aktivita diskusia Všeobecné diskusie Budeme maturovať z Lásky?

Tagged: 

  • Budeme maturovať z Lásky?

    Posted by uskalienka on 6. septembra 2008 at 3:20

    dnes som bola na akcii mimo nitry… mala som prist busom s prichodom 3:20… nechala som si rozostlanu postel… ze pridem a zalahnem… :smt015 na akcii som stretla byvalu kolegynku… doviezli ma autom kolo polnoci… v mojich perinach dospely synacik, ktory sa mi vratil z dvojtyzdnoveho pobytu mimo republiky… a nechal zapnuty pocitac… pruser :dontknow: stastie :dontknow: dnes je piatok… den Venuse, vladcom ktorej je anjel Hagiel… vytvara krasu, lasku, naklonnost a harmoniu… moze zasahovat do vsetkych druhov vztahov… rodinnych, priatelskych, mileneckych… ukoncuje hadky, sceluje trhliny, upevnuje priatelstva a spaja milencov… je sprostredkovatelom medzi protikladmi a roznorode zivly spaja do harmonickej rovnovahy… podla lunarneho kalendara… pocet dni odo dna novu… je dnes siedmy den… Kohut… cas dolezitych provokacii a dobrodruzstiev… slovo vypovedane v tento den ma velku silu… cely den a este stale som odeta v satach, ktore som si pred osmymi rokmi sama sila… saty maju svoj pribeh opradeny laskou… taaakze :smt024 citam nove prispevky… potesili ma prispevky od kety v teme Nasi skveli ucitelia… aj som mala plnu hlavu myslienok, ze nieco pripisem… ale vravim si… rano byva mudrejsie vecera… taaakze citam mailovu postu… odpisujem kamoske dojmy z dnesneho dna… v tom mi preblesne hlavou poznamka od kety, ze podla nej mam malo empatie voci pedagogom… a ja prave naopak… ved preto som tu temu otvarala, aby sme zacali na ich adresu vysielat pochopenie, obdiv a uctu… riadila som sa mottom… spravaj sa k ludom aki su a oni taky ostanu… spravaj sa k ludom tak, aki mozu byt, alebo by mali byt a oni sa nimi stanu… a ked nikto neprispieval, chcela som poukazat na to, ze ja som nemala v zivote len pekne chvile… ze tych bolestivych a tazkych chvil bolo hodne… mnoo nesnazim sa obvinovat okolie… hladam chybu v sebe… ale to bolo tiez az od urciteho obdobia… a odvtedy sa mi deju stale krasnejsie a krasnejsie veci, situacie… ak mala kety pocit, ze malo spolusucitim s pedagogmi… moze byt… ale u mna je to skor bojkot voci dospelym vseobecne… pridu mi zbabeli, nezodpovedni… aj ked zodpovedno a silacky vystupuju… a vsetko sa zhadzuje na mladez… alebo na niekoho kto je poruke… napr. vlada… sused… atd… teraz nerozumej vsetci dospeli, ale vacsina… a ja tiez do tej vacsiny jedneho casu patrila… inak to co casto robia rodicia pre svoje deti, pre ich “dobro” vobec, ale vobec nie je laska… vravi sa tomu ze “opicia laska”… kdesi som raz citala… od druhych mozete dostat len tolko lasky, kolko jej prechovavate sami k sebe… a tu vznikla myslienka, ucil nas niekto o sebelaske… o bratskej laske… o teorii lasky… a vobec hoci co kolo lasky? o laske sa tolko rozprava a vlastne o nej nic nevieme… kto cital knihu Umenie milovat od Ericha Fromma, predpokladam, ze mi da za pravdu… aaa veru casto sa stretam s frazou, ze laska neexistuje… to, ze nevieme milovat, este neznamena, ze LASKA neexistuje… podme sa to ucit… a preco nie na skolach??? a pekne od prveho rocnika a az po maturu… a povinnu… toto je podla mna REFORMA… podme robit veci inak ako ich robi svet… milovat je umenie… pise o tom erich fromm :) kazdy umelec sa raz ucil… maliar, rezbar, tanecnik, herec… ziskana teoria sa uplatnuje do praxe… a co laska?? o jej teorii nic nevieme a v praxi ju krizom krazom uplatnujeme :wink: doverujem vam, ze ste pochopili, ze pisem o Laske vseobecne… eroticka laska, teda laska medzi muzom a zenou ma svoje specifika… zahadne… tajuplne… vzacne… ak budeme ovladat teoriu lasky vseobecne… erotickej tym z jej originality neuberieme… toho sa bat nemusite :smt057 co vy na to? pustime sa do reformy? prave je 3:20… idem do hajan :smt039dnes som bola na akcii mimo nitry… mala som prist busom s prichodom 3:20… nechala som si rozostlanu postel… ze pridem a zalahnem… :smt015
    na akcii som stretla byvalu kolegynku… doviezli ma autom kolo polnoci… v mojich perinach dospely synacik, ktory sa mi vratil z dvojtyzdnoveho pobytu mimo republiky… a nechal zapnuty pocitac…
    pruser :dontknow: stastie :dontknow:

    dnes je piatok… den Venuse, vladcom ktorej je anjel Hagiel… vytvara krasu, lasku, naklonnost a harmoniu… moze zasahovat do vsetkych druhov vztahov… rodinnych, priatelskych, mileneckych… ukoncuje hadky, sceluje trhliny, upevnuje priatelstva a spaja milencov… je sprostredkovatelom medzi protikladmi a roznorode zivly spaja do harmonickej rovnovahy…

    podla lunarneho kalendara… pocet dni odo dna novu… je dnes siedmy den… Kohut… cas dolezitych provokacii a dobrodruzstiev… slovo vypovedane v tento den ma velku silu…

    cely den a este stale som odeta v satach, ktore som si pred osmymi rokmi sama sila… saty maju svoj pribeh opradeny laskou…

    taaakze :smt024 citam nove prispevky… potesili ma prispevky od kety v teme Nasi skveli ucitelia… aj som mala plnu hlavu myslienok, ze nieco pripisem… ale vravim si… rano byva mudrejsie vecera… taaakze citam mailovu postu… odpisujem kamoske dojmy z dnesneho dna… v tom mi preblesne hlavou poznamka od kety, ze podla nej mam malo empatie voci pedagogom…
    a ja prave naopak… ved preto som tu temu otvarala, aby sme zacali na ich adresu vysielat pochopenie, obdiv a uctu… riadila som sa mottom…
    spravaj sa k ludom aki su a oni taky ostanu… spravaj sa k ludom tak, aki mozu byt, alebo by mali byt a oni sa nimi stanu…
    a ked nikto neprispieval, chcela som poukazat na to, ze ja som nemala v zivote len pekne chvile… ze tych bolestivych a tazkych chvil bolo hodne… mnoo nesnazim sa obvinovat okolie… hladam chybu v sebe… ale to bolo tiez az od urciteho obdobia… a odvtedy sa mi deju stale krasnejsie a krasnejsie veci, situacie…
    ak mala kety pocit, ze malo spolusucitim s pedagogmi… moze byt… ale u mna je to skor bojkot voci dospelym vseobecne… pridu mi zbabeli, nezodpovedni… aj ked zodpovedno a silacky vystupuju… a vsetko sa zhadzuje na mladez… alebo na niekoho kto je poruke… napr. vlada… sused… atd…
    teraz nerozumej vsetci dospeli, ale vacsina… a ja tiez do tej vacsiny jedneho casu patrila…
    inak to co casto robia rodicia pre svoje deti, pre ich “dobro” vobec, ale vobec nie je laska… vravi sa tomu ze “opicia laska”…
    kdesi som raz citala…
    od druhych mozete dostat len tolko lasky, kolko jej prechovavate sami k sebe…
    a tu vznikla myslienka, ucil nas niekto o sebelaske… o bratskej laske… o teorii lasky… a vobec hoci co kolo lasky?
    o laske sa tolko rozprava a vlastne o nej nic nevieme… kto cital knihu Umenie milovat od Ericha Fromma, predpokladam, ze mi da za pravdu…

    aaa veru casto sa stretam s frazou, ze laska neexistuje…
    to, ze nevieme milovat, este neznamena, ze LASKA neexistuje… podme sa to ucit… a preco nie na skolach???
    a pekne od prveho rocnika a az po maturu… a povinnu…
    toto je podla mna REFORMA… podme robit veci inak ako ich robi svet…

    milovat je umenie… pise o tom erich fromm :)
    kazdy umelec sa raz ucil… maliar, rezbar, tanecnik, herec…
    ziskana teoria sa uplatnuje do praxe… a co laska?? o jej teorii nic nevieme a v praxi ju krizom krazom uplatnujeme :wink:

    doverujem vam, ze ste pochopili, ze pisem o Laske vseobecne… eroticka laska, teda laska medzi muzom a zenou ma svoje specifika… zahadne… tajuplne… vzacne… ak budeme ovladat teoriu lasky vseobecne… erotickej tym z jej originality neuberieme… toho sa bat nemusite :smt057

    co vy na to? pustime sa do reformy?

    prave je 3:20… idem do hajan :smt039

    uskalienka odpovedal 13 years, 5 months ago 6 Členovia · 31 odpovede/odpovedí
  • 31 odpovede/odpovedí
  • ghost

    Member
    6. septembra 2008 at 9:30

    Kdokoli si představuje, že všechny plody dozrávají současně s jahodami, neví nic o hroznech.
    Paracelsus
    Universita sanace lidské duše
    Část první – Sebeláska

    Zatímco nikdo nic nenamítá proti aplikaci pojmu lásky na objekty různého druhu, je rozšířeno přesvědčení, že je ctnostné milovat druhé, ale milovat sebe sama je hříšné. Předpokládá se, že pokud miluji sám sebe, nemiluji jiné, že sebeláska je totéž co sobeckost. Tento názor v západním myšlení má dlouhou tradici. Kalvín hovoří o sebelásce jako o “morové ráně”. Freud mluví o sebelásce v psychiatrických termínech, ale pokud jde o hodnotu sebelásky, shoduje se s Kalvínem. Pro něho je sebeláska totožná s narcismem, s obrácením libida k vlastní osobě. Narcismus je nejranější stadium lidského vývoje, a kdo se v pozdějším životě k tomuto narcistickému stadiu vrátil, je neschopen lásky; v extrémních případech je choromyslný. Freud vidí v lásce projev libida, které se obrací buď směrem k jiným – jako láska, nebo směrem k vlastní osobě – jako sebeláska. Láska a sebeláska se tak vzájemně vylučují v tom smyslu, že čím víc je jednoho, tím méně je druhého. Je-li sebeláska špatná, vyplývá z toho, že nesobeckost je ctností.

    Vyvstávají tyto otázky: potvrzuje psychologické pozorování tezi, že je základní rozpor mezi láskou k sobě a láskou k jiným? Je láska k sobě stejný jev jako sobeckost, či jsou to jevy opačné? Dále: je sobeckost moderního člověka skutečně náklonnost k sobě samému jako k osobnosti, která má všechny své rozumové, citové a smyslové schopnosti? Nestale se “člověk” přívěskem své společensko-ekonomické role? Je jeho sobeckost totožná se sebeláskou, nebo nevzniká snad právě tím, že mu sebeláska chybí?

    Dříve než začneme diskusi o psychologických stránkách sobeckosti a sebelásky, je třeba zdůraznit nelogičnosti představy, že se láska k druhým a láska k sobě vzájemně vylučují. Je-li ctností milovat bližního jako lidskou bytost, musí též být ctností – a ne neřestí – milovat sám sebe, protože i já jsem lidská bytost. Není žádný pojem člověka, který by nezahrnoval i mě. učení, které takové vyloučení proklamuje, dokazuje jen, že je vnitřně rozporná. Idea vyjádřená biblickým “miluj svého bližního tak,jako miluješ sám sebe” implikuje, že úcta k vlastní celosti a jedinečnosti, láska k sobě a pochopení sebe samého nemohou být odděleny od úcty a lásky k druhému člověku, od pochopení druhého člověka. Láska k sobě samému je nerozlučně spjata s láskou ke každé jiné bytosti.

    Došli jsme k základním psychologickým předpokladům, na nichž je vybudována naše argumentace: nejen jiní, ale také my sami jsme “objektem” svých citů, názorů; náš postoj k jiným a k sobě samým není nijak kontradiktorní, ale je v podstatě konjunktivní. Láska k jiným a láska k sobě nejsou alternativy. U všech těch, kteří jsou schopni milovat druhé, najde se i láskyplný postoj k sobě. láska je v zásadě nedělitelná, pokud jde o vztah mezi “objekty” a vlastní osobou. Pravá láska je výrazem tvůrčí síly a zahrnuje péči, úctu, odpovědnost a poznání. Není to “pohnutí” ve smyslu “být někým pohnut”, ale aktivní úsilí o štěstí milované osoby, které má své kořeny v naší schopnosti milovat.

    Milovat někoho je aktualizace a koncentrace síly k lásce. Základní přitakání obsažené v lásce směřuje k milovanému člověku jako vtělení základně lidských vlastností. Láska k jednomu člověku zahrnuje lásku k člověku jako takovému. “Dělba práce”, jak to nazývá W. James, podle níž někdo miluje svou rodinu, ale nemá cit pro “cizí”, je znamením neschopnosti milovat. Láska k člověku není, jak se často předpokládá, abstrakcí, která se dostaví až po prožití lásky k určitému člověku, ale je jejím předpokladem, i když ji geneticky nabýváme tím, že milujeme určité jednotlivce.

    Proto má vlastní já musí být předmětem mé lásky stejně jako jiní lidé. Kladný postoj k vlastnímu životu, štěstí, růstu, svobodě má své kořeny ve schopnosti k lásce, tj. v péči, úctě, odpovědnosti a znalosti. Je-li člověk schopen tvůrčí lásky, miluje i sebe; může-li milovat jen jiné, nemůže milovat vůbec.

    Připustíme-li, že láska k sobě a jiným jsou v zásadě konjunktivní, jak vysvětlit sobeckost, který vylučuje každou pravou účast s jinými? Sobecký člověk se zajímá jen o sebe, chce vše pro sebe, necítí radost, když dává, jen když bere. Na vnější svět pohlíží z hlediska toho, co může z něho vyzískat; chybí mu zájem o potřeby druhých a úcta k jejich celosti a důstojnosti. Neumí vidět nic než sebe; posuzuje všechny a všechno z hlediska užitku, který z nich může mít; je od základu neschopen milovat. Nedokazuje to, že náklonnost k jiným a náklonnost k sobě jsou nevyhnutelné alternativy? Bylo by to tak, kdyby sobeckost a sebeláska byly totéž. Ale právě v tomto předpokladu je klam, který vedl k tolika mylným závěrům v naší otázce. Sobeckost a sebeláska zdaleka nejsou totéž, naopak, jsou to protiklady. Sobecký člověk se nemiluje příliš, ale příliš málo; ve skutečnosti se nenávidí. Tento nedostatek něžnosti k sobě samému a péče o sebe samého, který je jen jedním z výrazů jeho nedostatku tvůrčí síly, působí, že se cítí nicotný a zklamaný. Je proto nutně nešťastný a úzkostlivě se snaží urvat ze života uspokojení, v jehož dosažení si sám brání. Zdá se, že příliš pečuje o sebe, ale ve skutečnosti se jen neúspěšně pokouší zakrývat, že o své skutečné já nepečuje. Freud tvrdí, že sobecký člověk je narcistický, jako by odňal svou lásku druhým a obrátil ji proti sobě. Je pravda, že sobecký člověk je neschopen milovat, ale není ani schopen milovat sám sebe.

