Budeme maturovať z Lásky?

32 posts / nové (0)
Posledne poslané
Obrázok používateľa uskalienka
Offline
Budeme maturovať z Lásky?

dnes som bola na akcii mimo nitry... mala som prist busom s prichodom 3:20... nechala som si rozostlanu postel... ze pridem a zalahnem... :smt015 na akcii som stretla byvalu kolegynku... doviezli ma autom kolo polnoci... v mojich perinach dospely synacik, ktory sa mi vratil z dvojtyzdnoveho pobytu mimo republiky... a nechal zapnuty pocitac... pruser :dontknow: stastie :dontknow: dnes je piatok... den Venuse, vladcom ktorej je anjel Hagiel... vytvara krasu, lasku, naklonnost a harmoniu... moze zasahovat do vsetkych druhov vztahov... rodinnych, priatelskych, mileneckych... ukoncuje hadky, sceluje trhliny, upevnuje priatelstva a spaja milencov... je sprostredkovatelom medzi protikladmi a roznorode zivly spaja do harmonickej rovnovahy... podla lunarneho kalendara... pocet dni odo dna novu... je dnes siedmy den... Kohut... cas dolezitych provokacii a dobrodruzstiev... slovo vypovedane v tento den ma velku silu... cely den a este stale som odeta v satach, ktore som si pred osmymi rokmi sama sila... saty maju svoj pribeh opradeny laskou... taaakze :smt024 citam nove prispevky... potesili ma prispevky od kety v teme Nasi skveli ucitelia... aj som mala plnu hlavu myslienok, ze nieco pripisem... ale vravim si... rano byva mudrejsie vecera... taaakze citam mailovu postu... odpisujem kamoske dojmy z dnesneho dna... v tom mi preblesne hlavou poznamka od kety, ze podla nej mam malo empatie voci pedagogom... a ja prave naopak... ved preto som tu temu otvarala, aby sme zacali na ich adresu vysielat pochopenie, obdiv a uctu... riadila som sa mottom... spravaj sa k ludom aki su a oni taky ostanu... spravaj sa k ludom tak, aki mozu byt, alebo by mali byt a oni sa nimi stanu... a ked nikto neprispieval, chcela som poukazat na to, ze ja som nemala v zivote len pekne chvile... ze tych bolestivych a tazkych chvil bolo hodne... mnoo nesnazim sa obvinovat okolie... hladam chybu v sebe... ale to bolo tiez az od urciteho obdobia... a odvtedy sa mi deju stale krasnejsie a krasnejsie veci, situacie... ak mala kety pocit, ze malo spolusucitim s pedagogmi... moze byt... ale u mna je to skor bojkot voci dospelym vseobecne... pridu mi zbabeli, nezodpovedni... aj ked zodpovedno a silacky vystupuju... a vsetko sa zhadzuje na mladez... alebo na niekoho kto je poruke... napr. vlada... sused... atd... teraz nerozumej vsetci dospeli, ale vacsina... a ja tiez do tej vacsiny jedneho casu patrila... inak to co casto robia rodicia pre svoje deti, pre ich "dobro" vobec, ale vobec nie je laska... vravi sa tomu ze "opicia laska"... kdesi som raz citala... od druhych mozete dostat len tolko lasky, kolko jej prechovavate sami k sebe... a tu vznikla myslienka, ucil nas niekto o sebelaske... o bratskej laske... o teorii lasky... a vobec hoci co kolo lasky? o laske sa tolko rozprava a vlastne o nej nic nevieme... kto cital knihu Umenie milovat od Ericha Fromma, predpokladam, ze mi da za pravdu... aaa veru casto sa stretam s frazou, ze laska neexistuje... to, ze nevieme milovat, este neznamena, ze LASKA neexistuje... podme sa to ucit... a preco nie na skolach??? a pekne od prveho rocnika a az po maturu... a povinnu... toto je podla mna REFORMA... podme robit veci inak ako ich robi svet... milovat je umenie... pise o tom erich fromm :) kazdy umelec sa raz ucil... maliar, rezbar, tanecnik, herec... ziskana teoria sa uplatnuje do praxe... a co laska?? o jej teorii nic nevieme a v praxi ju krizom krazom uplatnujeme :wink: doverujem vam, ze ste pochopili, ze pisem o Laske vseobecne... eroticka laska, teda laska medzi muzom a zenou ma svoje specifika... zahadne... tajuplne... vzacne... ak budeme ovladat teoriu lasky vseobecne... erotickej tym z jej originality neuberieme... toho sa bat nemusite :smt057 co vy na to? pustime sa do reformy? prave je 3:20... idem do hajan :smt039dnes som bola na akcii mimo nitry... mala som prist busom s prichodom 3:20... nechala som si rozostlanu postel... ze pridem a zalahnem... :smt015
na akcii som stretla byvalu kolegynku... doviezli ma autom kolo polnoci... v mojich perinach dospely synacik, ktory sa mi vratil z dvojtyzdnoveho pobytu mimo republiky... a nechal zapnuty pocitac...
pruser :dontknow: stastie :dontknow:

dnes je piatok... den Venuse, vladcom ktorej je anjel Hagiel... vytvara krasu, lasku, naklonnost a harmoniu... moze zasahovat do vsetkych druhov vztahov... rodinnych, priatelskych, mileneckych... ukoncuje hadky, sceluje trhliny, upevnuje priatelstva a spaja milencov... je sprostredkovatelom medzi protikladmi a roznorode zivly spaja do harmonickej rovnovahy...

podla lunarneho kalendara... pocet dni odo dna novu... je dnes siedmy den... Kohut... cas dolezitych provokacii a dobrodruzstiev... slovo vypovedane v tento den ma velku silu...

cely den a este stale som odeta v satach, ktore som si pred osmymi rokmi sama sila... saty maju svoj pribeh opradeny laskou...

taaakze :smt024 citam nove prispevky... potesili ma prispevky od kety v teme Nasi skveli ucitelia... aj som mala plnu hlavu myslienok, ze nieco pripisem... ale vravim si... rano byva mudrejsie vecera... taaakze citam mailovu postu... odpisujem kamoske dojmy z dnesneho dna... v tom mi preblesne hlavou poznamka od kety, ze podla nej mam malo empatie voci pedagogom...
a ja prave naopak... ved preto som tu temu otvarala, aby sme zacali na ich adresu vysielat pochopenie, obdiv a uctu... riadila som sa mottom...
spravaj sa k ludom aki su a oni taky ostanu... spravaj sa k ludom tak, aki mozu byt, alebo by mali byt a oni sa nimi stanu...
a ked nikto neprispieval, chcela som poukazat na to, ze ja som nemala v zivote len pekne chvile... ze tych bolestivych a tazkych chvil bolo hodne... mnoo nesnazim sa obvinovat okolie... hladam chybu v sebe... ale to bolo tiez az od urciteho obdobia... a odvtedy sa mi deju stale krasnejsie a krasnejsie veci, situacie...
ak mala kety pocit, ze malo spolusucitim s pedagogmi... moze byt... ale u mna je to skor bojkot voci dospelym vseobecne... pridu mi zbabeli, nezodpovedni... aj ked zodpovedno a silacky vystupuju... a vsetko sa zhadzuje na mladez... alebo na niekoho kto je poruke... napr. vlada... sused... atd...
teraz nerozumej vsetci dospeli, ale vacsina... a ja tiez do tej vacsiny jedneho casu patrila...
inak to co casto robia rodicia pre svoje deti, pre ich "dobro" vobec, ale vobec nie je laska... vravi sa tomu ze "opicia laska"...
kdesi som raz citala...
od druhych mozete dostat len tolko lasky, kolko jej prechovavate sami k sebe...
a tu vznikla myslienka, ucil nas niekto o sebelaske... o bratskej laske... o teorii lasky... a vobec hoci co kolo lasky?
o laske sa tolko rozprava a vlastne o nej nic nevieme... kto cital knihu Umenie milovat od Ericha Fromma, predpokladam, ze mi da za pravdu...

aaa veru casto sa stretam s frazou, ze laska neexistuje...
to, ze nevieme milovat, este neznamena, ze LASKA neexistuje... podme sa to ucit... a preco nie na skolach???
a pekne od prveho rocnika a az po maturu... a povinnu...
toto je podla mna REFORMA... podme robit veci inak ako ich robi svet...

milovat je umenie... pise o tom erich fromm :)
kazdy umelec sa raz ucil... maliar, rezbar, tanecnik, herec...
ziskana teoria sa uplatnuje do praxe... a co laska?? o jej teorii nic nevieme a v praxi ju krizom krazom uplatnujeme :wink:

doverujem vam, ze ste pochopili, ze pisem o Laske vseobecne... eroticka laska, teda laska medzi muzom a zenou ma svoje specifika... zahadne... tajuplne... vzacne... ak budeme ovladat teoriu lasky vseobecne... erotickej tym z jej originality neuberieme... toho sa bat nemusite :smt057

co vy na to? pustime sa do reformy?

prave je 3:20... idem do hajan :smt039

__________________

Kto celým srdcom miluje svoj národ (seba), nemá ani zrnko nenávisti k iným národom (ľuďom).

Fotografia v diskusiach - uskalienka
Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Deti zahŕňané láskou sa v dospelosti ľahšie vyrovnajú so stresom
Vyplynulo to zo štúdie, podľa ktorej blízke puto medzi matkami a deťmi ich robí odolnejšími voči problémom a starostiam v dospelosti

BRATISLAVA 27. júla (SITA) - Bábätká zahŕňané pozornosťou matiek vyrastú v pokojných a vyrovnaných ľudí, ktorí tak ľahko nepodľahnú stresu. Z najnovšej štúdie vyplynulo, že blízke puto medzi matkami a deťmi ich robí odolnejšími voči problémom a starostiam v dospelosti. Odborníci pozorovali asi 500 ľudí z Rhode Islandu v detstve aj v dospelosti. Experti však varujú, že matky musia vedieť, kedy prestať. Prehnaná starostlivosť môže byť rušivá a nepríjemná najmä vtedy, keď sú deti staršie.

Psychológovia hodnotili, ako sa matky dokážu vyrovnať s emóciami a potrebami osemmesačných detí a hodnotili stupeň pozornosti, akú svojim ratolestiam venujú. O tridsať rokov neskôr výskumníci deti vystopovali a požiadali ich, aby pokračovali v zavŕšení štúdie. Tí potom odpovedali na otázky týkajúce sa ich pocitov, správania sa v rôznych životných situáciách, ale aj ich vzťahov s matkami. Celkové vyhodnotenie ukázalo, že ľudia, ktorých v detstve matky zahŕňali pozornosťou a láskou, sa v dospelosti dokázali lepšie vyrovnať s rôznymi druhmi úzkostí, stresu a strachu. "To, čo naozaj chcete, je vnímavosť a pozornosť, matku, ktorá je so svojím dieťaťom spojená. Deti sa nerodia na to, aby vedeli, ako regulovať emócie. Musia sa naučiť bojovať proti stresu, byť pokojné a príjemné. Vnímavá matka rozpozná náznaky, kedy má dieťa dosť. Vnímavá matka bude vedieť, kedy sa s dieťaťom maznať a kedy s tým prestať. Taká matka povie, 'si veľké 12-ročné dievča a myslím si, že ti bude nepríjemné, ak ťa budem bozkávať a objímať, ako keď si bola malá,' a vôbec sa preto nebude trápiť," uviedla psychologička, spisovateľka a vychovávateľka Terri Apter, ktorá študuje vplyv vzťahov matiek a ich detí na neskorší vývoj dieťaťa.

Informácie zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

MÁJ LÁSKY ČAS :)

Malý festival Lásky v Bratislave

Program:

Piatok 1.5.2009
9.00 - 9.45 Slávnostné otvorenie, spoločenská sála
10.00 - 12.00 Luisa Muratori (TAL.): Hviezdny kód a vesmírna láska, spoločenská sála
13.00 - 15.00 Alžbeta Šorfová (ČR): Transformace skrze lásku do roku 2012 a po roce 2012, spoločenská sála
15.15 - 16.45 Mojmír Mišun (ČR): Architektura a boží harmonie, spoločenská sála

15.15 - 16.45 Juraj Jordán Dovala (ČR): Ticho-Literárně-hudební pásmo, sobášna sála

17.00 - 18.45 Helena Zavadilová (ČR): Světlo lásky Ježíše Krista, spoločenská sála
19.00 - 20.45 Perla Voberová (SR): Eurytmia-Umelecké predstavenie, spoločenská sála

Sobota 2.5.2009
9.00 - 10.00 Perla Voberová (SR): Workshop Eurytmie, spoločenská sála

9.00 - 10.45 Tomáš Lajmon (SR): Dejinná úloha Slovanov do roku 2012, sobášna sála

11.00 - 12.45 Helena Zavadilová (ČR): Cesta lásky k sobě-Mandaly uvědomění a sebeléčení světlem, spoločenská sála

13.00 - 14.45 Hana Blochová (ČR): Mystérium lásky-Umelecké vystúpenie, sobášna sála
15.00 - 16.45 Vierka Černušková (SR): Kroky k poznaniu, Poézia lásky, sobášna sála

Záver festivalu
17.00 - 23.00 Májový kvetinový bál - Večerné spoločenské podujatie Spoločenská sála

Miesto: Stredisko kultúry BNM, Vajnorská 21, Bratislava

Vstupné: dvojdňový lístok 8,00 eur, v predpredaji 7,00 eur
jednodňový lístok 5,00 eur

Web: www.skvajnorska.sk - email: info@skvajnorska.sk

Obrázok používateľa tomboy
Offline

ta.mara a jej pesimistický pohľad na vec :-)
uškalienka zase prehnane zasnený - pravdou ale je, že spoločnosť je cez toľké komunikačné možnosti komunikuje menej a menej... máme icq, facebooku, diskusné fóra, mobily, sms, mms, email, skype a čo ja viem čo ešte a to dáva ľuďom pocit, že komunikujú... to že ale sú "na sieti" neznamená komunikáciu, neznamená, že si vymieňajú žážitky a načúvajú ostatným...
máme pocit, že cez komunikačné prostriedky komunikuje, skorej sme iba "na sieti"
rovnako je s tou "utópiou menom láska"
len pohľad do historie napovie veľa výuka - na školách najprv iskričky a pionier, potom zrazu sa mohlo náboženstvo tak všetci hŕŕ neublíž bližnému svojmu a máme nárast vrážd a znásilnení, aby tí čo nechcú kostol sa neflákali za školou a mali tiež nejaký predmet budú mať etiku však správna vec, bum - znásilnenia, vraždy prepady...
čo tak etika, etiketa, zásady empatie, zvládanie stresu, príprava na vzťahy - nechcem hovoriť o láske, ale o zodpovednom prístupe ku všetkým týmto, pomenujme ich kľudne aj, spirituálne záležitosti...
maturita z lásky áno utópia, ale základy by k tomu naša mládež dostať mohla...

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

...nieco na zamyslenie...

Profesor na univerzite polozil svojim studentom otazku:
- Je vsetko co existuje stvorene Bohom?
Jeden zo studentov nesmelo odpovedal:
- Ano je to stvorene Bohom
- Stvoril Boh vsetko? - spytal sa profesor
- Ano, pane! - odpovedal student.
Profesor sa teda spytal:
- Ak Boh stvoril vsetko, to znamena ze Boh stvoril aj zlo, ktore
existuje. A vdaka tomuto principu, nasa cinnost urcuje nas samotnych , Boh je zlo.
Akonahle to pocul student tak stichol.
Profesor bol sam so sebou spokojny.
Zrazu zdvihol ruku iny student :
- Pan profesor mozem Vam polozit otazku?
- Samozrejme, - povedal profesor.
Student sa postavil a spytal:
- Existuje chlad?
- Co je to za otazku, samozrejme ze ano, tebe nikdy nebolo chladno?
Studenti sa zasmiali otazke spoluziaka, ale ten pokracoval:
- V skutocnosti pane chlad neexistuje, v sulade so zakonmi fyziky je v skutocnosti chlad iba nepritomnost tepla. Cloveka a predmety mozeme popisat a urcit ich energiu na zaklade pritomnosti, alebo vytvorenia tepla, ale nikdy nie na zaklade pritomnosti ci vytvorenia chladu. Chlad nema svoju jednotku v ktorej ho mozeme merat. Slovo chlad sme si vytvorili my ludia, aby sme popisali to co citime v nepritomnosti tepla.
Student pokracoval:
- Pan profesor, existuje tma?
- Samozrejme ze existuje - odpovedal profesor.
- Znovu nemate pravdu, tma tak isto neexistuje. V skutocnosti je tma vdaka tomu ze je nepritomnost svetla. Mozeme skumat svetlo , ale nie tmu. Svetlo sa da rozlozit, skumat luc za lucom, ale tma sa zmerat neda. Tma nema svoju jednotku v ktorej ju mozeme merat. Tma je iba pojem ktory si vytvorili ludia aby pomenovali nepritomnost svetla.
Nasledne po tom sa mladik spytal:
- Pane existuje zlo?
Tentokrat profesor neiste odpovedal:
- Samozrejme, vidime to kazdy den, brutalita vo vztahoch, medzi ludmi, trestne ciny , nasilie, vsetko toto nie je nic ine ako prejav zla .
Na to student odpovedal :
- Zlo neexistuje , pane. Zlo je iba nepritomnost dobra, teda Boha. Zlo je vysledok nepritomnosti bozskej lasky v srdci cloveka. Zlo prichadza vtedy ako ked prichadza tma, alebo chlad - teda v nepritomnosti svetla a tepla a lasky.
Profesor si sadol . Ten student bol mlady Albert Einstein.

Obrázok používateľa FUNY MA
Offline

No len tak "listujem" v témach diskusie a hľa...... :-) No vidím, že poniektorí ste "trafení" rovnako ako ja. A takých ľudí obdivujem, práve ľudia s takýmto vnímaním bytia sú schopní a ochotní pre dosiahnutie svojho cieľa obetovať všetko, celé svoje srdce a celú svoju dušu..
Z celého srdca - Nech sa darí :-)....

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

o LASKE s panom doktorom savcenkom :)

http://www.savcenko.sk/joj-o-laske/

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

FUNY MA vdaka za podporu :wink:

no tomboyi :) do bodky hovoris recou kmena mojho syna... aj o tej "komunikacii" a o tej etike...

no neda mi nepripojit svoj pohlad na dane temy...
komunikacne kanaly...
chodila som na vysku, ked nas jeden vyucujuci oboznamoval o internete... ako budeme v on-line spojeni s amerikou a inymi castami sveta... jaaa na slajdy cumela... krutila hlavou a bola to pre mna utopia...
kym som nepoznala obnova.sk... internet bol pre mna spanielska dedina... a to som ho dosti potrebovala k pracovnym povinnostiam... bol to pre mna hotovy des a umor... a dnes? je vsetko-ale vsetko uuplne inak :)

a komunikacne kanaly?? je to nasa volba, ci su nasimi panmi alebo sluzobnictvom...
pre mna je to sluha k nezaplateniu... mozem byt nadalej v kontakte s ludmi, s ktorymi som sa spoznala pri cestovani... na roznych akciach... aaa kedze je tu moznost informovania sa o nasom pohybe... moznosti pozvanok... dochadza k opatovnym stretnutiam...
aaa urcite by mi jedna znama dala za pravdu... odporucko na priatelstvo nam navrhla na "sieti" ina znama... a medzi nami vzniklo vzacne priatelstvo... ja som ju stiahla do klubu feng-suej... ona mna na skvelu vystavu mateja krena v ba... a uz sa obe tesime na nedelu... na rozpravku o psikovi a macicke v babkovom divadle...

ETIKA...
ked som synovi rozpravala o svojich planoch zavedenia predmetu Umenie milovat do skolskych lavic... schvaloval ciel predmetu... ale tiez by to nazval inak... napr. rozvoj osobnosti... potom skonstatoval, ze ved tieto veci sa ucia na etike... ale vraj cele zle... ved to je iba volitelny predmet...
potom sme preberali psychologov a coraz vacsiu potrebu ludi vyhladavania tejto pomoci... ibaze psychologovia su taky iba ludia, ktori maju svoje slabosti a nie vzdy sa dokazu profesionalne spravat... tym mozu skor ublizit ako pomoct...
uznal, ze by bolo prospesne o danej problematike viacej sa ucit... no nazval by to inak... ja nie :)
ked mna mohli krmit utopiou o internete... mohem ja sirit utopiu s nazvom Laska...

:smt039

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Čím je človek rozumnejší a lepší, tým viac dobra zbadá v ľuďoch.

taaakze ja vam vsetkym prajem... nech krasa vasho srdiecka sprevadza vas krasou vasho zivota...
vasa viera :wink:

Na tento svet sme prišli, aby sme sa naučili láske. Láske k sebe, blížnym a cez to všetko láske k Bohu. Bez sebapoznania je táto cesta neschodná. Dovtedy sa sem budeme vracať a prežívať potrebné lekcie urychlujuce náš duševno-duchovný rast, kým sa to nenaučíme, kým nenájdeme pravdu o sebe samých.
Cennými pomocníkmi na našej ceste sú najmä tí druhí, s ktorými vstupujeme do hlbších či povrchnejších vzťahov. Každý človek, ktorý nám totiž v dobrom či v zlom výraznejšie vstúpi do života, či každá významná okolnosť, ktorú si podvedome pritiahneme, sú len projekčnou plochou, ktorá dokonale zrkadlí naše nevedomé stránky, naše slabosti. Len ich poznaním, prekonaním a prenesením sa do vedomého chápania stávame sa silnejšími, zrelšími. Bez bolesti sa to nezaobíde.
Kým sme však nevedomí, nevieme oceniť skutočnú hodnotu tých druhých a ich obrovský prínos pre náš rast. Ak totiž pochopíme, že každý z nás je jedinečná bytosť so svojimi osobitými vnútornými mechanizmami, a ak vieme, že všetci máme svoje slabé miesta, nemôžeme sa jeden na druhého hnevať. Toto vedomie nás oslobodzuje a učí nás byť chápavejšími, tolerantnejšími, schopnými akceptovať iných bez výhrad, milovať ich bez podmienok.
Nástroje sebapoznania sú rozličné a ciest vedúcich k sebaobjavovaniu je mnoho. No najlepším učiteľom sme si my sami. Ak sa nám podarí stíšiť a započúvať sa do svojho vnútra, nájdeme tam všetko, čo hľadáme. Len prehĺbením svojho ducha sa nám začnú otvárať iné dimenzie. Začneme chápať širšie súvislosti svojho bytia a fungovanie vyšších zákonov, ktorých porušovanie nám prináša toľko trápenia a bolesti. Odstránením nevedomosti naplní sa naša duša svetlom a láskou.

Život spočíva v neustálej premene, v pohybe. Ak nepochopíme tento zákon a neodovzdáme sa dobrovoľne tejto večnej metamorfóze, pocítime tlak a bolesť z nehybnosti. Len zmenou seba, svojich nesprávnych myšlienok a emócií, zmenia sa aj vonkajšie okolnosti a my postúpime na vyššiu, uvedomelejšiu úroveň bytia. Nič nám nestojí v ceste, aby sme boli sťastní a vyrovnaní, len naša neochota pracovať na sebe. Vydajme sa preto dobrovoľne na duchovnú cestu k vlastnej premene, aby sme splnili tú najdôležitejšiu úlohu, pre ktorú sme sa sem narodili. Denno-denne sa snažme povznášať svojho ducha a tým aj svoje okolie. Len tak zmeníme tento svet - uvedomovaním si svojej božskej podstaty a užitočnou službou pre druhých.

Uryvok z clanku: Sila človeka je v ovládnutí jeho slabostí
Rubrika: Medzi nebom a zemou
Zdroj: TV Komplet cca z pred desiatich rokov...

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

dnes ma Erich Fromm (jeden z najvplyvnejsich socialnych psychologov 20. stor., preslávil sa najma ako psychoterapeut)
109. vyrocie narodenia...
myslim si, ze keby mohol, rad by sa pridal do diskusie... preto si dovolim citovat jeho slova a citaty, ktore maju v sebe hlboke poznanie...

Predslov knihy Umenie milovat:

Náročnosť úlohy však nemôže byť dôvodom, aby sme sa vzdali snahy spoznať ťažkosti, ako aj predpoklady, ktoré súvisia s jej napĺňaním. Aby sme sa vyhli zbytočným komplikáciam, snažil som sa pri riešení tohto problému používať čo najjednoduchší jazyk. Z tohto dôvodu som sa len v minimálnej miere odvolával na literatúru o láske.

Jeden problém sa mi však nepodarilo uspokojivo vyriešiť - nevyhol som sa opakovaniu myšlienok, ktoré som už vyjadril v predchádzajúcich knihách. Čitateľ, ktorý pozná najmä Escape from Freedom (Únik pred slobodou), Man for Himself (Človek sám pre seba) a The Sane Society (Rozumná spoločnosť), ich tu nájde veľa. Umenie milovať však v žiadnom prípade nie je len rekapituláciou. Prináša veľa nových myšlienok a je celkom prirodzené, že aj tie staré nadobúdajú novú podobu vďaka tomu, že sa všetky sústreďujú na jednu tému - umenie milovať.
E.F.

Kto nič nepozná, nič nemiluje. Kto nič nevie, ničomu nerozumie. Kto ničomu nerozumie je bezcenný.
Ale kto rozumie, ten aj miluje, všíma si, vidí.
... Čím je poznanie hlbšie, tým je láska väčšia.
... Každý, kto si myslí, že všetko ovocie dozrieva spolu s jahodami, nevie nič o hrozne.

PARACELSUS
* presvedčiť - tak tu som presvedčená, že prekladateľ spravil chybu... psycholog / psychoterapeut nepresviedca... ale ukazuje cestu a moznosti...

Potvrdené výroky Ericha Fromma

* Láska je akt viery, a kto je slabý vo viere, je slabý aj v láske.

* Láska je umenie; nič na svete nie je dôležitejšie, ako sa naučiť tomuto učeniu.

* Napriek našej veľkej túžbe po láske považujeme takmer všetko za dôležitejšie, ako je láska.

* Nie ten kto má mnoho, je bohatý, ale ten, kto veľa dáva.

* Väčšina ľudí je presvedčená, že láska v provom rade znamená byť „milovaný“ až potom „milovať“.

Prisudzované výroky Ericha Fromma

* Ak máme neúspech v láske, musíme hľadať dôvody. Prvý krok je, aby sme si uvedomili, že láska je umenie, rovnako ako je ním sám život. Ak sa chceme naučiť milovať, musíme postupovať rovnako, ako keď sa chceme vzdelávať v akomkoľvek odbore, hoci v hudbe, maľovaní, liečení, alebo v inžinierstve.

* Ak milujem iného človeka, cítim sa jedno s ním, či s ňou, ale s ním takým aký je, nie takým, akého ho chcem mať ako objekt pre svoju potrebu. Je jasné, že taká úcta je možná len vtedy, ak som ja dosiahol nezávislosť; ak viem stáť a chodiť bez bariel, nemusím ovládať či vykorisťovať kohokoľvek iného.

* Ak milujete bez toho, že by ste podnietili lásku, čiže ak vaša láska nevyvoláva lásku, ak prostredníctvom výrazu života ako milujúci neučiníte zo seba milovaného, potom je vaša láska bezmocná, je to nešťastie.

* Aktívny slobodný človek je ako nádoba, ktorá sa zväčšuje ako ju napĺňame a nikdy sa nenaplní.

* Byť objektívny, používať svoj rozum je možné len vtedy, keď človek dospeje k pokore, keď sa zbaví detinských snov o vševedúcnosti a všemohúcnosti.

* Čas sú peniaze. Hodiny v Norimbergu začali až v 16. storočí odbíjať štvrťhodiny. Aj to ukazuje na to, že sa začal čas nepokoja a zhonu.

* Dávať je najväčší prejav moci.

* Dobrý život nie je život bez námahy, bez námahy sa nedá dôjsť k tým veciam, ktoré sú v živote podstatné.

* Hovorí sa o aktivitách vo voľnom čase - mali by sme ich volať pasivitami.

* Je iluzórne veriť, že človek môže rozdeliť svoj život tak, aby bol tvorivý v oblasti lásky a netvorivý vo všetkých ostatných oblastiach. Tvorivá sila nepripúšťa takú deľbu práce. Schopnosť milovať vyžaduje stav napätia, bdelosti, zvýšenej vitality, ktorý môže byť len dôsledkom tvorivej a aktívnej orientácie v mnoho iných oblastiach života. Ak nie je človek tvorivý v iných oblastiach, nie je tvorivý v láske.

* Je len jeden dôkaz existencie lásky: hĺbka vzťahu a živosť i sila každého z partnerov; to je plod, podľa ktorého sa láska poznáva.

* Je to paradoxné, ale schopnosť byť sám je predpokladom schopnosti milovať. Kto sa pokúsi byť sám so sebou, pozná, aké je to ťažké. Pocíti nepokoj, nervozitu, či dokonca úzkosť. Bude mať sklon k tomu, aby svoju neochotu pokračovať zdôvodnil úvahou, že to nemá cenu, že je to hlúposť, že to zaberá príliš mnoho času.

* Kto miluje nejakého človeka opravdivou láskou, miluje všetkých, miluje svet, miluje život.

* Láska je jediný prostriedok poznávania, lebo odpoveď na moju otázku je v zjednotení sa s druhým. V druhom nachádzam a objavujem nielen seba; objavujem dvoch. Objavujem človeka.

* Láska je odpoveď na problém ľudskej existencie.

* Láska je predovšetkým dávať, nie prijímať.

* Ľudia obdivujú hrdinov, pretože odvážne opúšťajú to, čo majú a vydávajú sa na nepreskúmanú pôdu.

* Ľudia si myslia, že láska znamená byť milovaný. Ale opak je pravdou: láska znamená milovať.

* Milovať znamená uzavrieť záväzok a nedostať záruku, dávať sa celý v nádeji, že naša láska vytvorí lásku v milovanom človeku.

* Najdôležitejšou podmienkou toho, aby sa v dieťati vyvinula láska k životu, je pre neho to, aby bolo s ľuďmi, ktorí milujú život.

* Niektorí uzatvárajú dvojspolok proti svetu a svoje zdvojené sebectvo pokladajú za lásku.

* Povaha činnej lásky je zjavná z toho, že sa opiera o isté prvky všetkým druhom lásky. Je to starostlivosť, úcta, zodpovednosť a poznanie.

* Smrť je jediná istota.

* V skutočnosti moderný človek mimo pracovnú dobu má veľmi málo sebadisciplíny. Keď nepracuje, chce leňošiť, flákať sa, alebo aby sme použili krajšie slovo „uvoľniť sa.“

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Eo Ipso, preco by mal byt vysledok hlasovania zmatocny? ze si hlasovatel v spojitosti s otazkou predstavi bud lasku zmyselnu, bratsku alebo bezpodmienecnu? je to uplne jedno, pretoze kazda z nich aaa hlavne energia Lasky je nam v pravom slova zmysle cudzia... cize jej podla mna nerozumieme... ak by sme jej rozumeli... nebolo by tolko nasilia a nenavisti medzi ludmi... a Svet by vyzeral uuuplne inak...
kdesi som raz citala, ze vraj kazdy v hlbke svojho srdca po laske tuzi... tuzi byt bezpodmienecne milovany...
a pritom podla mna Laska potrebuje novy sposob videnia, aby sme v sebe a v druhych mohli objavit dobre jadro...
preco som na to musela prist po rokoch? preco mi to niekto nevysvetlil za mladi?
ved takto sa donemoty bude opakovat jedno prislovie, ci citat... ktory niekto mudry raz povedal... co predplatil si nejaku vstupenku neomylnosti??

ked som bol mlady, chcel som zmenit svet... ked som bol v strednom veku, chcel som zmenit rodinu... az teraz, ked som stary viem, ze som mal zmenit sam seba...
(ak to viete niekto presne citovat, prip. aj s autorom, prosim, vlozte tento zazracny citatik, dik :wink: )
alebo :)
vsetci chcu zmenit svet, no najprv treba zmenit seba...

mlady maju mnozstvo energie, vnimaveho a rebelujuceho ducha... no nemaju skusenosti... aaaaaaa hlavne, tie spravne VEDOMOSTI :)

laska kraca ruka v rukave i s odpustenim... v prvom rade sebe... a veru i tym ostatnym... aaa toto napr. mladi nevedia... nevie to mnozstvo mojich rovesnikov... aaa neposlednom rade i drviva vacsina tych skor narodenych...
mylit sa je ludske, odpustat kralovske!!!

laska a odpustenie liecia... kto skutocne miluje svoje deti, vnucata a dalsie pokolenie svojho rodu... mal by chciet krajsiu, zdravsiu spolocnost... a ta sa da vytvorit cez jedinu energiu... cez energiu Lasky... tak preco sa o nej neucit??

uz mi nejaki znami povedali, ze nie som sama, co takto rozmyslam... myslim teraz na reformu v skolstve... len ti ini to vraj inak nazyvaju... viete... ja verim, ze vrana k vrane sada... a ze v spravny cas sa na spravnom mieste stretneme...

-------------

mozno sa vam mnohym zda, ze sem na obnova.sk takato tema, ci moje vyznania nepatria... ale opak je pravdou...
viete o com je obnova.sk?
ja som sa o obnove dozvedela takto... na jednej akcii harp predstavil portal... mozno nebudem citovat presne, ale takto som si to zapamatala...
"portal obnova.sk pojednava o zachrane kulturneho dedictva hmotneho i nehmotneho"
nic viac som o portali nevedela a hned som pochopila, ze to bude to najlepsie co na nete existuje... aaa ihned som sa zalubila... hoci dovtedy boli pre mna IT brrrr.... :)

a kde inde ako na tomto portali by sa o laske a s laskou malo pisat, diskutovat??
ja predpokladam, ze ludom, ktori s laskou zachranuju... tuzia po tom, aby zachranene pamiatky s laskou ini obdivovali a chranili...
naucme sa neoddelovat hmotne od nehmotneho... ved tvorca loga, to sam symbolicky do loga zakomponoval (viac v teme feng shui a pamiatky)

:wave:

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

aaa mozno dnes pride k prvemu vzacnemu stretnutiu... chystam sa totiz do BA...

sprievodny program vystavy Ezoterika...
17.00 – 18.15 MILAN CALÁBEK (ČR)
Partnerské vzťahy, sexuálna príťažlivosť a láska
Prednáška zakladateľa Univerzity Novej doby

+ dalsie...
18.30 – 19.30 VLASTA MAREK (ČR)
Mantry – liečba hlasom
Prednáška a úvodné slovo ku koncertu Henryho Marshalla
19.30 – 21.00 HENRY MARSHALL (USA)
Mantry – Spevom kľudu a mieru
Koncert známeho amerického hudobníka, ktorý zavíta na Slovensko po prvýkrát

viac info: http://www.incheba.sk/vystavy/sprievodny-program/949

PS: uz teraz mam lupanie v kostiach, ze na prvej prednaske nebudem s mnohym suhlasit... aaa preto sa tesim na diskusiu :wink:

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

naucme sa neoddelovat hmotne od nehmotneho... ved tvorca loga, to sam symbolicky do loga zakomponoval (viac v teme feng shui a pamiatky)

symboliku loga obnoba.sk som si dovolila rozsirit o moj postreh... viac v teme Symboly, osudove znamenia, magia

a v tejto teme pripajam :)
co je vecne :?: no predsa energia zvana
Láska

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

Keďže už od dôb starovekého Grécka poznáme prinajmenšom tri stupne lásky : eros, filia a agapé, môže byť (bez bližšej špecifikácie) výsledok hlasovania zmätočný....

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

uskalienka:
Eo Ipso, preco by mal byt vysledok hlasovania zmatocny? ze si hlasovatel v spojitosti s otazkou predstavi bud lasku zmyselnu, bratsku alebo bezpodmienecnu?
Milá uskalienka, nuž preto, že podstatným menom a podmetom nie je láska, ale maturita. A tá (vrátane maturitného vysvedčenia) má iné parametre a dopady na absolventa ako výsledok nejakej ankety, hlasovania alebo výskumu verejnej mienky. Čiže téma lásky musí byť zadaná tak, aby podmienky "od Dunaja k Tatrám" boli jednotné, otázky na maturitu z predmetu "láska taká, onaká, sebeláska..etc." presné, rovnako interpretované vo všetkých skúšobných komisiách. Alebo nie ?! Možno nechápem? Možno nechápem preto, lebo som nematuroval z "lásky". Nuž ktovie..?!

Obrázok používateľa tomboy
Offline

som prekvapeny akou davkou toho porozumenia, optimizmu a dobra ma uskalienka vzdy dokaze nakazit... :-)
maturovat z lasky?
ako skusky z lasky su bez znamok? :-)
http://www.youtube.com/v/RrTAtL-7KDw&hl=cs&fs=1&color1=0x006699&color2=0...

Skúšky z lásky o neznámom
zo skúšky z lásky prepadám
hrozí mi K.O.
Skúšky z lásky sú bez známok
Skúšky z lásky o neznámom
zo skúšky z lásky prepadám
Ho ho hóó.
Si každou básňou ktorú písať chcem
medzi riadky tých vedeckých tém
Teórie známych fyzikov ...

myslím, že to bude spievať zajtra celý deň :-D

Obrázok používateľa ta.mara
Offline

maturita z lasky? prosim vas, neblaznite! to pokladam za utopiu 1.stupna. ako motiv na text skladby budis, ale inak...asi len dobry vtip. nepopieram ze malý skrytý optimista-idealista vo mne tvrdí, ze zaviest nieco take do skolských lavic je napad mozno dobry, ale vacsinovy pesimista-realista sa hlasno ozyva presvedcujuc ma, ze v konecnom dosledku by to bolo zbytocne a bez efektu. tieto spiritualne zalezitosti su mozno zaujimave, ale myslim si, ze clovek k nim ma dospiet sam od seba, nie preto, ze v stredu o 10:00 to ma napisane v rozvrhu :)

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

V Krásne otvoria Most priateľstva a lásky

KRÁSNO NAD KYSUCOU 24. júna (SITA) – V Krásne nad Kysucou v pondelok slávnostne otvoria Most priateľstva a lásky. Ako uviedol dnes pre agentúru SITA primátor mesta Jozef Grapa, nový most sa nachádza nad riekou Bystrica v miestnej časti Kalinov, neďaleko sútoku Kysuce a Bystrice. Cestné spojenie v Kalinove zničila povodeň v roku 2007. „Pretože táto časť počas povodní bola zásobovaná potravinami a najnutnejším materiálom dobrovoľníkmi cez neprístupný terén len s ťažkými terénnymi dopravnými prostriedkami, vznikali tam rôzne priateľstvá. Novootvorený most bude preto slávnostné pomenovaný Mostom priateľstva a lásky,“ uviedol Grapa.

Na novom moste podľa Grapu, tak ako to bolo donedávna na moste cez rieku Seina v Paríži, si budú môcť priatelia či zaľúbené páry zavesiť zámky s vizitkami ako znak priateľstva a lásky medzi jednotlivými ľuďmi. „Už v deň otvorenia si niekoľko párov symbolicky umiestni svoje menovky so zámkami na nový most,“ dodal Grapa.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

ahaa, tak takto... maturita...
napad i hlasovanie bol momentalny napad v nocnych hodinach... osnovy a oni maturitne otazky este nemam zostavene :wink:
mnoo, dnes sa trosku priucim kolo lasky - eros... teda si myslim, podla nazvu tej prednasky v ba... aaa nemyslim, ze ideme pachat veci pristupne po 22 hod :)
takze, podla mna spravne pochopenie aj tejto oblasti lasky by nemalo byt na skodu a teda maturity...

nemyslim, ze po maturite z Lasky budeme hned vsetci zamilovani... ono aj z inych predmetov studenti dosahuju rozne vysledky, respektive nezmaturuju... to treba mat v srdci...

ide skor o informovanost na poli vztahov... aby sme sa naucili tolerantnosti a dali priestor prirodzenosti... aaa prestali sa stale na nieco / niekoho hrat... niekomu / niecomu patrit... byt na niekom / niecom zavisli... ci stale od niekoho nieco ocakavat...

viete, deti lasku v srdci maju... ibaze jej malo, resp. nic nedostavaju a potom vznika to co vznika...

teraz spontanna myslienka... bude aj nadstavbove studium... a nejaky specialny titul... tam sa bude ucit co je to skutocne milovat Slovensko... a bez tohto titulu nebudu moct ludia do politiky...

proste vsetko chce vyvoj... a vam teda poviem, ze mi je uuuplne jedno, ako hlasovanie dopadne... pretoze ja viem, co ma do konca zivota spravi cinnou... aktivity a osveta v tejto oblasti

:wave:

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

Milá uskalienka, mne je to tiež sympatické, najmä tak bezprostredne: maturant predstúpi pred komisiu a pôvabná učiteľka zašteboce: A teraz mi niečo povedzte o láske. A adept zanôti celý filozofický opus (či opis?) o tom, čo je láska rodičovská, súrodenecká, k blížnemu, nepriateľovia atď, atď. Podľa "hĺbky" odpovede maturant bude ohodnotený. Príde ďalší adept na maturitné vysvedčenie, no tentokrát iný člen komisie, starý zachmúrený a zatrpknutý profesor zahučí: "Tak môj/moja, to som zvedavý, čo nám môžeš povedať o láske?!" Nuž neviem, či pozície oboch skúšaných budú rovnocenné?! A to sme len v jednej škole, v jednej komisii! Povinný maturitný predmet zrejme musí mať pevné a jasné pravidlá, aplikovateľné na všetkých rovnako. Apropo: nestačí tá "láska" ako nepovinná dicsiplína v rámci etiky?! Tí, čo si vybrali náboženstvo, to musia obsiahnuť tak či tak! Alebo nie?

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

teraz mam dilemu, ci tento prispevok zaradit do tejto temy alebo do temy navozenstva versus veda...
pretoze sa zasa idem rozpisovat o tom, co je mojmu srdcu najblizsie... LASKA :smt049
a ta tym ze je jedina najdokonalejsia v celom Vesmire... patri tam i tam aaa vlastne vsade... :wink:

aaa mozno sa mi podari vysvetlit vam, ze preco sa vzdelavat a pochopit tuto nadhernu a bezplatnu energiu na skolach... kedze nam ju okolie v beznom zivote nedokaze vysvetlit...

inak tomboyi vdaka za prisevok... laska medzi muzom a zenou... ta je veru bez znamok :wink:
ta so sebou prinasa radost i bolest... harmoniu i konflikt... ale je tu preto, ze nas uci spoznavat samych seba...
ale aj tu malo kedy vieme posudit a rozpoznat ci ide o skutocnu Lasku k tomu druhemu alebo iba o naplnenie tuzby... predstava naplnenej sexuality... *

ja ked pisem o Laske... o jej energii... o umeni milovat... vtedy pisem Laske, ktoru sa mozeme rozhodnut darovat kazdemu... ide vlastne o duchovne pripcipy, ktore prinesu blaho, zdravie, stastie a prospesnost nam vysielajucemu objektu... prijimatelovi a v konecnom dosledku i celemu Svetu... Vesmiru...
a ci uz sa bude predmet znamkovat, alebo neznamkovat je menej podstatne... dolezite, ze sa bude vyucovat a na nasu rozkosnu mladez sa co to nalepi... vzdy lepsie nieco ako nic... pretoze vonkajsie okolie ich uci, aby fungovali tak, ze skutocnosti, ktore ich v zivote stretnu... maju riesit vo svoj prospech... aaa toto je choroba dnesnej spolocnosti...

1677 - zomrel Baruch (Benediktus) Spinoza, holandský filozof židovského pôvodu, významný predstaviteľ európskej novovekej metafyziky a panteizmu, ktorého myšlienky ovplyvnili osvietenstvo. Základom prírody je podľa neho jednotná substancia, ktorá je večná, nekonečná a totožná s Bohom. Za hlavnú príčinu náboženstva považoval strach, cirkev videl ako spojenca monarchie. Uznával pravé náboženstvo, založené na filozofickom poznaní. Narodil sa 24.11.1632 v Amsterdame.

Citaty od Spinozu:
* Treba si zaobstarať len toľko peňazí a vecí, koľko treba na zachovanie života a zdravia a na rešpektovanie krajových zvyklostí, pokiaľ neodporujú nášmu cieľu.

* Príroda je najozajstnejší boh.

dnes som sa prebudila do krasneho zasnezeneho rana...
veeelmi som sa potesila... je zimne rocne obdobie a k tomuto urcite patri sneh... priroda nam nadelila, co je jej prirodzene...
netesim sa snehu preto, ze utekam teraz na hory s lyziarskou vystrojou... ale preto, ze viem, ze priroda si v nasich zemepisnych sirkach potrebuje oddychnut a jej robi sneh dobre... bez ohladu na to, ci z toho mam ci nemam prospech...

preco pisem v rubrike o Laske o snehu??
casto navstevujem jeden portal, ktory ma spajat ludi... facebook... ludia si tam pisu svoje nalady... vkladaju fotky... vytvaraju skupiny so spolocnymi zaujmami... obcas pokecaju... aaa casto komentuju nalady svojich priatelov...
aaa tu som narazila na odpor viacerych ludi voci snehu a pocasiu vseobecne... nerozumiem, ako si to mozu dovolit... nadavat na pocasie... na nas najvacsi dar... na prirodu a jej prirodzenost...
ked som s niektorymi komunikovala na tuto temu... vacina sa vyjadrila... ano sneh na horach s lyzami... sankami... ale nie v meste... kde vznikne brecka... poladovica... mokre topanky... nehody...
no vam teda poviem... brrrr... len prospesnost pre seba...
a co PRIRODA... podla Spinozu Boh... mohe za to, ze sme si mi postavili mesta... komunikacie... rychlo... najrychlejsie sa chceme prepravovat z miesta na miesto??
ludia do nemoty na nieco frflu... namiesto toho, aby sa naucili respektovat dve strany jednej mince... a potom dokazu vypustit z ust take verdikty ako napr. ak Boh existuje, preco dopusti tolko nepravosti na nevinnych... preco??
vsetko je nasa volba... mame slobodnu volu... aa kedze nevieme prijat, respektovat tu pre nas neprijemnejsiu stranu mince... my si vlastne nic ine nezasluzime... necakajme od Boha, ze nebude dopustat "nepravosti na nevinnych" a potom v neho zacneme verit... zacnime verit, ze udalosti sa deju ako maju a deju sa v nas prospech... pretoze sa mozeme stat lepsimi... krajsimi... mudrejsimi...
a toto sa nam podari jedine a jedine prijatim pravidiel skutocnej Lasky... duchovno-dusevnej premeny bez potreby materialnej vyhodnosti... a potom nam Boh preukaze svoju nesmiernu dobrotu a laskavost... taaak tu vam svoj nazor vysvetlim v teme Myty, nabozenstva // veda...

este raz sa pytam... je podla vas prospesne ucit sa o energii, jej pripcipoch a fungovani... zvanej Laska... Boh... Priroda... Vesmir... Krasa... Dobro... Svetlo... Jednotna substancia... alebo akokolvek si to nazvete... na skolach??

na skolach sa ucime o elektrine... a inych vedeckych objavoch... ulahcuju nas zivot... ale nie su pre zivot nevyhnutne... ludia kedysi fungovali i bez nich...

energia zvana Laska je tu od prvopociatku... a to ako s nou vieme, resp. nevieme pracovat sa odzrkadluje na minulosti, ktoru pozname... na pritomnosti, ktoru zijeme a na buducnosti, ktoru vieme formovat...

:smt039

___________________
* inak syn sa mi minule vyjadril, ze ludia vobec netusia, co je Laska... je zklamany z toho, ako funguju vztahy medzi mladymi... ked som sa mu vyjadrila, ze mladi su na ceste spoznavania... tak sa ma spytal, ze ci si myslim, ze dospeli jej rozumeju... ma skepsu z toho, ze ludia funguju na zistnych principoch... nazor mladeho maturanta... a vam poviem, nie je jediny, co takto uvazuje a je znechuteny...

Obrázok používateľa ghost
Offline

Kdokoli si představuje, že všechny plody dozrávají současně s jahodami, neví nic o hroznech.
Paracelsus
Universita sanace lidské duše
Část první - Sebeláska

Zatímco nikdo nic nenamítá proti aplikaci pojmu lásky na objekty různého druhu, je rozšířeno přesvědčení, že je ctnostné milovat druhé, ale milovat sebe sama je hříšné. Předpokládá se, že pokud miluji sám sebe, nemiluji jiné, že sebeláska je totéž co sobeckost. Tento názor v západním myšlení má dlouhou tradici. Kalvín hovoří o sebelásce jako o “morové ráně”. Freud mluví o sebelásce v psychiatrických termínech, ale pokud jde o hodnotu sebelásky, shoduje se s Kalvínem. Pro něho je sebeláska totožná s narcismem, s obrácením libida k vlastní osobě. Narcismus je nejranější stadium lidského vývoje, a kdo se v pozdějším životě k tomuto narcistickému stadiu vrátil, je neschopen lásky; v extrémních případech je choromyslný. Freud vidí v lásce projev libida, které se obrací buď směrem k jiným – jako láska, nebo směrem k vlastní osobě – jako sebeláska. Láska a sebeláska se tak vzájemně vylučují v tom smyslu, že čím víc je jednoho, tím méně je druhého. Je-li sebeláska špatná, vyplývá z toho, že nesobeckost je ctností.

Vyvstávají tyto otázky: potvrzuje psychologické pozorování tezi, že je základní rozpor mezi láskou k sobě a láskou k jiným? Je láska k sobě stejný jev jako sobeckost, či jsou to jevy opačné? Dále: je sobeckost moderního člověka skutečně náklonnost k sobě samému jako k osobnosti, která má všechny své rozumové, citové a smyslové schopnosti? Nestale se “člověk” přívěskem své společensko-ekonomické role? Je jeho sobeckost totožná se sebeláskou, nebo nevzniká snad právě tím, že mu sebeláska chybí?

Dříve než začneme diskusi o psychologických stránkách sobeckosti a sebelásky, je třeba zdůraznit nelogičnosti představy, že se láska k druhým a láska k sobě vzájemně vylučují. Je-li ctností milovat bližního jako lidskou bytost, musí též být ctností – a ne neřestí – milovat sám sebe, protože i já jsem lidská bytost. Není žádný pojem člověka, který by nezahrnoval i mě. učení, které takové vyloučení proklamuje, dokazuje jen, že je vnitřně rozporná. Idea vyjádřená biblickým “miluj svého bližního tak,jako miluješ sám sebe” implikuje, že úcta k vlastní celosti a jedinečnosti, láska k sobě a pochopení sebe samého nemohou být odděleny od úcty a lásky k druhému člověku, od pochopení druhého člověka. Láska k sobě samému je nerozlučně spjata s láskou ke každé jiné bytosti.

Došli jsme k základním psychologickým předpokladům, na nichž je vybudována naše argumentace: nejen jiní, ale také my sami jsme “objektem” svých citů, názorů; náš postoj k jiným a k sobě samým není nijak kontradiktorní, ale je v podstatě konjunktivní. Láska k jiným a láska k sobě nejsou alternativy. U všech těch, kteří jsou schopni milovat druhé, najde se i láskyplný postoj k sobě. láska je v zásadě nedělitelná, pokud jde o vztah mezi “objekty” a vlastní osobou. Pravá láska je výrazem tvůrčí síly a zahrnuje péči, úctu, odpovědnost a poznání. Není to “pohnutí” ve smyslu “být někým pohnut”, ale aktivní úsilí o štěstí milované osoby, které má své kořeny v naší schopnosti milovat.

Milovat někoho je aktualizace a koncentrace síly k lásce. Základní přitakání obsažené v lásce směřuje k milovanému člověku jako vtělení základně lidských vlastností. Láska k jednomu člověku zahrnuje lásku k člověku jako takovému. “Dělba práce”, jak to nazývá W. James, podle níž někdo miluje svou rodinu, ale nemá cit pro “cizí”, je znamením neschopnosti milovat. Láska k člověku není, jak se často předpokládá, abstrakcí, která se dostaví až po prožití lásky k určitému člověku, ale je jejím předpokladem, i když ji geneticky nabýváme tím, že milujeme určité jednotlivce.

Proto má vlastní já musí být předmětem mé lásky stejně jako jiní lidé. Kladný postoj k vlastnímu životu, štěstí, růstu, svobodě má své kořeny ve schopnosti k lásce, tj. v péči, úctě, odpovědnosti a znalosti. Je-li člověk schopen tvůrčí lásky, miluje i sebe; může-li milovat jen jiné, nemůže milovat vůbec.

Připustíme-li, že láska k sobě a jiným jsou v zásadě konjunktivní, jak vysvětlit sobeckost, který vylučuje každou pravou účast s jinými? Sobecký člověk se zajímá jen o sebe, chce vše pro sebe, necítí radost, když dává, jen když bere. Na vnější svět pohlíží z hlediska toho, co může z něho vyzískat; chybí mu zájem o potřeby druhých a úcta k jejich celosti a důstojnosti. Neumí vidět nic než sebe; posuzuje všechny a všechno z hlediska užitku, který z nich může mít; je od základu neschopen milovat. Nedokazuje to, že náklonnost k jiným a náklonnost k sobě jsou nevyhnutelné alternativy? Bylo by to tak, kdyby sobeckost a sebeláska byly totéž. Ale právě v tomto předpokladu je klam, který vedl k tolika mylným závěrům v naší otázce. Sobeckost a sebeláska zdaleka nejsou totéž, naopak, jsou to protiklady. Sobecký člověk se nemiluje příliš, ale příliš málo; ve skutečnosti se nenávidí. Tento nedostatek něžnosti k sobě samému a péče o sebe samého, který je jen jedním z výrazů jeho nedostatku tvůrčí síly, působí, že se cítí nicotný a zklamaný. Je proto nutně nešťastný a úzkostlivě se snaží urvat ze života uspokojení, v jehož dosažení si sám brání. Zdá se, že příliš pečuje o sebe, ale ve skutečnosti se jen neúspěšně pokouší zakrývat, že o své skutečné já nepečuje. Freud tvrdí, že sobecký člověk je narcistický, jako by odňal svou lásku druhým a obrátil ji proti sobě. Je pravda, že sobecký člověk je neschopen milovat, ale není ani schopen milovat sám sebe.

Je snadnější pochopit sobeckost srovnáním s uchvatitelskou náklonností k jiným, jak ji najdeme například u přepečlivé matky. Zatímco vědomě věří, že má své dítě zvláště ráda, ve skutečnosti chová hluboce potlačené nepřátelství k předmětu své náklonnosti. Stará se příliš o dítě ne proto, že je miluje příliš, ale proto, že musí kompenzovat svou neschopnost milovat je vůbec.

Tato teorie sobeckosti je potvrzena psychoanalytickou zkušeností s neurotickou “nesobeckostí”, symptomem neurózy, který byl často pozorován u lidí, jimž obvykle nevadí tento symptom, nýbrž jiné, s ním spojené, jako deprese, únava, neschopnost k práci, neúspěchy v lásce… Nejenže nesobeckost se nepociťuje jako “symptom”, je to často jediný spásný rys charakteru, jímž se lidé pyšní. “Nesobecký” člověk “nechce nic pro sebe”, “žije pro druhé”, je hrdý na to, že sám sebe nepovažuje za důležitého. Nechápe, jak se může stát, že přes svou nesobeckosti je nešťastný a že jeho vztah k nejbližším je neuspokojivý. Analytická práce ukazuje, že jeho nesobeckost není něco, co by stále vedle jeho ostatních symptomů, ale je jedním, ve skutečnosti často nejdůležitějším z nich; že jeho schopnost k lásce a jakékoli radosti je ochromena, že je pln nepřátelství k životu a že se za fasádou nesobeckosti skrývá subtilní, ale proto o nic méně intenzivní připoutanost a soustředěnost k vlastní osobě. Takového člověka lze vyléčit jen tehdy, když se jeho nesobeckost také interpretuje jako symptom, aby bylo možnost napravit jeho nedostatek tvůrčí síly, který je kořenem jeho nesobeckosti i ostatních potíží.

Povaha nesobeckosti je zvláště zjevná v působení na jiném, v našem kulturním okruhu nejčastěji ve vlivu, který má “nesobecká” matka na své děti. Věří, že její nesobeckost dětem ukáže, co znamená být milován, a že se tím samy naučí milovat. Její nesobeckost ale vůbec nepůsobí tak, jak očekává. Děti nemají šťastný vzhled lidí, kteří jsou si jisti láskou; jsou plny úzkosti, napětí, bojí se, že matka nebude schvalovat, co dělají, úzkostlivě se snaží naplnit její očekávání. Obvykle jsou dotčeny matčiným skrytým nepřátelství k životu, jež spíše cítí, než chápou a postupně toto nepřátelství proniká i do nich. Vcelku se působení “nesobecké” matky příliš neliší od působení matky sobecké, často je horší, protože nesobeckost matky dětem brání, aby ji kritizovaly. Jsou zavázány, aby ji nezklamaly, učí se pod maskou ctnosti nechuti k životu. Nic nemůže dát dítěti lepší zkušenost skutečné lásky, radosti, štěstí, než být milován matkou, která miluje sama sebe.

Myšlenky o sebelásce nelze shrnout lépe než citátem z Mistra Eckharta: “Miluješ-li sebe, miluješ každého jiného jako sebe. Pokud budeš milovat někoho jiného méně než sebe, nepodaří se ti skutečně milovat sebe samého, ale když miluješ všechny stejně, včetně sebe, budeš je milovat jako jednu osobu, a tato osoba je i bůh i člověk. A tak ten je velký a spravedlivý, kdo tím, že miluje sebe, miluje stejně všechny ostatní lidi.”

z knihy E. Fromm - Umění milovat

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Matematička vymyslela teóriu, ako nájsť pravú lásku
Austrálčanka Clio Cresswell vypočítala, koľko partnerov musí človek vystriedať, aby našiel skutočnú lásku.

BRATISLAVA 26. augusta (SITA/Reuters) - Austrálska matematička Clio Cresswell z University of Sydney tvrdí, že ľudia, ktorí vo svojom živote vystriedali minimálne 12 partnerov, majú väčšiu šancu nájsť skutočnú lásku. Autorka knihy Mathematics and Sex potom dáva hľadajúcim až 75-percentnú šancu na to, aby si našli životného partnera. "No aj napriek tomu, že v dnešnej dobe stretávame tak veľa ľudí, stále platí 12 partnerov," povedala Austrálčanka pre agentúru Reuters. "To nie je o správnom, či nesprávnom výbere, je to o zákonitosti. Ten pravý alebo tá pravá len tak neprídu do nášho života, musíme na tom pracovať," povedala Cresswell. Podľa jej slov je teória založená na prínose racionálnych prvkov do často iracionálneho procesu zaľúbenia sa a nemala by sa zamieňať s radami o partnerskom živote. "Keď kupujeme auto, premýšľame o tom viac, ako keď sa zaľúbime," uzavrela.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

ahojte*ahojte :)

juuuj dnes mam stastny den :smt054
pri spracovavani prispevkov v teme M.R. Stefanik som sa dozvedela, ze Stefanik taktiez tuzil po vzdelavani ludi v oblasti LASKY...
viziu mal prepracovanu konkretnejsie ako ja... resp. par slovami vo vyroku dokazal vystihnut moje rozlietane myslienky v tejto oblasti :)
u mna to bol napad v nocnu hodinu a veru som verila, ze ked sa popise... naberie ten spravny smer a formovanie... aaa dnes je to TU !! :thumbleft:

tak takto to vsetko videl, vidi a bude vidiet Stefanik...
Je potrebné ľudí učiť veriť, je potrebné ich milovať napriek všetkým ich chybám, je potrebné učiť ich milovať, ale nevyhnutné je tiež pracovať a učiť pracovať iných.

dnes je stvrty den podla mesacneho kalendara... v sobotu bol spl - 1. den...
4. den - Strom poznania
Ak je to mozne, stravte tento den osamote, prehlbujte svoju duchovnost. Dolezite je pochopit seba a motivy svojho konania. Cas nie je vhodny na dolezite rozhodnutia. Nemali by sme stinat stromy a trhat kvety.

pre mna je nadherne, ze vdaka Obnova.sk... som si objasnila svoju cestu... preto sa s obnova-ckou rodinkou delim o svoje stastie... a zo srdca zelam kazdemu... nech sa zadari co najskor najst spravny pohon, silu a vieru vlastnej cesty :wink:

+ vopred dakujem kazdemu, kto bude co i len myslienkami podporovat uskalienku v realizacii myslienky vyucby LASKY na skolach a s tym spojene ucenie milovat a vychutnavat si plnohodnotny zivot vo viere, laske a s pracou :smt058

ODKAZ STEFANIKA NECH JE VZDY ZIVY !!
:wave:

Za aktuálny odkaz Štefánika pre dnešok považuje slová, že treba zmeniť myslenie ľudí a každý musí začať sám od seba.

Veriť - milovať - pracovať!

zopár ďalších výrokov Milana Rastislava Štefanika:

Život - cieľ
Skomplikovaný je môj život. Avšak žijem, snáď nie je zbytočné úsilie moje, snáď prispel som a prispejem k stavbe velechrámu človečenstva a pokroku. Veľké mám vady, ale cítim, že je v duši mojej i kus dobrého.

Nechcem žiť na cudzí účet, na cudzie svedomie. Chcem žiť, ale chcem len život zdôvodnený. Chcem vedieť driev: kto som? kde som? načo som? než sa podvolím zemskému vegetovaniu. Slovom, chcem byť muž, a nie figúrka.

Roky a roky žijú dakedy ľudia vedľa seba a sú si cudzími.

Práca
Je potrebné ľudí učiť veriť, je potrebné ich milovať napriek všetkým ich chybám, je potrebné učiť ich milovať, ale nevyhnutné je tiež pracovať a učiť pracovať iných.

Ak chceme nejakú vec priviesť k zdaru, musíme sami byť presvedčení o jej úplnej správnosti.

Ľudské snaženie má smerovať k spoločnej uvedomelej práci pre blaho všetkých.

Nemôžeme udalosti tvoriť. Tie sú výsledkami tisícky faktorov, na ktoré nemáme na všetky vplyv. Môžeme im však dať určitý smer, útvar...

Láska
Miluj, ale zachovaj si svoju silu, voľnosť, individualitu (1906)

Pretože v láske je účel, šťastie, je naša večnosť. Ale len v láske bezhraničnej...

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

V skutočnosti moderný človek mimo pracovnú dobu má veľmi málo sebadisciplíny. Keď nepracuje, chce leňošiť, flákať sa, alebo aby sme použili krajšie slovo "uvoľniť sa."

Nie je to voľný čas, ktorý je hranicou práce, ale je to práca, ktorá je hranicou voľného času. Ten sa má naplniť umením, vedou, a predovšetkým filozofiou. (Aristoteles)

kedze je dnes piatkova noc... zaciatok vikendu... uskalienka si neodpusti nasledovat rady Aristotela :) a trosku si zasa zafilozofuje...

487 - zomrel Proklos, grécky filozof , vedúci Akadémie v Aténach. Systematizoval a rozšíril novoplatónske
učenie o emanácii. Narodil sa 8.2.412 v Konštantínopole.

ja som si o tomto filozofovi nieco pozrela na nete... wikipedia...

mnoo... ja malo znala cudzich slov... tak som vyhladala v slovniku...
diskurzivny - 1. odb.: rozbiehat sa, rozbiehavy 2. filoz.: pojmovy, deduktivny...
extaza - dusevny stav bez kontroly vedomia...
podla mna asi takto...
"Toto zjednotenie sa má uskutočniť cez lásku, poznávanie pravdy, pripútanie sa ku kráse, vnikanie do podstaty bytia a ničím neskalené vízie toho, čo nemožno dosiahnuť diskurzívnym poznaním, ale len bezprostrednou zmenou nevedomeho na vedome."

taakze, rozdavat Lasku... milovat vsetko vokol seba bez ohladu na to, ako sa to sprava... ale preto, ze to je... sa mozeme vedome rozhodnut... a viete, co je na tom najkrajsie?? ze najvacsi uzitok z toho ma ten, co miluje...
milovat v mojom slovniku znamena... mat pochopenie pre druhu stranu... dat im priestor na ich prejav... ktory nie vzdy je nam sympaticky a po voli... ci uz su to ludia blizki... neznami, s ktorymi prideme do kontaktu... predavacka... uradnik... resp. priroda a jej vrtochy aaa vselico invo...

deti v sebe lasku maju... vedia ju i prejavit... mnoo... svet dospelych ich vie pokazit... u kazdeho sa zakrivenie prejavi v inom veku... podla toho kedy a s ako vyzretymi, resp. nevyzretymi ludmi pridu do kontaktu... u niekoho sa to prejavi uz pri rodicoch... u niektorych az na skolach...
mam jedneho kamosa, ktoremu raz mama povedala... ked chces kradnut... kradni... ale rob to tak, aby ta nechytili... fuuu... to bola pre mna veru silna kava... pretoze ja syna ucila pravy opak... raz mi jeho triedna povedala... keby sa ten vas syn aspon nepriznaval k tym lumparnam, co sa presetruju... ostalo by to vo vzduchu a nemuseli sa vyvodzovat taketo nasledky... vtedy som jej povedala, ze ja syna ucim, aby bol zodpovedny za svoje konanie... a ked nieco praskne... preco by to malo ostat vo vzduchu alebo napr. pykat za to cela trieda, resp. niekto iny??
ja som sa takto taky spravala... ked nieco prasklo, priznala som sa... a ked som sa priznala ja, priznali sa i dalsi vinnici, ktori nenechali babu v stichu :) u pedagogov s velky P som bola vzdy oblubena... u tych ostatnych "grazel" a to netusili, ze ja uz od detstva videla svet bez lasky... plny klamstiev, pretvarky a pseudomoralky... a rozmyslala co s tym...
mala som zopar prirodzenych autorit... a ti ostatni?? teraz nielen pedagogovia... ublizovali mi... dnes viem, ze ublizit mi moze niekto do takej miery, do akej si sama pripustim... az dnes, ked spoznavam silu sebelasky... chvalabohu, ze konecne... ci bohuzial, ze az teraz?? ked mam za par styri desatrocia na konte??

nepride vam to chore?? deturence plne lasky pokazi svet dospelych... potom na nich nadavaju... a potom sa z toho mame sami vylizat... niektori skor... ini neskor... medzi tym sa vzajomne osocujeme, posudzujeme, krivdime si, nenavidime sa... a potom zijeme vo svete postavenom na hlavu... plnom nenavisti... vojen... teroristov... ekonomickych kriz a pod.

mne hej... preco v deturencoch plnych lasky nepodporujeme tento vzacny dar a dalej ho nerozvijame?? to je ta vyucba na skolach... konecne pride generacia, ktora svet postavi znovu na nohy...

raz mi jeden znami povedal, ze nechape, kde berem tu istotu, ze to co rozpravam, je spravne... ze na neho to posobi z mojej strany az neomylne...
teraz sa spytam... co moze byt omylne na tom, ze vsetko a za kazdych okolnosti som sa rozhodla milovat... a verit tomu, ze to co ma postretne je pre mna skuska, ktora ma posilni a neobvinovat akterov mojej skusky??

o laske pisu vsetci filozofi... teda ti, co ich mam ako tak prezretych... aj oni sa mylili?? vysvetluju bytie, slobodu a selico invo tak zlozito... teda aspon pre mna... nechapem vtedy, kde sa tula moje iq nad 130 :)
este ze tu zanechali citaty... tym rozumiem... a rada sa nimi nechavam vo svojom zivote inspirovat...
ja vo vsetkom jednoducho vidim, ze sa mozeme vedome rozhodnut sa pre pochopenie energie zvanej Laska... a ta nas vyslobodi... daruje nam slobodu... priestor... stastie... eterinu - volnu energiu...

* Kedysi pradávno sme boli jedno. A tá mučivá túžba vrátiť sa k jednote, to je láska. (Platón)

* V láske získavame najväčšiu blaženosť, aká kedy bola na svete. (Platón)

* Nezáleží len na rodičoch a vychovávateľoch, ale na celej obci, ako sa dieťa vyvíja. (Platón)

* Nie je nič nákazlivejšie ako rozhodný a presvedčením sa vyznačujúci život. (Pierre Teilhard de Chardin)

* Podobné: Nič nie je také nákazlivé ako príklad. (François de La Rochefoucauld)

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

:lol: eko a kde zacat :lol:
Laska a umenie milovat je tak jednoduchy a pritom tak zlozity proces, ze zaradit par definicii do procesu vyucby, ci uz na hodinach etiky alebo nabozenstva urcite stacit nebude...

uz ste nieco poculi o waldorfskej pedagogike??

viac:http://www.tahaky-referaty.sk/Waldorfska-pedagogika/6276/
aaa este viac, ked si vygooglujete...

tak toto by bola najgenialnejsia reforma...
ibaze kym k nej dojde, myslim, ze ak chceme, aby nasim pokoleniam bolo uz len lepsie a lepsie... je nevyhnutne do skolskej vyucby co najskor zaradit predmet, ktory by komplexne pojednaval o Laske a vztahoch...

uz som spominala, ze idem na na jednu prednasku o partnerskych vztahoch a sexualnej pritazlivosti... a ze sa tesim na diskusiu, pretoze uz citim, ze s niecim nebudem suhlasit...
aj sa tak stalo... ibaze k informaciam na prednaske som nemala vyhrady... prednasajuci sa zameral na vysvetlenie biochemickych procesov v organizme pocas zamilovania... ako sa tvorba hormonov meni pri prechode do trvaleho zvazku, pri narodeni dietata a tak... staci hodit do google, ze hormony a laska a vsetko sa docitate... dalej o animusoch, animach, archetypoch... inak veeelmi prakticke zaradit do vyucby... aby sa z nevedomeho stalo vedome... a aby uz mladez bola informovana o tom, co mnohi dospeli ani len netusia... ze je rozdiel medzi tuzbou a laskou...

co ma vsak na prednaske prekvapilo, bola taka informacia, ze historia sa opakuje a aky vyvoj nastane v najblizsej dobe... pritom v uvahe vychadzal z toho, ze historia sa opakuje...
a toto je vec, s ktorou ja nesuhlasim...

ak spravne pochopime energiu Lasky a silu odpustania... cize rozsirime svoje poznanie, nic sa nebude opakovat... budeme napredovat... po spirale... a my ju mozeme i vychylit :wink:

predpokladam, ze so mnou suhlasite, ze teraz v tomto konzumnom svete vladne u vacsiny potreba stale nieco dostavat... nie davat... dam vtedy, ked dostanem... malo kto to pojme opacne... a toto je podla mna dvolezite... najdolezitejsie... toto sa podme ucit...

:wave:

PS: na zaver na odlahcenie :wink:
Zamilovanost je sialenstvo lahko liecitelne sobasom.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

este pre Eo Ipsa... som rada, ze nie som sama so svojou bujnou fantaziou :)
aaa co sa tyka kvality osobnosti v komisii... ani na inych predmetoch nemaju studenti moznost vybrat si pedagoga... tu neostava nici ne, iba brat, co sa dava :lol:
ibaze v tomto pripade dam ruku do ohna za to, ze mladi maturanti vobec nebudu ustrachani, zaskoceni... budu to zdravi sebavedomi a co to o laske vediaci (ci mozno pedagogov veduci :) ) mladi ludia...

a hlavne na hodinach predmetu Laska sa okrem ineho ziaci budu venovat i umeniu... hudbe... prirode... aby sa o laske neucili iba suchoparne infosky, ale aby si lasku i trenovali :wink:

aaa este mi neda nedodat... vyrastala som v krestanskej rodine... no slovo Laska v nom chybalo... ako by toto slovo bolo tabu... dnes rozumiem... mnohi si s pojmom Laska automaticky spajaju predstavu naplnenej sexuality... aaa preto to bolo a mozno pre mnohych i dnes je "hriesne"...
ani v kostoloch si nepamatam, ze by sa toto slovo spominalo aspon z casti tak casto ako dnes... aaa aj tak si myslim, ze je to este stale malo :wink:

ono uz len vyslovenie slova Laska ma magicke ucinky... ale energia Lasky ma este magickejsie... a to viete... aj ine energie studujeme, tranformujeme a zapajame...

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

Nejde o skúšajúcich a skúšaných, ale o predmet (maturitný?!), čiže musí byť jasné, čo je predmetom skúšky. Bez objektívnych definícií niet rovnocenných pozícií pre adeptov. Nuž a láska nemá rada definície. Buď je, alebo nie je ! (No ide iba o moju "definíciu".... ráčte prepáčiť......)

Obrázok používateľa Eo Ipso
Offline

PS (znovu iba môj názor....ráčte prepáčiť......): Každý učiteľ na každom predmete, podľa možností na každej hodine by mal vyučovať LÁSKU. Vždy to tak bolo, dúfam, že vždy aj bude..... Ak učiteľ svoj predmet miluje, čo je hlavný predpoklad úspešnosti učiteľa, tak láska k predmetu presiahne do učebného procesu a učiteľ odovzdáva žiakom najmä lásku. Tá odbornosť v príslušnom predmete je len akási pridaná hodnota. Spomeňme si (všetci) na svojich učiteľov: čo sa vám vynorí v mysli? zrejme osobnosť (aj "osobnosť") učiteľa, až potom tie detaily o tom, či dobre, horšie alebo zle vysvetľoval, ako skúšal, kričal, "hladkal"..... V pozadí to najdôležitejšie bola miera lásky, ktorú do svojej profesie, poslania vkladal (alebo aj nevložil, lebo sám v živote lásku nedostal?!). Neviem, možno?! Ja to tak cítim. Alebo som, ako na Záhorí hovoria: necýcýci :wink:

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Nejde o skúšajúcich a skúšaných, ale o predmet (maturitný?!), čiže musí byť jasné, čo je predmetom skúšky. Bez objektívnych definícií niet rovnocenných pozícií pre adeptov. Nuž a láska nemá rada definície. Buď je, alebo nie je ! (No ide iba o moju "definíciu".... ráčte prepáčiť......)

moja definicia...
LASKA JE... existuje... je vo vsetkom a v kazdom...
ibaze mi ju nevieme rozdavat... nevieme ju objavit... nevieme ju dat detom, pretoze ju nevieme dat sami sebe... preto ju vie tiez malo pedagogov darovat predmetu, detom, studentom...
taaakkze toto je predmet zaujmu reformy... naucit sa milovat...
nie ocakavat, ze budeme milovany...

raz som si vypocula rozhovor dvoch cudzich ludi... rozpravali na seba z jednej strany miestnosti na druhu... aaa ako bolo na dovolenke... druha strana: mohlo byt aj lepsie... keby tato zena milovala samu seba, nepodala by takuto odpoved... kazda emocia, ktoru prezijeme, je zavisla od nas... nie od okolia... proste my sami si ju mozeme ovplyvnit... ale to sa musime naucit... a na to nestaci nieco uchytkom pocut, ci si precitat... toto je potrebne ludom vstepovat pekne po kvapkach... a od detstva...

laska je nas sposob videnia, nie to, co dostavame z okolia...
takato laska skutocne lieci...

laska medzi muzom a zenou - eros, ta primitivnejsia forma... ta pudova... kde dochaza k splynutiu dvoch tiel... ano... tam suhlasim... ta bud je alebo nie je...
ale aj tu castkrat dochadza k rozporom, pretoze ludia castokrat miluju - teda tak to nazyvaju... cloveka pre to aky je, nie preto, ze JE... akonahle dotycny prestane plnit nase ocakavania dokazeme prestat lubit... milovat...

Buď milujeme všetkých rovnako, alebo nikoho. (Hieronym)

aj laska medzi muzom a zenou nemusi byt vzdy eroticka... kludne ju mozeme zaradit i do bratskej... podla mna Laska, ktora JE... nepozera a nepozna pohlavie...
odlozme bokom eroticku lasku... predstavme si ju ako more, ktore je sucastou oceanu a bavme sa o oceane...
neohranicujme, neobmedzujme to, co je nekonecne...

nemusime vytvarat lasku v sebe... pretoze ona JE... staci, ak budeme pit z tohto pramena, ktory vyviera v nas a z ktoreho je jej pre nas vzdy dost...

Voľby prehliadania komentárov

.

Prihlásenie

To prevent automated spam submissions leave this field empty.