevykazujú nejaké vadšie nadčenie, takže ta realita možno nebude až tak vzdialená od napr. Nitry. V číslach z 9 študentov jeden javí skutočný záujem. Externí študenti sú natom lepšie, z 18 cca 5 :) Príde mi štúdium nemotivujúce. Možno je dobré spomenúť fakt že, dostať sa a vyštudovať muzeologiu je podstatne jednoduchšie ako iné spomínané odbory, čo napovedá o kvalite absolventov. Otázka je ako nalákať šikovných lúdí na neatraktívny odbor ( chabo platený ) ? A tým zlepšiť povedomie o profesionálnych muzejníkoch a snáď aj priblížiť do finančného záujmu spoločnosti.

Obrázok používateľa Sasha
Offline

zuzana, je toho strašne veľa a preto navrhujem aby sme tému rozmenili na drobné. Ako si si všimla, tlačím to celé na nejestvujúce múzeum, ktoré ešte len má vzniknúť a ktoré žiadnu zbierku ešte nespravuje. Potom ale obstojí aj moje označenie zbierkotvorný program - dokument obsahujúci zásady a metódy cieľavedomého budovania systematicky usporiadanej zbierky, pretože to nie je zbierkotvorný plán - "Plán sbírky je prostředkem pro dosažení přehledu o složení a významu muzejní sbírky."*
Hodilo by sa snáď označenie "zbierkosprávny plán". Nepoznám funkciu správy zbierok holanských múzeí ale podľa textu Príručky... to asi, v porovnaní so Slovenskom, nebude veľká sláva. Čo má s tvorbou zbierky jej registrácia, konzervovanie alebo prieskum? Za všetko jeden citát "u kterých součástí sbírky se požaduje (další) registrace".* Môže to byť aj prekladom alebo ...
Otázkou ostáva, či je vypracovanie zbierkotvorného programu opodstatnené a či ho vôbec možno vypracovať.
K tvojmu druhému záveru iba toľko, že nevidím žiadny "vztah historik – etnolog – muzeolog". Nepochopil som len význam slova "kontra".

p.s. Do zbierkotvorného plánu/programu som sa nepustil z vlastnej iniciatívy :roll: .

__________________________________
* Příručka pro sepsání plánu sbírky. Holandská asociácia múzeí 1996.

Obrázok používateľa zuzana
Offline

No Mazoslav, tak potom mi ostava len skonstatovat, ze muzeologov v muzeach je treba, len nie absolventov nasich studijnych odborov... . A este by ma zaujimalo, ake je ich uplatnenie v Cesku - o ktore pozicie (a ci vobec) maju zaujem a ci aj pracuju v tom, co vystudovali. Ja totiz poznam aj muzeologa - hasica a policajta... .

Urcite je pes zakopany aj vo financnej neatraktivite buduceho zamestnania (ale to plati pre vacsinu humanitnych odborov). Ale to tu neporiesime. Kym nebude vacsi dopyt po produkte, ktory ponukame, asi nikto nebude riesit nase platove podmienky. Bola som na zasadnuti Unie muzei v prirode minuly tyzden a tam mi jedna kolegyna - dlhorocna etnologicka povedala, ze ako zacala kriza, oficialne pracuju na skrateny uvazok 4 dni v tyzdni a mzdu ma 300 euro netto. Samozrejme, ze su v praci kazdy den, lebo inac by nedokazali spravit vsetko ako treba. Nevedela som, ci ju mam obdivovat, alebo nenavidiet (nehovoriac, ze aj ja tak casto postupujem, plat mam o 100 euro viac) . Nase muzea asi fakt drzi na akej takej urovni par fanatikov, len neviem, ci by nebolo viac veci prospesne nechat ich padnut na hubu (tie muzea, nie fanatikov, ti uz tam su).

A len na okraj: My nie sme schopni ani naformulovat vystizny otvoreny list (je na webe ZMS) pre MK SR. Ma reflektovat biedu nasich muzei, ale odraza skor biedu nas pracovnikov, nieco zmysluplne dat na papier, alebo - zeby problemy vobec pomenovat?