    Je snadnější pochopit sobeckost srovnáním s uchvatitelskou náklonností k jiným, jak ji najdeme například u přepečlivé matky. Zatímco vědomě věří, že má své dítě zvláště ráda, ve skutečnosti chová hluboce potlačené nepřátelství k předmětu své náklonnosti. Stará se příliš o dítě ne proto, že je miluje příliš, ale proto, že musí kompenzovat svou neschopnost milovat je vůbec.

    Tato teorie sobeckosti je potvrzena psychoanalytickou zkušeností s neurotickou “nesobeckostí”, symptomem neurózy, který byl často pozorován u lidí, jimž obvykle nevadí tento symptom, nýbrž jiné, s ním spojené, jako deprese, únava, neschopnost k práci, neúspěchy v lásce… Nejenže nesobeckost se nepociťuje jako “symptom”, je to často jediný spásný rys charakteru, jímž se lidé pyšní. “Nesobecký” člověk “nechce nic pro sebe”, “žije pro druhé”, je hrdý na to, že sám sebe nepovažuje za důležitého. Nechápe, jak se může stát, že přes svou nesobeckosti je nešťastný a že jeho vztah k nejbližším je neuspokojivý. Analytická práce ukazuje, že jeho nesobeckost není něco, co by stále vedle jeho ostatních symptomů, ale je jedním, ve skutečnosti často nejdůležitějším z nich; že jeho schopnost k lásce a jakékoli radosti je ochromena, že je pln nepřátelství k životu a že se za fasádou nesobeckosti skrývá subtilní, ale proto o nic méně intenzivní připoutanost a soustředěnost k vlastní osobě. Takového člověka lze vyléčit jen tehdy, když se jeho nesobeckost také interpretuje jako symptom, aby bylo možnost napravit jeho nedostatek tvůrčí síly, který je kořenem jeho nesobeckosti i ostatních potíží.

    Povaha nesobeckosti je zvláště zjevná v působení na jiném, v našem kulturním okruhu nejčastěji ve vlivu, který má “nesobecká” matka na své děti. Věří, že její nesobeckost dětem ukáže, co znamená být milován, a že se tím samy naučí milovat. Její nesobeckost ale vůbec nepůsobí tak, jak očekává. Děti nemají šťastný vzhled lidí, kteří jsou si jisti láskou; jsou plny úzkosti, napětí, bojí se, že matka nebude schvalovat, co dělají, úzkostlivě se snaží naplnit její očekávání. Obvykle jsou dotčeny matčiným skrytým nepřátelství k životu, jež spíše cítí, než chápou a postupně toto nepřátelství proniká i do nich. Vcelku se působení “nesobecké” matky příliš neliší od působení matky sobecké, často je horší, protože nesobeckost matky dětem brání, aby ji kritizovaly. Jsou zavázány, aby ji nezklamaly, učí se pod maskou ctnosti nechuti k životu. Nic nemůže dát dítěti lepší zkušenost skutečné lásky, radosti, štěstí, než být milován matkou, která miluje sama sebe.

    Myšlenky o sebelásce nelze shrnout lépe než citátem z Mistra Eckharta: “Miluješ-li sebe, miluješ každého jiného jako sebe. Pokud budeš milovat někoho jiného méně než sebe, nepodaří se ti skutečně milovat sebe samého, ale když miluješ všechny stejně, včetně sebe, budeš je milovat jako jednu osobu, a tato osoba je i bůh i člověk. A tak ten je velký a spravedlivý, kdo tím, že miluje sebe, miluje stejně všechny ostatní lidi.”

    z knihy E. Fromm – Umění milovat

  • eo-ipso

    Moderator
    16. septembra 2008 at 11:12

    Keďže už od dôb starovekého Grécka poznáme prinajmenšom tri stupne lásky : eros, filia a agapé, môže byť (bez bližšej špecifikácie) výsledok hlasovania zmätočný….

  • uskalienka

    Moderator
    25. septembra 2008 at 7:01

    Eo Ipso, preco by mal byt vysledok hlasovania zmatocny? ze si hlasovatel v spojitosti s otazkou predstavi bud lasku zmyselnu, bratsku alebo bezpodmienecnu? je to uplne jedno, pretoze kazda z nich aaa hlavne energia Lasky je nam v pravom slova zmysle cudzia… cize jej podla mna nerozumieme… ak by sme jej rozumeli… nebolo by tolko nasilia a nenavisti medzi ludmi… a Svet by vyzeral uuuplne inak…
    kdesi som raz citala, ze vraj kazdy v hlbke svojho srdca po laske tuzi… tuzi byt bezpodmienecne milovany…
    a pritom podla mna Laska potrebuje novy sposob videnia, aby sme v sebe a v druhych mohli objavit dobre jadro…
    preco som na to musela prist po rokoch? preco mi to niekto nevysvetlil za mladi?
    ved takto sa donemoty bude opakovat jedno prislovie, ci citat… ktory niekto mudry raz povedal… co predplatil si nejaku vstupenku neomylnosti??

    ked som bol mlady, chcel som zmenit svet… ked som bol v strednom veku, chcel som zmenit rodinu… az teraz, ked som stary viem, ze som mal zmenit sam seba…
    (ak to viete niekto presne citovat, prip. aj s autorom, prosim, vlozte tento zazracny citatik, dik :wink: )
    alebo :)
    vsetci chcu zmenit svet, no najprv treba zmenit seba…

    mlady maju mnozstvo energie, vnimaveho a rebelujuceho ducha… no nemaju skusenosti… aaaaaaa hlavne, tie spravne VEDOMOSTI :)

    laska kraca ruka v rukave i s odpustenim… v prvom rade sebe… a veru i tym ostatnym… aaa toto napr. mladi nevedia… nevie to mnozstvo mojich rovesnikov… aaa neposlednom rade i drviva vacsina tych skor narodenych…
    mylit sa je ludske, odpustat kralovske!!!

    laska a odpustenie liecia… kto skutocne miluje svoje deti, vnucata a dalsie pokolenie svojho rodu… mal by chciet krajsiu, zdravsiu spolocnost… a ta sa da vytvorit cez jedinu energiu… cez energiu Lasky… tak preco sa o nej neucit??

    uz mi nejaki znami povedali, ze nie som sama, co takto rozmyslam… myslim teraz na reformu v skolstve… len ti ini to vraj inak nazyvaju… viete… ja verim, ze vrana k vrane sada… a ze v spravny cas sa na spravnom mieste stretneme…

    ————-

    mozno sa vam mnohym zda, ze sem na obnova.sk takato tema, ci moje vyznania nepatria… ale opak je pravdou…
    viete o com je obnova.sk?
    ja som sa o obnove dozvedela takto… na jednej akcii harp predstavil portal… mozno nebudem citovat presne, ale takto som si to zapamatala…
    “portal obnova.sk pojednava o zachrane kulturneho dedictva hmotneho i nehmotneho”
    nic viac som o portali nevedela a hned som pochopila, ze to bude to najlepsie co na nete existuje… aaa ihned som sa zalubila… hoci dovtedy boli pre mna IT brrrr…. :)

    a kde inde ako na tomto portali by sa o laske a s laskou malo pisat, diskutovat??
    ja predpokladam, ze ludom, ktori s laskou zachranuju… tuzia po tom, aby zachranene pamiatky s laskou ini obdivovali a chranili…
    naucme sa neoddelovat hmotne od nehmotneho… ved tvorca loga, to sam symbolicky do loga zakomponoval (viac v teme feng shui a pamiatky)

    :wave:

  • uskalienka

    Moderator
    25. septembra 2008 at 7:10

    aaa mozno dnes pride k prvemu vzacnemu stretnutiu… chystam sa totiz do BA…

    sprievodny program vystavy Ezoterika…
    17.00 – 18.15 MILAN CALÁBEK (ČR)
    Partnerské vzťahy, sexuálna príťažlivosť a láska
    Prednáška zakladateľa Univerzity Novej doby

    + dalsie…
    18.30 – 19.30 VLASTA MAREK (ČR)
    Mantry – liečba hlasom
    Prednáška a úvodné slovo ku koncertu Henryho Marshalla
    19.30 – 21.00 HENRY MARSHALL (USA)
    Mantry – Spevom kľudu a mieru
    Koncert známeho amerického hudobníka, ktorý zavíta na Slovensko po prvýkrát

    viac info: http://www.incheba.sk/vystavy/sprievodny-program/949

    PS: uz teraz mam lupanie v kostiach, ze na prvej prednaske nebudem s mnohym suhlasit… aaa preto sa tesim na diskusiu :wink:

  • uskalienka

    Moderator
    25. septembra 2008 at 8:03

    naucme sa neoddelovat hmotne od nehmotneho… ved tvorca loga, to sam symbolicky do loga zakomponoval (viac v teme feng shui a pamiatky)

    symboliku loga obnoba.sk som si dovolila rozsirit o moj postreh… viac v teme Symboly, osudove znamenia, magia

    a v tejto teme pripajam :)
    co je vecne :?: no predsa energia zvana
    Láska

  • eo-ipso

    Moderator
    25. septembra 2008 at 8:11

    uskalienka:
    Eo Ipso, preco by mal byt vysledok hlasovania zmatocny? ze si hlasovatel v spojitosti s otazkou predstavi bud lasku zmyselnu, bratsku alebo bezpodmienecnu?
    Milá uskalienka, nuž preto, že podstatným menom a podmetom nie je láska, ale maturita. A tá (vrátane maturitného vysvedčenia) má iné parametre a dopady na absolventa ako výsledok nejakej ankety, hlasovania alebo výskumu verejnej mienky. Čiže téma lásky musí byť zadaná tak, aby podmienky “od Dunaja k Tatrám” boli jednotné, otázky na maturitu z predmetu “láska taká, onaká, sebeláska..etc.” presné, rovnako interpretované vo všetkých skúšobných komisiách. Alebo nie ?! Možno nechápem? Možno nechápem preto, lebo som nematuroval z “lásky”. Nuž ktovie..?!

