Cyril a Metod

67 posts / nové (0)
Posledne poslané
Obrázok používateľa harp
Offline
Cyril a Metod

Matica slovenská uzatvorila súťaž na pamätník Cyrila, Gorazda a Metoda

Matica slovenská (MS) uzatvorila súťaž na pamätník Cyrila, Gorazda a Metoda, ktorý by mal stáť v Bratislave na roku Obchodnej ulice a Hurbanovho námestia. Na tlačovej konferencii o tom dnes v Martine informoval predseda MS Marián Tkáč.

 

MS dostala podľa Tkáča 24 návrhov pamätníka. "Taký pamätník ešte nie je nikde na svete. Porota by mala do 28. februára 2012 rozhodnúť, ktorý sa bude v Bratislave budovať. Zaiste bude záležať aj na stanovisku Starého Mesta," skonštatoval Tkáč.

 

 

Vybudovanie pamätníka je súčasťou podujatí Roka MS, o ktorom dnes Tkáč informoval. "Rok Matice slovenskej bude o oslavách, o pripomínaní si tradícií, našej histórie. Budú sa konať spoločenské podujatia pre mladých, pre strednú generáciu, pre starších, rôzne vedecké podujatia, budeme si pripomínať našu minulosť aj budovaním pamätníkov," dodal Tkáč.

__________________

Pracujem aj pre www.obnova.eu // www.lanovefarby.sk

Fotografia v diskusiach - harp
Obrázok používateľa antiK
Offline

Jak Cyril s Metodějem putovali přes Hodonín

__________________

http://hradbysamoty.org/

Obrázok používateľa antiK
Offline

Vidíš Naj, sám potvrdzuješ moje slová...

Obrázok používateľa naj
naj
Offline

Antik, poslal si mi Obnova-message:
"Naj, chcem ťa poprosiť o láskavosť. Nereaguj prosím na moje komentáre, či diskusné príspevky. Vieš, už sme skúsili diskutovať viackrát na rôzne témy a pre mňa je to vlastne vždy iba zrážka s blbcom. Argumenty nemáš logické, alebo a to častejšie, vyznievajú tvoje postrehy jednoducho iba stupidne. Píš si čo chceš, vylievaj svoje názory, ale naozaj začni ignorovať moje príspevky..."
Teraz neviem, ako ma to prosíš o láskavosť, keď v ďaľšej vete píšeš o mne že "zrážka s blbcom". 
Ináč, ja s tebou Antik nediskutujem, vždy je to z mojej strany len korekcia tvojej arogantnosti. V tomto prípade na slová, že " je somár". Tú nadprácu si robiť už nemusel. Veď ten príspevok o Tkáčovi v Zalaváre bol celkom dobrý. 

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

..a ?

(tak trochu si zabudol na tam vtedy pobývavších CHAZAROV  oživovaný Talmud a okolo pobehujúcich budúcich Maďarov. Agent 001 je šumák oproti tím 2 viťúzom.Kotvu a pár kostí môžeš pozbierať ...ajajááj ..kde všade.)
"Pravda je to ,o čom presvedčíš dostatočný počet ľudí..." 

Obrázok používateľa asomtam
Offline

Konštantín bol iný macher...
Svätý Kliment I. (tiež Klement) (* ? - † 97/101 ?) bol v poradí 4. rímskym pápežom (od r. 88/92). Zomrel vo vyhnanstve na Kryme, údajne ako mučeník.
Kliment mal zomrieť mučeníckou smrťou pri Chersone. Jeho údajné ostatky našiel Konštantín v januári roku 860. Odniesol ich doCarihradu (r. 861), v roku 863 na Veľkú Moravu a odtiaľ v roku 867 do Ríma. Zdá sa, že Klimentove ostatky pomohli Konštantínovmu sprievodu dosiahnuť u pápeža Hadriána II. schválenie slovanskej liturgie a ďalších cirkevných požiadaviek. Konštantín zložil kultu ostatkov Klimenta tri náboženské skladby.
Klement zaviedol do liturgie pozdrav Dominus vobiscum.
V rokoch 860 - 880 v Ríme prežíval Klimentov kult renesanciu. Od raného kresťanstva je uctievaný ako svätec.
.................................................................................................................................................................................................

Správy o jeho smrti sú značne rozporuplné. Legenda uvádza, že cisár Trajan poslal Klementa do vyhnanstva na Chersones (Sevastopoľ) dnešný poloostrov Krym vČiernom mori. Keď Klement ani tam neprestal hlásať  kresťanskú vieru, bol na cisárov rozkaz niekedy v rokoch 100-101 hodený do mora s kotvou uviazanú okolo krku, tak aby jeho nasledovnici nenašli. Odtiaľ je časté zobrazenie svätého Klementa s kotvou. Krymkí kresťania sa modlili a more ich vyslišalo  a ustúpilo (cca 500m) a jeho telo našli, pochovali a nad jeho hrobom postavili kaplnku. Po dobu 700 rokov more ustupovalo na niekoľko  dní aby sa  ti ktorí chcú mohli pokloniť jeho pamiatke. Ustupovanie mora prestalo v roku 800. Svätý Konštantín   v roku 861 našiel nielen onú kotvu, ale aj jeho pozostatky. Roger, biskup chalonský, podal správu, že keď v roku 1048 navštívil Kyjev, aby dohodol sobáš Henricha I. s Annou Kyjevskú, ukazoval mu JaroslavMúdry lebku svätého Klementa, ktorú získal pri vojnovom ťažení na Kryme

Obrázok používateľa asomtam
Offline

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

Úplne apolitický nie je nikto. C&M boli riadne politický...a sú. cool

Obrázok používateľa antiK
Offline

Nie, ja som (aspoň dúfam) úplne apolitický a robím si srandu, alebo poukazujem všeobecne na veci, ktoré sa mi nepáčia. Tu ide iba o to, že mi prídu trápne také tie jeho kecy o "hlavnom" meste Slovenska, že je to vlastne len také mletie slamy. Ano, a ešte mi príde vtipné, že tam postavili "pyxidonosičov" z Nitry :D

Obrázok používateľa naj
naj
Offline

Antik - Matica porobila za posledných 50 rokov veľa somarín, ale nechápem tvoje somariny teraz. Tkáčové keci sú prijatelnejšie, ako tvoje rozoštvávanie. Čo je Obnova.sk politický plátok?

Obrázok používateľa antiK
Offline

Len tak na okraj, ten Tkáč je teda dobrý somár...veď matičiar, dalo by sa od neho čakať niečo iné ako kecy?

Obrázok používateľa antiK
Offline

V maďarskom Zalaváre odhalili pamätník Cyrila a Metoda

BRATISLAVA 23. júna (SITA) - Pamätník svätého Cyrila a Metoda, ktorý slávnostne odhalili v maďarskom Zalaváre, by mal podľa predsedu Matice Slovenskej Mariána Tkáča pripomínať, že kresťanské korene strednej Európy, ktoré siahajú až do Zalávaru sú hlboké a pevné. "Nech si dnešný deň pripomínajú naši potomkovia ako deň, keď srdcia Slovákov a Maďarov tĺkli rovnako. Áno, aj priateľstvo a spolupráca, aj toto je odkaz Cyrila a Metoda. Bodaj by už odteraz ani inak nebolo! Dnes je Zalavár hlavným mestom Slovenska. A v tom skutočnom, v Bratislave, toho roku súsošie podobné ako tu, žiaľ, neodhalíme," povedal Tkáč v príhovore počas odhaľovania pamätníka.
Ako informuje na svojej webstránke Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, autorkou bronzového súsošia sv. Cyrila a Metoda, ktoré v sobotu odhalili v Zalaváre, je akademická sochárka Ľudmila Cvengrošová a originál tohto monumentálneho diela zdobí areál Nitrianskeho hradu. Súsošie sv. Cyrila a Metoda postavili na základnom kameni, ktorý Slovenská samospráva v Budapešti osadila ešte v roku 2007 v Pamätnom parku sv. Cyrila a Metoda. V parku postupne odhalili svoje pamätníky (stĺpové monumenty s nápismi či reliéfom) Rakúšania, Bulhari a Slovinci. Základný kameň slovenského príspevku zostal na dlhý čas prázdny. Až teraz, s odstupom rokov, ale pri príležitosti 1150. výročia príchodu sv. Cyrila a Metoda na naše územie, sa tam bude aj Slovensko prezentovať súsoším. Zalavár, niekdajší Blatnohrad, bol sídelným mestom Pribinu. Na podstavci pamätníka sa uvádza: „Na pamiatku nitrianskeho kniežaťa Pribinu (+861), ktorý sa zaslúžil o kristianizáciu našich predkov na území Blatnohradu, a jeho syna panónskeho kniežaťa Koceľa (+876), podporovateľa evanjelizačného a kultúrneho diela svätých slovanských apoštolov Cyrila (+869) a Metoda (+885), spolupatrónov Európy. Pamätník postavila Slovenská samospráva v Budapešti s pomocou Slovenskej republiky.
Odhalením súsošia sv. Cyrila a Metoda speje k svojmu úspešnému záveru príbeh slovenskej účasti na celkovom umelecko-duchovnom stvárnení samotného Pamätného areálu sv. Cyrila a Metoda, na ktorom sa v blízkosti maďarskej obce Zalavár podieľa päť krajín: Bulharsko, Rakúsko, Slovinsko, Slovensko a domáce Maďarsko. Na mieste archeologického nálezu starobylého slovanského hradenia, na podklade ktorého spomienkový areál vznikol, tu kedysi stál Blatnohrad (po nemecky Mosapurch, v súčasnosti Zalavár), sídelné mesto Pribinu v Blatenskom kniežatstve. Pribina sa tu usídlil po tom, ako musel opustiť svoju pôvodnú dŕžavu v Nitriansku. Za Koceľa bol Blatnohrad strediskom vzdelanosti Slovenov.
V roku 2009 veľký rozruch vyvolal nález črepu, na ktorom je čitateľný zlomok textu písaného hlaholikou. Na nápise črepu pochádzajúceho z džbánu alebo fľaše jasne vidno písmená „i” a „o” (zvané iže a on), čiže spolu „io”. Môže to byť napríklad časť nejakého mena. Zatiaľ sa nedá presne určiť, o aký jazyk ide. V objasnení možno pomôžu bádatelia z krajín používajúcich cyriliku. Tento nález má mimoriadnu hodnotu pre slovanskú kultúru. Ide totiž o najstaršie zachované písmená v hlaholike. Nie je dokonca vylúčené, že ich písal samotný Metod, prípadne niektorý z jeho žiakov, pretože v rokoch 866-867 sa zdržiavali práve v Blatnohrade.

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

Hoci som sám maliar, nechápem dosť dobre čo robia výtvarné "predstavy" kolegov na historickú,postavu v miestnosti plnej archeologických atefaktov.

Obrázok používateľa antiK
Offline

O solúnskych bratoch na Bratislavskom hrade

BRATISLAVA 19. februára (SITA) - S misiou solúnskych bratov zoznámi netradičným spôsobom od štvrtka 21. februára výstava na Bratislavskom hrade. Expozíciu s názvom Bratia, ktorí menili svet – Konštantín a Metod otvorí Slovenské národné múzeum (SNM) - Historické múzeum pri príležitosti 1 150. jubilea príchodu Cyrila a Metoda na územie Veľkej Moravy. Ako ďalej uviedol hovorca SNM Artur Šturmankin, na výstave sa návštevníci zoznámia netradičným spôsobom s misiou solúnskych bratov, ich dielom a odkazom cyrilo-metodského kultu pre dnešok. Uvidia napríklad archeologické nálezy z veľkomoravského obdobia, ukážky pápežských listín, literárnej tvorby žiakov svätých Cyrila a Metoda alebo odpis Proglasu.

K najpôsobivejším predmetom na výstave budú podľa Šturmankina patriť pozlátené plakety s bohatou kresťanskou symbolikou, nájdené na hradisku Bojná pri Topoľčanoch. Sú to totiž najstaršie archeologicky doložené doklady kresťanstva na našom území, pochádzajúce ešte z prvej polovice 9. storočia. Výstavu doplnia veľkorozmerné diela od Evy Trizuljakovej s motívom veľkomoravských panovníkov a výber z tvorby sochára Andreja Rudavského, ktorý sa veľkomoravskej téme vo svojej tvorbe venuje programovo, ako i ďalšie umelecké diela s cyrilo-metodskou tematikou.

Výstava je sprievodným podujatím vedeckej konferencie s rovnomenným názvom, ktorá sa koná v Hudobnej sieni Bratislavského hradu vo štvrtok 21. februára od 9:00 do 15:00. Z konferencie vznikne zborník. Výstavu slávnostne otvoria po skončení konferencie o 16:00. Záujemcovia si ju môžu pozrieť do 2. apríla denne okrem pondelka od 9:00 do 17:00, s posledným vstupom o 16:15. Viac o programe Slovenského národného múzea možno nájsť na jeho webstránke - http://www.snm.sk.

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

ajajaj... Hoci by mal byť človek rád , že niečo o nás točia...zasa mediálne šírenie poloprávd a historických nezmyslov. Jeden takýto film napácha viac škody , ako 1000 zle napísaných kníh.Kľudne by mohli byť Ca M aj ako supermani skrížený s agentom 007 lebo v podstate aj trochu boli, ale keby historická realita okolo bola  bližšie pravde...

Zasa Velehrad, centrum VM u nás-vlastne na Morave, "objav" dávno existujúceho písma, určite ani zmienka o Arianizme...niečo podobné vraj chystá aj Jakubisko .

Obrázok používateľa antiK
Offline

Ako by nestačil celý falošný národný mýtus u nás. Češi pridávajú svoj podiel do mytologického hrnca. Tešme sa na nových "superhrdinov". V hlavných úlohách Cyril & Metoděj

 

Obrázok používateľa antiK
Offline

Pravdepodobne najrealistickejšia podoba Konštantína - Filozofa alias svätého Cyrila v rímskej bazilike San Clemente. Takto informuje aj oficiálna stránka baziliky

 

Basilica di San Clemente, fresco Basilica di San Clemente, fresco
Obrázok používateľa antiK
Offline

Mesto súsošie na Hurbanovom nám. nechce

BRATISLAVA 15. júla (SITA) – Bratislavské Staré Mesto súsošie sv. Cyrila, Metoda a Gorazda na Hurbanovom námestí nechce. Ako agentúru SITA informoval staromestský hovorca Tomáš Halán, Komisia pre kultúru miestneho zastupiteľstva odporúča hľadať pre súsošie iné vhodné miesto na celom území hlavného mesta. Na Staré Mesto sa obrátila so žiadosťou o umiestnenie súsošia sv. Cyrila, Metoda a Gorazda na Hurbanovom námestí Matica slovenská. Jeho osadenie iniciuje Matica slovenská, Rada Konferencie biskupov Slovenska pre vedu, vzdelanie a kultúru a Spoločnosť svätého Gorazda. Pri Kostole svätej trojice ho chceli osadiť budúci rok.

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

Nie revolučné, ale tiež zaujímavé :

http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=33

Obrázok používateľa pitbul1
Offline

Heuréka! cheeky

 

Vďaka za iný názor. A netreba zabudnúť , na to , že tí dvaja museli byť riadni james Bondovia tej doby a vieropolitiky.Ak úspešne zvládli misiu medzi CHAZAROV, tak klobúk dolu .Z chazarských vyznávačom Judaizmu sa stali naši neskorší Európsky "židia" ...

Obrázok používateľa antiK
Offline

Krátky článok, výstižné porovnania, trochu iný pohľad na byzantskú misiu...

Byzantskí agenti

Obrázok používateľa harp
Offline

Dnes clanok:

http://www.obnova.sk/clanok/dnes-si-pripominame-prichod-vierozvestcov-cy...

Obrázok používateľa antiK
Offline

Ďalší údajný Metodov hrob nepotvrdil ani revízny archeologický výskum.

čítajte viac...

Obrázok používateľa naj
naj
Offline

Ano končím. Ale slovu ideológia nerozumiem. Niekde sa usekávajú ruky, hlavy alebo vyrezávajú jazyky, inde je zákaz poškodzovania zdravia, či trestu smrti. Ak nevidíš rozdiely v morálkach stoviek spoločností, nemá ozaj cenu sa s tebou baviť. Stávať sa kultivovanejší je prirodzená potreba aspoň polovice ľudí, nikoho ani nenapadne, že je to elitárstvo. Už sa takí narodia.

Obrázok používateľa naj
naj
Offline

antiK pochybuješ o mojej domnienke vyhnania. Ale hociaký iný názor bude tiež len domnienka. Isto ho nevyhnali kvôli nejakej konkubíne, čarodejníctvu a lebo demencii. Ak bol prístupný kresťanským myšlienkam, dá sa predpokladať, že mu vyhovoval trochu morálnejší život. Jeho náklonnosť k morálnejšiemu životu cez kresťanskú vieru spôsobovala nenávisť (ako dnes vedie k nenávisti protikorupčný postoj, lebo takmer všetci potrebujú nejako klamať). Pribina by ani dnes nemal šancu vládnuť. Ak sa píše, že Mojmír vyhnal Pribinu, pre mňa je to len ako nadpis novinovej správy. Jeho v prvom rade vyhnali vlastní, doma nemôhol zostať. Nové poriadky mu neprešli. Nie  je ľahšie ako zavolať potom Mojmíra. (Historia magistra vitae - 1968). Nitra (s germánskym DNA) sa videla v Ríme. Vyšehrad sa videl v Byzancii (odtiaľ volanie solúnskych viero-zvestcov). Pri tomto lámaní chleba sa citlivým Pribinom začali dramatické udalosti, pred ktorými bola tma, a po neurvalom Svätoplukovi je zasa tma. Svetlo zažal v roku 1000 kráľ Štefan.

Obrázok používateľa antiK
Offline

Všeobecný názor na vyhnanie som popísal v predchádzajúcom komente. Čokoľvek viac bude vždy iba domnienka.

Z mojej strany by som ďalšiu debatu ukončil. Neuraz sa Naj, ale príliž veľa "domnienok", ak to takto diplomaticky nazvem. Uvádzaš informácie, ktoré o Pribinovi určite nevedeli ani jeho súčasníci. Pletieš jedno cez druhé a všetko hodnotíš s kresťanským podtextom. Prípadne berieš informácie z publikácií poplatných dobe.

naj napísal/a:

Ak bol prístupný kresťanským myšlienkam, dá sa predpokladať, že mu vyhovoval trochu morálnejší život. Jeho náklonnosť k morálnejšiemu životu cez kresťanskú vieru spôsobovala nenávisť

Akože kresťanský =morálnejší. Tvrdiť, že nejaká ideológia sama o sebe dáva status morálnejšieho života, tak tu už vážne prestáva akákoľvek zmysluplná diskusia o dejinách. V takomto tvrdení je akurát zárodok nechutného elitárstva. Ktým ďalším somarinám o tme a svetle, ktoré zažal až kráľ Štefan...nechcel by si publikovať v Pútniku svätovojteškom? Iste by si si našiel svojich čitateľov.

 

Obrázok používateľa antiK
Offline

Jednoznačne pochybujem o príčine vyhnania. Vtedy bolo bežné, že susedné mocnejšie kniežtsvá anektovali svojich susedov a tak sa sami s väčším hospodárskym zázemím stávali životaschopnejšími. Je veľmi pravdepodobné, že takýmto spôsobom vzniklo aj Nitrianske kniežatstvo.

Sám autor ktorého cituješ považuje príčinu vyhnania za domnienku.

Zaulala ma zmienka o "jednotnom československom nárečí". Každá doba si potrebuje odobriť svoje dogmy. Vlastne Cyril a Metod sú takou ikonou vybájenej československej vzájomnosti. Pamätám si ako nám na základnej škole vtĺkali do hlavy, že Veľká Morava bola vlastne takým predobrazom Československa.

Obrázok používateľa naj
naj
Offline

Neviem, prečo mi nevzalo aj ďaľší obrázok:

Pribina3.jpg Pribina3.jpg
Obrázok používateľa naj
naj
Offline

antiK, neviem teraz, či pochybuješ o tom chráme (ja bych to tak vznešene nanazýval, radšej stánok pre bohoslužby), alebo pochybuješ o príčine vyhnania. Bol to taký počin pre nás vtedy pohanov (pohan nie je dobrý výraz) ako keby niekto teraz postavil na námestí mešitu. Prikladám pojednanie niekedy z tridsiatych rokov od Chalupeckého. Ten druhý článok z názvu knižky je od Hofmana a popisuje ten kostolík. Teda nepopisuje, lebo z neho vlastne nič nezostalo, alebo nevieme, že kde zostalo. Iste, ten Pribina mal toho veľa na rováši (i keď mal vtedy v r.833 len cca 30 rokov). Kostolík môhol byť spúšťací mechanizmus. V takýchto veciach ma za slovká nechytaj, história je len môj koníček.

Pribina1.jpg Pribina1.jpg Pribina2.jpg Pribina2.jpg
Obrázok používateľa pitbul1
Offline

Kultúrna úroveň Obnovy sa zvyšuje ;) , žeby ďaľší veriaci dobrák ?

Obrázok používateľa creature
Offline

neznašam nackov.

 

najmä tych X ročnych.

Voľby prehliadania komentárov

.

Prihlásenie

To prevent automated spam submissions leave this field empty.