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Myslím si, že múzejníkov je treba v múzeách rovnako ako knihovníkov v knižniciach alebo učiteľov na školách. "Nepoškvrnený" absolvent spoločensko-vedného zamerania je vo všetkých týchto inštitúciách toľko platný ako hadovi nohy.
Ale o tom som nechcel.
Každé spoločenstvo si v priebehu svojej existencie stanovuje priority a ako vieme, tie múzejné sa do pozornosti dostávajú pred nejakými 250 rokmi. Ten kto si myslí, že pri zriaďovaní, napr. Ermitáže bolo cieľom zachovanie nejakého kultúrneho dedičstva je dosť veľká naivka. Efekt priority totiž musí prinášať, najmä pri budovaní finančne náročných zbierok, aj niečo čo nemožno za peniaze kúpiť. Napríklad zdanie kultivovanosti.
Keď si národ myslí, že je dostatočne kultivovaný, priorita budovania zbierok bledne, ale kultivovaný úradník podvedome cíti, že zlikvidovať odkaz predkov je predsa len, ako to napísať - neetické. Nuž sa začne meniť terminológia vlády i samosprávy aby to neznelo až tak strašne a úradník sám seba presvedčí, že sa vlastne nič nedeje. A tí, čo sa ich to týka vystavujú na odiv svoju "loajálnosť" trasúc sa aj o tých 300 eurášov.
Citát:
PROGRAMOVÉ VYHLÁSENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA OBDOBIE ROKOV 2010 – 2014

"Kultúrne odvetvia dosiahli v roku 2003 v rámci EÚ väčší obrat ako výroba automobilov a prispeli k HDP EÚ viac ako potravinársky, odevný či chemický priemysel."

"Ochrana kultúrneho dedičstva
Vláda SR vylepší legislatívne prostredie v oblasti kultúrneho dedičstva a pripraví strednodobé strategické materiály, ktoré stanovia priority a ciele v oblasti rozvoja múzeí, galérií a knižníc, ako aj pamiatkového fondu.
Vláda SR bude realizovať projekty digitalizácie kultúrneho dedičstva a implementovať príslušné programy. Posilní postavenie knižníc ako centier vedomostí a poznania, využívajúc súčasné informačno-technologické možnosti. Zároveň podporí využívanie kultúrnych služieb pamäťových inštitúcií, múzeí a galérií na rozvoj cestovného ruchu.
Vláda SR zachová a obnoví pamiatky kultúrneho dedičstva aj s pomocou efektívneho využitia štrukturálnych fondov v novom programovacom období."

http://www.culture.gov.sk/uploads/4c/ac/4cacb2fc79eab2d580d85216ed255acd...

Nebudem to komentovať ale som presvedčený, že bez zachovania Tradície nie je Kultúry, no zároveň vidíme, že zatiaľ sa žiadnemu diktátorovi ani byrokratovi nepodarilo Tradíciu potlačiť, nie to zničiť. Kultúra totiž nie je inštitucionálny fenomén.
Ochrana kultúrneho dedičstva je nezisková a nákladná. Môžu si ju dovoliť iba tí, čo na niečo také majú a pristupujú k nej s vážnosťou, ktorú si kultúrne dedičstvo zasluhuje.

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Vystihla si to presne a niekedy si myslia, že tam robíš vartáša :| . Označenie funkcií mi tiež nerobí vážnejšie problémy s výnimkou kurátora. Tak sa totiž aj v minulosti označoval človek zodpovedný za formálnu aj obsahovú stránku autorskej výstavy, teda výstavy obázkov alebo "pandrlákov". Termín kurátor sa v tomto význame používa aj dnes a spôsobuje problémy.
Pokiaľ ide o kustóda a jeho poslanie v múzeu, úplne s tebou súhlasím. Jeho doménou je depozitárny a prezentačný režim, pohyb zbierkových predmetov a profilaktické prehliadky zbierkových predmetov uložených v depozitároch a vystavených v expozíciách.
Je čarovné, keď sa táto činnosť stane predmetom zvláštnej muzeologickej disciplíny - preventívnej konzervácie. Vymyslel ju pred desiatimi rokmi pán Holman a zaradil ju k základom múzejnej konzervácie. Neviem či sa dal inšpirovať nemeckým "Präventive Konservierung" alebo inšpiroval Nemcov. Dokonca v ČR vznikla funkcia preventivní konzervátor a Národní muzeum v Praze má oddělení preventivní konzervace. Tož a práca je to náročná. Napríklad v Regionálním muzeu v Chrudimi za rok 2008 bol v rámci preventívnej konzervácie "přerovnán a ošetřen ... sbírkový fond textilu v 6 skříních depozitáře" (VÝROČNÍ ZPRÁVA REGIONÁLNÍHO MUZEA V CHRUDIMI ZA ROK 2008). Podľa môjho skromného názoru preventívna konzervácia nemá nič s múzejným konzervovaním ale patrí do správy.

Máme dva dni do Vianoc a kopec roboty okolo bytu, detí, manžela, manželky, takže pre dnešok končím a všetkým, ktorí sem zablúdia, prajem

pokojné Vianoce a úspešný rok 2011

Voľby prehliadania komentárov

.

Prihlásenie

To prevent automated spam submissions leave this field empty.