  • uskalienka

    Moderator
    25. septembra 2008 at 10:34

    ahaa, tak takto… maturita…
    napad i hlasovanie bol momentalny napad v nocnych hodinach… osnovy a oni maturitne otazky este nemam zostavene :wink:
    mnoo, dnes sa trosku priucim kolo lasky – eros… teda si myslim, podla nazvu tej prednasky v ba… aaa nemyslim, ze ideme pachat veci pristupne po 22 hod :)
    takze, podla mna spravne pochopenie aj tejto oblasti lasky by nemalo byt na skodu a teda maturity…

    nemyslim, ze po maturite z Lasky budeme hned vsetci zamilovani… ono aj z inych predmetov studenti dosahuju rozne vysledky, respektive nezmaturuju… to treba mat v srdci…

    ide skor o informovanost na poli vztahov… aby sme sa naucili tolerantnosti a dali priestor prirodzenosti… aaa prestali sa stale na nieco / niekoho hrat… niekomu / niecomu patrit… byt na niekom / niecom zavisli… ci stale od niekoho nieco ocakavat…

    viete, deti lasku v srdci maju… ibaze jej malo, resp. nic nedostavaju a potom vznika to co vznika…

    teraz spontanna myslienka… bude aj nadstavbove studium… a nejaky specialny titul… tam sa bude ucit co je to skutocne milovat Slovensko… a bez tohto titulu nebudu moct ludia do politiky…

    proste vsetko chce vyvoj… a vam teda poviem, ze mi je uuuplne jedno, ako hlasovanie dopadne… pretoze ja viem, co ma do konca zivota spravi cinnou… aktivity a osveta v tejto oblasti

    :wave:

  • eo-ipso

    Moderator
    25. septembra 2008 at 11:14

    Milá uskalienka, mne je to tiež sympatické, najmä tak bezprostredne: maturant predstúpi pred komisiu a pôvabná učiteľka zašteboce: A teraz mi niečo povedzte o láske. A adept zanôti celý filozofický opus (či opis?) o tom, čo je láska rodičovská, súrodenecká, k blížnemu, nepriateľovia atď, atď. Podľa “hĺbky” odpovede maturant bude ohodnotený. Príde ďalší adept na maturitné vysvedčenie, no tentokrát iný člen komisie, starý zachmúrený a zatrpknutý profesor zahučí: “Tak môj/moja, to som zvedavý, čo nám môžeš povedať o láske?!” Nuž neviem, či pozície oboch skúšaných budú rovnocenné?! A to sme len v jednej škole, v jednej komisii! Povinný maturitný predmet zrejme musí mať pevné a jasné pravidlá, aplikovateľné na všetkých rovnako. Apropo: nestačí tá “láska” ako nepovinná dicsiplína v rámci etiky?! Tí, čo si vybrali náboženstvo, to musia obsiahnuť tak či tak! Alebo nie?

  • uskalienka

    Moderator
    30. septembra 2008 at 4:47

    :lol: eko a kde zacat :lol:
    Laska a umenie milovat je tak jednoduchy a pritom tak zlozity proces, ze zaradit par definicii do procesu vyucby, ci uz na hodinach etiky alebo nabozenstva urcite stacit nebude…

    uz ste nieco poculi o waldorfskej pedagogike??

    viac:http://www.tahaky-referaty.sk/Waldorfska-pedagogika/6276/
    aaa este viac, ked si vygooglujete…

    tak toto by bola najgenialnejsia reforma…
    ibaze kym k nej dojde, myslim, ze ak chceme, aby nasim pokoleniam bolo uz len lepsie a lepsie… je nevyhnutne do skolskej vyucby co najskor zaradit predmet, ktory by komplexne pojednaval o Laske a vztahoch…

    uz som spominala, ze idem na na jednu prednasku o partnerskych vztahoch a sexualnej pritazlivosti… a ze sa tesim na diskusiu, pretoze uz citim, ze s niecim nebudem suhlasit…
    aj sa tak stalo… ibaze k informaciam na prednaske som nemala vyhrady… prednasajuci sa zameral na vysvetlenie biochemickych procesov v organizme pocas zamilovania… ako sa tvorba hormonov meni pri prechode do trvaleho zvazku, pri narodeni dietata a tak… staci hodit do google, ze hormony a laska a vsetko sa docitate… dalej o animusoch, animach, archetypoch… inak veeelmi prakticke zaradit do vyucby… aby sa z nevedomeho stalo vedome… a aby uz mladez bola informovana o tom, co mnohi dospeli ani len netusia… ze je rozdiel medzi tuzbou a laskou…

    co ma vsak na prednaske prekvapilo, bola taka informacia, ze historia sa opakuje a aky vyvoj nastane v najblizsej dobe… pritom v uvahe vychadzal z toho, ze historia sa opakuje…
    a toto je vec, s ktorou ja nesuhlasim…

    ak spravne pochopime energiu Lasky a silu odpustania… cize rozsirime svoje poznanie, nic sa nebude opakovat… budeme napredovat… po spirale… a my ju mozeme i vychylit :wink:

    predpokladam, ze so mnou suhlasite, ze teraz v tomto konzumnom svete vladne u vacsiny potreba stale nieco dostavat… nie davat… dam vtedy, ked dostanem… malo kto to pojme opacne… a toto je podla mna dvolezite… najdolezitejsie… toto sa podme ucit…

    :wave:

    PS: na zaver na odlahcenie :wink:
    Zamilovanost je sialenstvo lahko liecitelne sobasom.

  • uskalienka

    Moderator
    30. septembra 2008 at 5:19

    este pre Eo Ipsa… som rada, ze nie som sama so svojou bujnou fantaziou :)
    aaa co sa tyka kvality osobnosti v komisii… ani na inych predmetoch nemaju studenti moznost vybrat si pedagoga… tu neostava nici ne, iba brat, co sa dava :lol:
    ibaze v tomto pripade dam ruku do ohna za to, ze mladi maturanti vobec nebudu ustrachani, zaskoceni… budu to zdravi sebavedomi a co to o laske vediaci (ci mozno pedagogov veduci :) ) mladi ludia…

    a hlavne na hodinach predmetu Laska sa okrem ineho ziaci budu venovat i umeniu… hudbe… prirode… aby sa o laske neucili iba suchoparne infosky, ale aby si lasku i trenovali :wink:

    aaa este mi neda nedodat… vyrastala som v krestanskej rodine… no slovo Laska v nom chybalo… ako by toto slovo bolo tabu… dnes rozumiem… mnohi si s pojmom Laska automaticky spajaju predstavu naplnenej sexuality… aaa preto to bolo a mozno pre mnohych i dnes je “hriesne”…
    ani v kostoloch si nepamatam, ze by sa toto slovo spominalo aspon z casti tak casto ako dnes… aaa aj tak si myslim, ze je to este stale malo :wink:

    ono uz len vyslovenie slova Laska ma magicke ucinky… ale energia Lasky ma este magickejsie… a to viete… aj ine energie studujeme, tranformujeme a zapajame…

  • eo-ipso

    Moderator
    30. septembra 2008 at 7:43

    Nejde o skúšajúcich a skúšaných, ale o predmet (maturitný?!), čiže musí byť jasné, čo je predmetom skúšky. Bez objektívnych definícií niet rovnocenných pozícií pre adeptov. Nuž a láska nemá rada definície. Buď je, alebo nie je ! (No ide iba o moju “definíciu”…. ráčte prepáčiť……)

  • eo-ipso

    Moderator
    30. septembra 2008 at 9:01

    PS (znovu iba môj názor….ráčte prepáčiť……): Každý učiteľ na každom predmete, podľa možností na každej hodine by mal vyučovať LÁSKU. Vždy to tak bolo, dúfam, že vždy aj bude….. Ak učiteľ svoj predmet miluje, čo je hlavný predpoklad úspešnosti učiteľa, tak láska k predmetu presiahne do učebného procesu a učiteľ odovzdáva žiakom najmä lásku. Tá odbornosť v príslušnom predmete je len akási pridaná hodnota. Spomeňme si (všetci) na svojich učiteľov: čo sa vám vynorí v mysli? zrejme osobnosť (aj “osobnosť”) učiteľa, až potom tie detaily o tom, či dobre, horšie alebo zle vysvetľoval, ako skúšal, kričal, “hladkal”….. V pozadí to najdôležitejšie bola miera lásky, ktorú do svojej profesie, poslania vkladal (alebo aj nevložil, lebo sám v živote lásku nedostal?!). Neviem, možno?! Ja to tak cítim. Alebo som, ako na Záhorí hovoria: necýcýci :wink:

  • uskalienka

    Moderator
    30. septembra 2008 at 10:46

    Nejde o skúšajúcich a skúšaných, ale o predmet (maturitný?!), čiže musí byť jasné, čo je predmetom skúšky. Bez objektívnych definícií niet rovnocenných pozícií pre adeptov. Nuž a láska nemá rada definície. Buď je, alebo nie je ! (No ide iba o moju “definíciu”…. ráčte prepáčiť……)

    moja definicia…
    LASKA JE… existuje… je vo vsetkom a v kazdom…
    ibaze mi ju nevieme rozdavat… nevieme ju objavit… nevieme ju dat detom, pretoze ju nevieme dat sami sebe… preto ju vie tiez malo pedagogov darovat predmetu, detom, studentom…
    taaakkze toto je predmet zaujmu reformy… naucit sa milovat…
    nie ocakavat, ze budeme milovany…

    raz som si vypocula rozhovor dvoch cudzich ludi… rozpravali na seba z jednej strany miestnosti na druhu… aaa ako bolo na dovolenke… druha strana: mohlo byt aj lepsie… keby tato zena milovala samu seba, nepodala by takuto odpoved… kazda emocia, ktoru prezijeme, je zavisla od nas… nie od okolia… proste my sami si ju mozeme ovplyvnit… ale to sa musime naucit… a na to nestaci nieco uchytkom pocut, ci si precitat… toto je potrebne ludom vstepovat pekne po kvapkach… a od detstva…

    laska je nas sposob videnia, nie to, co dostavame z okolia…
    takato laska skutocne lieci…

    laska medzi muzom a zenou – eros, ta primitivnejsia forma… ta pudova… kde dochaza k splynutiu dvoch tiel… ano… tam suhlasim… ta bud je alebo nie je…
    ale aj tu castkrat dochadza k rozporom, pretoze ludia castokrat miluju – teda tak to nazyvaju… cloveka pre to aky je, nie preto, ze JE… akonahle dotycny prestane plnit nase ocakavania dokazeme prestat lubit… milovat…

    Buď milujeme všetkých rovnako, alebo nikoho. (Hieronym)

    aj laska medzi muzom a zenou nemusi byt vzdy eroticka… kludne ju mozeme zaradit i do bratskej… podla mna Laska, ktora JE… nepozera a nepozna pohlavie…
    odlozme bokom eroticku lasku… predstavme si ju ako more, ktore je sucastou oceanu a bavme sa o oceane…
    neohranicujme, neobmedzujme to, co je nekonecne…

    nemusime vytvarat lasku v sebe… pretoze ona JE… staci, ak budeme pit z tohto pramena, ktory vyviera v nas a z ktoreho je jej pre nas vzdy dost…

  • eo-ipso

    Moderator
    1. októbra 2008 at 10:20

    Láska, Bože, láska, kde ťa ľudia berú,
    skúste maturitu, tam Vám ju nalejú…
    Keby to bolo také jednoduché, tak sa to určite vyučuje, možno by bola LÁSKA maturitným predmetom.
    A čo tolerancia? slušnosť? atď., tiež to má byť maturitný predmet? Zrejme sú pre človeka veci veľmi potrebné, no “vyučujú” sa akoby mimovoľne v rámci každého predmetu, no najmä v “škole života”.
    (Veď z rodného jazyka maturujú všetci, no aká je úroveň napr. slovenčiny ?!) Možno mám iný názor, lebo som nematuroval z LÁSKY, ale z fyziky? Neviem, možno…… (ráčte prepáčiť….)
    PS: podľa množstva diskutujúcich nevidím veľký záujem o tento “maturitný” predmet

  • uskalienka

    Moderator
    1. januára 2009 at 20:23

    Čím je človek rozumnejší a lepší, tým viac dobra zbadá v ľuďoch.

    taaakze ja vam vsetkym prajem… nech krasa vasho srdiecka sprevadza vas krasou vasho zivota…
    vasa viera :wink:

    Na tento svet sme prišli, aby sme sa naučili láske. Láske k sebe, blížnym a cez to všetko láske k Bohu. Bez sebapoznania je táto cesta neschodná. Dovtedy sa sem budeme vracať a prežívať potrebné lekcie urychlujuce náš duševno-duchovný rast, kým sa to nenaučíme, kým nenájdeme pravdu o sebe samých.
    Cennými pomocníkmi na našej ceste sú najmä tí druhí, s ktorými vstupujeme do hlbších či povrchnejších vzťahov. Každý človek, ktorý nám totiž v dobrom či v zlom výraznejšie vstúpi do života, či každá významná okolnosť, ktorú si podvedome pritiahneme, sú len projekčnou plochou, ktorá dokonale zrkadlí naše nevedomé stránky, naše slabosti. Len ich poznaním, prekonaním a prenesením sa do vedomého chápania stávame sa silnejšími, zrelšími. Bez bolesti sa to nezaobíde.
    Kým sme však nevedomí, nevieme oceniť skutočnú hodnotu tých druhých a ich obrovský prínos pre náš rast. Ak totiž pochopíme, že každý z nás je jedinečná bytosť so svojimi osobitými vnútornými mechanizmami, a ak vieme, že všetci máme svoje slabé miesta, nemôžeme sa jeden na druhého hnevať. Toto vedomie nás oslobodzuje a učí nás byť chápavejšími, tolerantnejšími, schopnými akceptovať iných bez výhrad, milovať ich bez podmienok.
    Nástroje sebapoznania sú rozličné a ciest vedúcich k sebaobjavovaniu je mnoho. No najlepším učiteľom sme si my sami. Ak sa nám podarí stíšiť a započúvať sa do svojho vnútra, nájdeme tam všetko, čo hľadáme. Len prehĺbením svojho ducha sa nám začnú otvárať iné dimenzie. Začneme chápať širšie súvislosti svojho bytia a fungovanie vyšších zákonov, ktorých porušovanie nám prináša toľko trápenia a bolesti. Odstránením nevedomosti naplní sa naša duša svetlom a láskou.

    Život spočíva v neustálej premene, v pohybe. Ak nepochopíme tento zákon a neodovzdáme sa dobrovoľne tejto večnej metamorfóze, pocítime tlak a bolesť z nehybnosti. Len zmenou seba, svojich nesprávnych myšlienok a emócií, zmenia sa aj vonkajšie okolnosti a my postúpime na vyššiu, uvedomelejšiu úroveň bytia. Nič nám nestojí v ceste, aby sme boli sťastní a vyrovnaní, len naša neochota pracovať na sebe. Vydajme sa preto dobrovoľne na duchovnú cestu k vlastnej premene, aby sme splnili tú najdôležitejšiu úlohu, pre ktorú sme sa sem narodili. Denno-denne sa snažme povznášať svojho ducha a tým aj svoje okolie. Len tak zmeníme tento svet – uvedomovaním si svojej božskej podstaty a užitočnou službou pre druhých.

    Uryvok z clanku: Sila človeka je v ovládnutí jeho slabostí
    Rubrika: Medzi nebom a zemou
    Zdroj: TV Komplet cca z pred desiatich rokov…

Page 1 of 3

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť