aktivita diskusia Architektúra a stavitelstvo budovanie kúpeľne na chalupe

  • budovanie kúpeľne na chalupe

    Posted by bimbo on 3. júla 2009 at 13:45

    Pustil som sa na chalupe do budovania kúpeľne s WC. Miestnosť má cca 2×2 metre. Bude sa v nej nachádzať WC, vaňa, umyvadlo, ohrievač vody na pevné palivo a el. ohrievač vzduchu.
    Jedna stena miestnosti je z nepálenej tehly, dve steny z pálenej tehly kombinovanej s kvádrom, a posledná stena je kamenná (ukladaný kameň bez spojiva) – na kameni je nahodená silne cementová omietka.
    Strop sú dosky položené na železných prekladoch (najradšej by som to schoval, lebo to nevypadá dobre, najlepšie zaizolovať a spraviť podhľad, asi drevený).
    Poprosil by som o radu, ak má niekto skúsenosť s takouto “kombináciou” rôznorodých stien, ako riešiť celkovú spodnú izoláciu, omietky a obklady stien, a taktiež strop, aby to nevlhlo a neplesnelo, a pod.
    Ďakujem :)

    jasan odpovedal 14 years, 8 months ago 5 Členovia · 9 odpovede/odpovedí
  • 9 odpovede/odpovedí
  • doky

    Member
    4. júla 2009 at 1:18

    Prve co ma zarazilo, preco chcete davat este aj vanu do takej malej kupelne na chalupe? Vsak to padne do standardu panelakovej kupelne. Zabere plno miesta a stejne sa nepouziva. Menej je viacej. Sprcha je podla mna prakticka a bude docenena. Pocitajte s tym, ze skutocne rozmery miestnosti sa este zmensia vdaka izlolaciam atd. Treba racionalne pocitat s kazdym centimetrom. Ak vyuzivate chalupu aj v zime, tak to bude dost odvazne, lebo zelezo sa bude potit, skala bude do nekonecna odsavat teplo, tak neviem ci el ohrievac bude stacit. Osobne by som asi postavil z vnutra rost na sadrokartony, medzi poriadnu tepelnu izolaciu, samo ze vzduch medzera medzi izolaciou a exist stenami. No a opat alfa a omega poriadna parozabrana. Ten ohrievac vody na pevne palivo znie dobrodruzne
    Je dom podrezany, resp ma poriadnu izolaciu? Nebolo by lepsie /ak je kupelna niekde na obvode ju radsej zhodit a postavit z modernych mat, kt maju nepomerne lepsiu tepelnu izolaciu pri mensej hr, cim by sa zvacsil aj priestor kupelne ?

  • bimbo

    Member
    4. júla 2009 at 12:33

    Tú vaňu sme zvažovali dlho, ale nakoniec vyhrala. Máme malé dieťa, ktoré sa rado okúpe, a pre moju polovičku neexistuje väčšia radosť, ako si dať šálku čaju a ležiac vo vani plnej horúcej vody a pozerať von na snehové záveje :wink: Rozmer miestnosti je 176×217 takže na zadnú stenu sa sprace, a pokiaľ by tam bol len sprchovací kút, do rohu, ktorý by vznikol pri ňom, by sme aj tak veľa nenapratali. Ide hlavne o to, aby sme vybudovali rýchlo kúpelňu, ktorá bude všestranne funkčná, nakoľko teraz je možnosť umývať sa len vonku pod sudom, a chodiť na suché WC. V budúcnosti, keď vymeníme strechu a zobitníme pokrovie, bude hore kúpelňa a z tejto sa stane možno len WC na prízemí..
    Sádrokartón som zapudil hneď na začiatku. Steny sú dosť nerovné, a prišli by sme tak o veľa priestoru, okrem toho by som dokonale rovné plochy typu sádrokartón asi na chalupe nezniesol.
    Dom nie je podrezaný a poriadnu izoláciu nemáatiaľ netuším, ako to vyzerá v tejto časti, lebo pôvodne je to cca 80 ročná klasická kopaničiarska stavba – na kameni kotovica, a táto časť je pristavená neskôr – všade okolo je betónová podlaha aj chodník (nabudúce pripojím nejaké fotky). Táto miestnosť však nejaví žiadne známky vlhkosti, ani na stenách, ani od podlahy. Zhodiť nepripadá do úvahy, nachádza sa priamo v strede objektu medzi obytnou časťou a maštaľou.

  • jirko

    Member
    4. júla 2009 at 20:33

    Ja budem robit kupelku nejako takto:
    Vmiestnosti spravím este jednu miestnost take volaco ako je bytove jadro v panelakoch aj spodlahou vsetko bude od stien vzdialene aspon 5cm samozrejme aj podlaha neviem to presne opísat ale bude to akasi miestnost v miestnosti

  • doky

    Member
    5. júla 2009 at 23:59

    To co som napisal, vlastne potvrdil aj Jirko: miestnost v miestnosti. Podlahu by som nedvihal – bude to duniet a posobit lacno. Tiez velky pozor na zaistenie proti hlodavcom! vedia paradne zneprijemnit zivot /napr manzelke vo vani…./ Sadrokarton nemusi byt hladky a rovny. Kedze su to vnutorne steny, nie je situacia az tak kriticka a zaplat panboh, ze je podlaha sucha. Urcite sa tam da vykuzlit krasna a atraktivna kupelna. Ked je to docasna kupelna, ma zmysel si komplikovat zivot s vanou? Tiez z praktickej stranky by som povedal, ze aj v buducnosti sa vam zide na prizemi nieco na umytie po praci /jedno ci vana, resp sprcha – myslim viac ako WC/ Otazka: neda sa nejako zvacsit ? Nesuhlasim s tym ze je za jedno priestorovo vana a sprcha. Predsa na jednu stenu date
    vanu a dost, naproti tomu sprcha moze mat na tej istej stene napr umyvadlo, resp zachod. Neviem z textu posudit sice skutocny stav situacie, ale aj tak sa obavam tej skalnej steny.
    Doporucujem riesit vodoinstalaciu koncepcne, usetri vam to peniaze a druha stranka koncepcnosti: ak chalupa nebude permanentne temperovana, potrubia musia byt vyspadovane a zaistene seriozne vypustanie. Nespoliehajte sa na prefukovanie kompresormi atd.

  • uskalienka

    Member
    6. júla 2009 at 10:04

    ak som dobre pochopila… v kupelni je okno… taaakze vetranie vlkeho vzduchu bude zabezpecene… netreba na to zabudat ci je leto a ci zima…

    dost ma prekvapilo, ze v malej miestnosti, kde je ohrievac vody na pevne palivo este treba aj el. ohrievac vzduchu… pride mi to zbytocne prehrievanie… ked sa k tomu este clovek kupe v horucej vode… mne prehnane teplo pride tak zdrave na infarkt :)
    dobre, netusim ako kamenna stena a to zelezo… ale zastavam nazor, ze najdolezitejsie je vetranie… a nie do obytnych priestorov ale von… moja skusenost z roznych navstev mi hovori, ze mnoho ludi na to zabuda…

    vanu schvalujem… a nielen na kupanie… pride mi prakticka aj na ine vyuzitie…
    sprchove kuty ci uz montovane alebo murovane ma priestorovo i psychicky obmedzuju… taaakze mne by to urcite uberalo pozitok z relaxacneho pobytu… to by som sa sla radsej vyumyvat do snehu vo volnom priestranstve a potom salka horuceho caju… urcite zazitok na ktory sa nezabuda… pozdravujem manzelku :wink:

  • bimbo

    Member
    6. júla 2009 at 17:50

    Ďakujem všetkým za cenné názory :wink:

    Áno, je tam okno – na dvor, takže nie do obytných priestorov. Presne nad tým som uvažoval, že to vetranie je tam asi najdôležitejšie, len neviem, či úplne postačujúce.. poťažne ak by som tam ešte nainštaloval vetrací bytový ventilátor s časovačom. Pri dobrom vetraní by tie tehlové steny mohli byť v pohode a snáď na tú kamennú by som urobil “dvojitú” ako navrhoval DOKY, lebo tam fakt nie som si istý, čo to bude robiť..

    Čo sa týka toho ohrievača vzduchu, myslím, že to nie je nevyhnutné, ale ten ohrievač na teplú vodu má aj alternatívnu el. špirálu, čiže ak predpokladám, že by sa voda niekedy ohriala pomocou nej, bude v kúpelni zima, takže nejaký malý infra ohrievač nad dverami by nebol na zahodenie..

    Vyspádovať vodu a zabezpečiť vypustenie – áno, ďakujem za radu, tam som sa zatiaľ ešte nedostal, ale chalupa určite nebude temperovaná, takže na zimu budeme po odchode vypúšťať systém a odstavovať vodu..

    Myslíte si, že pokiaľ je tá podlaha suchá, aj tak je dobre spraviť vodorovnú izoláciu na celú podlahu?
    Pokiaľ by som uvažoval s dreveným (alebo skôr sádrokartónovým) stropom a izoláciou pod ním, stačí klasicka parozábrana, alebo čosi viac?
    Privítam viac konkrétnejších tech. riešení ak je to možné. ďakujem

  • doky

    Member
    12. júla 2009 at 1:28

    Ja si myslim, ze by stacila klasicka parozabrana, len je dolezite ju spravne zvladnut v tech detailoch.
    Pozor na rozvod vody ak musi byt pod podlahou, treba to riesit uz teraz pred podlahou atd. Doporucujem clanok o rozvode vody na chalupach na http://www.mojachalupa.sk

  • doky

    Member
    12. júla 2009 at 21:54

    Vela tech detailov, tykajuce sa kupelne je prave riesene v diskusnom fore “Oprava hlineneho domu”.
    Andulka, ano mas pravdu, vana je super romanticka, ale uzemneny pracou na chalupe musim skonstatovat, ze na nu niet absolutne casu, aj keby som ju mal…. Tiez predstava na Sk a v EU o sprche je cosi krpate stiesnene kdesi v kute – nieco ako WC v lietadle. Ale niet nad normalnu velkost sprch kutu, bez prefabrikovanych stien od vyrobcov s reg znackami, kde sa da, vyjadril by som sa: dostojne umyt.

  • jasan

    Member
    28. júla 2009 at 12:09

    Vidim, ze konkretnej informacie si sa nedockal, tak ti to strucne poviem asi takto:
    – podla rozmerov priestoru je vana najlepsia volba, presne ako hovori Uskalienka.. sprchovy kut by zabral objemovo skoro tretinu priestoru
    – predpokladam, ze podlahu budes rozbijat kvoli rozvodom kanalizacie, tak ze ak je tam doteraz sucho, rozbi ju uplne pokial to pojde, uloz si kanalizaciu, a zalej to vodonepriepustnym betonom
    – pouzi len trubky s gumenymi spojmi, v ziadnom pripade nie lepene
    – na beton daj terovy papier a ipu
    – na ipu “aspon” 5 cm polystyren a na ten aspon 5 cm beton (mozes s kovovou mriezkou)
    – potom uz len dlazba

    – co sa tyka stien, obklad by som dal len do potrebnej vysky (najviac pri vani) aby si pri sprchovani, ktore bude najcastejsie predpokladam, nestriekal na steny zbytocne vodu (moja manzelka ked sa sprchuje, voda je aj na plafone :o)
    – na kamennu stenu izolacia kolko sa zmesti a zeleny sadrokarton – na to obklad

    – vetranie je najdolezitejsie, a kazdopadne tam popri otvaracom okne daj aj ten ventilator
    – el. ohrievac je dobra vec, ten bojler na pevne palivo ti v zime, ak bude poriadna kosa, ani tu malu miestnost nevyhreje, aby si tam mohol dat okupat decko, takze urcite ano.. staci infra 750W nad dvere a si v klude
    – vyspadovanie vody a zabezpecenie vypustania ano, pouzit urcite len plastove trubky, ale ak mas dostatocne hrube steny, nedramatizoval by som to, mne na chalupe este ani v najvacsich zimach voda v pohari v kupelni nezamrzla – ale zalezi fakt na hrubke stien a celkovej polohe miestnosti

    – co sa stropu tyka, izolacia, parozabrana, zeleny sadrokarton, viac nepotrebujes

    a vzdy vetrat, vetrat a vetrat :o)
    vela zdaru

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť