aktivita diskusia Hrady, zámky a kaštiele Ako sa dá sprzniť hrad!

Tagged: 

  • antik

    Member
    22. januára 2012 at 9:36

    Tí vysmiati rakúski dôchodcovia na jednej z fotiek určite boli na spoločnom zájazde po Maďarsku a nechali sa inšpirovať niektorým sprznencom. A možno našli nejakú tú inšpiráciu aj na niektorom z našich hornouhorských zlepencov :snorting:

  • harp

    Member
    22. januára 2012 at 9:54

    Jedine co je  na tom pozoruhodne je ta komplexnost projektu z pohladu turistickeho ruchu.

  • eo-ipso

    Member
    22. januára 2012 at 11:28

    Už len treba uvedený hrad zaradiť do aktivít Octoberfestu !

    PS: len či minister D. Krajcer nezačal vlani 1. etapu takejto "záchrany" našich hradov ?!

  • vlcik-tlcik

    Member
    22. januára 2012 at 16:15

    [quote=strombus72]

    Nádherný príklad "moderného"prístupu zachovania autenticity pamiatky odlíšením zásahov od pôvodnej hmoty – do úplneho zhovädenia všetkého čo sa kedysi podobalo na hrad! A zdá sa že toto nás čaká aj na slovensku. Vyzerá to ako novodobá pseudohitlerovská horská chata! Fúúúj![/quote]

    Nemôžem si pomôcť, ale nezdieľam Váš názor.

    Po prvé,neviem rozoznať horskú chatu od pseudohitlerovskej chaty.

    Nezasiahli do hmoty celého hradu, tým pádom nemohli zhovadiť celý hrad. Nechcem hovoriť o betóne ani o remeselnom spracovaní (mám na mysli murovanie). Myslím si, že architektonicky celkom zvládnutý zásah do hmoty jednej z veží (samozrejme ako korešponduje s originálom neviem posúdiť) a konfigurácie terénu.

    Beriem to ako miesto kde by som sa trochu rozhýbal a dal si kávičku pred absolvovaním prehliadky "Jozefovho" Hochosterwitzu.

    Všimnite si schody, netvária sa na to, čo nie sú, aj podpery, ukotvenie lepšie, ako kdesi na Slovensku.

  • vlcik-tlcik

    Member
    22. januára 2012 at 16:44

    [quote=Eo Ipso]

    PS: len či minister D. Krajcer nezačal vlani 1. etapu takejto "záchrany" našich hradov ?!

    [/quote]

    Samozrejme že začal, aj keď tento rakúsky príklad nie je zrovna podľa mňa o tom.

    Bol som tu jediný, čo vyslovil skepticizmus nad zvýšeným prísunom peňazí na obnovu hradov. Peniaze sú síce pekná vec, ale nedá sa za ne kúpiť niečo také, ako tradícia.

    Na pamiatky, teda aj na hrady sa tu viac-menej kašľalo dlhodobejšie, po socialistickom betónovaní sme sa v poznaní posunuli kamsi inam. Bol tu čas na založenie novej tradície práve založenej na novších poznatkov a v akomsi komplexnejšom pohľade na pamiatky. Namiesto toho, aby sa v školách, ktoré už sú zavedené dávnejšie vyškolili odborníci znalí nových technológií, postupov….sa dnes nesystémovo nahnali na hrady nezamestnaní, nič proti nim nemám iba….

    Namiesto vybudovanie niečoho, na čom sa dá založiť určitá tradícia (a to sa týka školstva, zdravotníctva……), aj s prevzatím všetkého pozitívneho, čo tu doteraz bolo, poučenia sa na chybách zasa začínanie od nuly, nesystémovosť.

    Väčšie sumy peňazí na hrady, viď Topoľčany, Beckov, nasledujú Čachtice….. hrady iba devastujú, jednoducho nie sú na ne u nás vytvorené podmienky a výsledok bude iba zlý, alebo ešte horší. A to nehovorím o absencii pamiatkových architektov, tiež nemali veľa príležitostí.

    Tá tisícročná kontinuita stavania tradičných čínskych mostov chýba.

  • palo

    Member
    22. januára 2012 at 23:49

    Vĺčik, úplne súhlasím  :smt023 !

    A teší ma, že si moje staré príspevky pamätáš lepšie ako ja sám…

  • jozo

    Member
    23. januára 2012 at 7:15

    Priatelia … a ja s vami (možno len zatiaľ) nesúhlasím …   Čo má v tomto okamihu spoločné barbarské hyzdenie tých zopár ruín s Krajcerovým "projektom"? Ako sa akcia "nezamestnaní na hradoch" podieľala na snáď najbolestivejšom barbarstve na hradoch za posledných 20 rokov – na Vígľaši? Ako sa realizovala na Topoľčianskom hrade? Beckove? Ako samotný nápad nasadiť na stavebné práce nezamestnaných súvisí so samotným stavebno-technologickým projektom, jeho konkrétnou realizáciou a kvalitou odborného pamiatkárskeho dozoru? Ako súvisí s idiotizmom architekta-projektanta? Idiotizmom uplatňovaného technologického postupu a jeho harmonogramu? Idiotizmom investora? S primitívnym burianským podnikateľským zámerom vlastníka? Ak má Krajcer maslo na hlave, tak skôr za to, že za 1,5 roka (hoši a čo vôbec jeho predchodcovia urobili za 16,5 roka?) nepripravil odborné systémové opatrenia (v zmysle Vĺčkových poznámok) a nepresadil ich cez parlament, aby "akcia Vígľaš" bola posledná … A samozrejme za to, že v pamiatkárskej obci môžu naďalej vegetovať hyeny typu Herr PhDr. Miroslav Súra  … Ale pravdu povediac v štáte "fungujúcom" na gorilých základoch …

  • rado-z-mt

    Member
    23. januára 2012 at 8:34

    Servus Vĺčik, troška sa mýliš – niesi jediný, čo vyjadril skepticizmus nad akciou "nezamestnaní na hrady", i ja som vyslovoval tieto obavy. A to už v lete minulého roku. Boli presne v tom zmysle, že kopa ľudí s jedinou motiváciou, ktorou je viac peňazí k podpore alebo sociálke nieje dobrá v kombinácií s balíkom peňazí ohraničenom termínom a rozhodnutím "tento hrad rozvŕtame tento rok".

    Takže Jozef spoločné to má to, že sa to čoskoro môže na seba začať hodne podobať. Pýtal som sa už v lete kompetentných na Uhrovci, ako im to s 30 nezamestnanými frčí. Po dvoch mesiacoch sa ukázalo, že použiteľní sú 3 – 4 borci bez neustáleho usmerňovania, zo zvyšku polovica to má totál na háku a imitujú činnosť jedine pod dohľadom a druhá polka ako-tak zotrvačnosťou pracuje aj keď nad nimi nik nestojí aj dlhšie. Ale ide o triedenie a nosenie kameňa a pod. Aj toto sú potrebné práce, no nie dlhodobo a na každom hrade. Čo keď prídu na rad práce vo výškach, špeciálne zásahy a pod.??? Nechcem byť pri tom! V lete ma oslovil aj Feri Kostroš-predseda "Zachráňme hrady", dva dni pred stretnutím s ministrom a premiérkou. Už aj on vtedy vedel, že táto akcia nemusí priniesť to, čo si od nem mnohí sľubujú. Vtedy som vyslovil názor, že lepšie by bolo pripraviť zo strany MK mechanizmus, ktorý zabezpečí radšej kontinuálnu dlhodobú ( 15-20ročnú ) podporu možno 10 lokalít, ako sa krátkodobo naleje balík peňazí do 20 hradov, čo bude stačiť akorát ich tak rozvŕtať. A už vôbec je podľa mňa blbosť začínať čokoľvek na hradoch, kde nefunguje ( zatiaľ ) občianska dobrovoľnícka aktivita. Predstava ministra, že "my začneme a to bude iniciovať u miestneho obyvateľstva dobrovoľnícku aktivitu, ktorá bude pokračovať" je naivné a scestné !!!!

    Je isto viac pohľadov na túto tému a dá sa o nej široko debatovať, ja som v kocke načrtol môj pohľad, ako to vidím po 11 rokoch dobrovoľníckej práce na 8 hradoch.

  • andrejzm

    Member
    23. januára 2012 at 10:22

    Myslím, že podobný skepticizmus ohľadne tohoto projektu zdieľajú viacerí. Ono zdiaľky to síce vyzerá pekne a ministrovi ten dobrý úmysel verím, aká je však realita? Čo ma vytáča úplne najviac je fakt, že chcú nezamestnaných nahnať na hrady, o ktoré doteraz nikto ani nezavadil. Zrazu niekto vycítil peniaze, tak hurá na hrad. Zaujímalo by ma však, ako je v týchto prípadoch zaobstaraná projektová dokumentácia, ako sú doriešené výskumy, kto bude celý projekt riadiť, a hlavne kto bude zastrešovať odborné reštaurátorské práce? Najviac sa desím toho, že sa títo nezaškolení ľudia bez akéhokoľvek vzťahu k danej pamiatke pustia do konzervovania ruiny bez stáleho odborného vedenia. Veď pán XY nezamestnaný je vyučený murár (síce bez skúseností s reštaurovaním torzálnej architektúry, ale to "nevadí"), tak prečo nie. Nehovorím, že sa nedá naučiť, veď koniec koncov málokto z hradárov mal odborné vzdelanie, ale kto ich to bude učiť ja neviem na Muráni.

    Iná situácia je na hradoch, kde sa už niečo deje, priznajme si však úprimne, koľko združení v SR je schopných uviazať si na krk napr. 30 nekvalifikovaných ľudí, dozrieť na nich, aby sa jednak neflákali a jednak nesfušovali robotu (osobne si myslím, že na 30 ľudí treba permanetný dozor aspoň 3 zasvetených ľudí zo združenia) a v neposlednom rade, aby ich zaškolili. Presne ako bolo spomínané vyššie, čo ak už zbieranie kameňov nebude možné, vyženieme tých ľudí na lešenie murovať? Budeme schopní zabezpečiť zaškolenie tých ľudí, budú mať vôbec nezamestnaní motiváciu robiť si robotu dobre a nielen postávať na lešení a občas niečo dofušovať. Nič v zlom, ale koľko združení si trúfne na túto výzvu a má aj toľko členov, ktorí by ju boli schopní zrealizovať. Môj osobný odhad je tak zo 5.

    Ako už bolo povedané, zodpovednejším riešením by bolo dlhodobá podpora združení, v takom zmysle, že by sa na hrade zamestnalo zo 5 – 10 ľudí, ktorým by podobne ako teraz nezamestnaným platil štát plat, samozrejme išlo by o zamestnanie na pevný úväzok so zmluvou aspoň na dva roky, bez blbej podmienky, že uchádzač musí byť nejaké obdobie nezamestnaný. Tým by sa otvorila cesta dobrovoľníkom zo združení, aby sa svojej práci mohli venovať naplno a nielen ako dobrovoľníci. Títo ľudia by samozrejme odborne rástli a mohli by postupne školiť ďalších ľudí, z toho vyplýva v tejto oblasti jednak nárast odbornosti ale aj ľudských zdrojov. Povedzme si otvorene, momentálne chýbajú ani nie tak peniaze, ako šikovní a odborne zaškolení ľudia!

    Každému kto sa dočítal až nakoniec ďakujem za pozornosť :-)

  • antik

    Member
    23. januára 2012 at 10:33

    Ono v dôsledku je jedno či hrad przní niekto nezamestnaný, alebo pseudoremeselník, ktorý sa ulakomil a podcenou polepí nejaké to "lastovičie hniezdo"(myslím, že netreba zdôrazňovať ako remeslo upadá aj vďaka tomu, že nie je adekvátne ohodnotené, veď vždy sa nájde nekaý "lepil", ktorý prácu spraví aj podcenou), alebo aktívny dobrovolník s jedinou ideou v have, že hradu treba za každú cenu nejako pomôcť(napr. viď diskusia Branč a ing.Praženka a neospravedlňoval by som to dobou v ktorej sa to dialo a naviac takí dobrovolníci existujú aj dnes) a najhoršie dopadá ak na pamiatku nabehne firma bez skúseností…myslim, že netreba ďalej rozoberať, je teda naozaj jedno kto je tým przniteľom. Problémom je to, že k tomu dochádza a nie je to iba slovenský problém. Nie nemáme u nás patent na gýč a nevkus, aj keď sa snažíme nezaostávať. Lenže to sa dostávame do subjektívnej roviny pohľadu na túto problematiku. Estetično, vkus, gýč, dá sa vôbec niektorý z týchto pojmov zovšeobecniť? Už v diskusii o Čachtickom hrade som položil otázku, že kto by mal byť zodpovedný za rozhodnutie ako napr. či má Čachtický hrad zostať dôstojnou zakonzervovanou ruinou, alebo sa premeniť na gýčový "Bathoryland". Teda kto by mal zamietnuť projekty, ktoré pamiatky menia na kongresové centrá alebo pseudo stredoveké amfiteátre? Nejde iba o technológie, ale aj o následné využitie. Úcta ku kultúrnym vrstvám, to by malo byť to kritérium pre výkon štátnozamestnaneckého postu na poli ochrany pamiatok a nie len skúška z pamiatkového zákona a zákona o štátnej správe ako jediný predpoklad.

    Aby som sa vrátil k téme, (znechutila ma dosť moja úvaha) tak znechutene pridám fotku známeho to sprznenca nad zvlneným Dunajom.

  • andrejzm

    Member
    23. januára 2012 at 14:26

    [quote=antiK]

    Ono v dôsledku je jedno či hrad przní niekto nezamestnaný, alebo pseudoremeselník, ktorý sa ulakomil a podcenou polepí nejaké to "lastovičie hniezdo"(myslím, že netreba zdôrazňovať ako remeslo upadá aj vďaka tomu, že nie je adekvátne ohodnotené, veď vždy sa nájde nekaý "lepil", ktorý prácu spraví aj podcenou), alebo aktívny dobrovolník s jedinou ideou v have, že hradu treba za každú cenu nejako pomôcť(napr. viď diskusia Branč a ing.Praženka a neospravedlňoval by som to dobou v ktorej sa to dialo a naviac takí dobrovolníci existujú aj dnes) a najhoršie dopadá ak na pamiatku nabehne firma bez skúseností…myslim, že netreba ďalej rozoberať, je teda naozaj jedno kto je tým przniteľom.

    [/quote]

    Nuž, musím priznať, výstižne popísané, ide len o to, že aspoň podľa mňa je projekt nezamestnaní na hrad len prilievaním oleja do ohňa (samozrejme nechcem zovšeobecnovať, určite sa nájdu aj výnimky).

    Situáciu s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily určite nezlepší skupina nezamestnaných bez motivácie a patričných znalostí (znova česť výnimkám). Riešením situácie je podpora tých, čo chcú a vedia robiť, aby sa neustále zlepšovali. Samozrejmá by mala byť aj kontrola prevedených prác a jasné pomenovanie chýb, či nedostatkov a možností riešenia do budúcnosti (dnes absentuje). Len to je cesta k postupnému zlepšeniu. Lebo priznajme si, odborníci chýbajú no ich výchova si vyžaduje skôr podporu kvality a nie kvantity.

  • harp

    Member
    23. januára 2012 at 17:33

    Myslim si ze projekt obnovy hradov nezamestnanymi je obycajna politicka agenda. Tuto myslienku vnukli ministrovi dobrovolnici a on sa momentalne vezie na rokoch bezoplatnej ci platenej praci dobrovolniíkov a profesionalnych ludi hradami sa zaoberajucimi.

    Staci sa pozriet do volebneho panfletu SAS http://strana-sas.sk/file/1043/SaS_brozura_2012.pdf "Mgr. Daniel Krajcer: Ako  minister kultúry za SaS presadil okrem iného reformu verejnoprávnych médií a  začal masívnu obnovu slovenského kultúrneho dedičstva vrátane obnovy a záchrany hradov."

    On? Dovolte sa mi zasmiat. 

    Tento napad by nebol zly, keby sa realizoval tak ako sa o nom zprvoty hovorili, este pred jeho nastartovanim sme s Horanskymi hovorili aj o moznom vzdelavani nezamestnanych cez zimu pre potreby letnych prac. 

    Pre mna je to obycajna "Akcia H" (Na sposob "Akcie Z")

  • jozo

    Member
    23. januára 2012 at 18:28

    Už pomaly strácam pamäť, ale jednu vec si pamätám, práve ty si tu nie tak dávno nadšene písal o skúsenosti s nezamestnanými na Uhrovci … Vytriezvenie? A po čom, čo ste si hore švacli  :-)  …

  • jozo

    Member
    23. januára 2012 at 18:47

    Sorry hošani, ale mám pocit, že tu všetci skáčete okolo jednej marketingovej akcie Krajcera …  Zatiaľ sa šantilo na 2 hradoch … Buď ste pokrytci na Šariši či Uhrovci alebo nemáte gule na to aby ste tým TV štábom a ekipám ministerským od srdca povedali, akej blbosti ste svedkami a ako vás to otravuje pri tej bohumilej záchrane … Vyzerá to, akoby Krajcer za 1,5 roka vymyslel jeden totálny úlet, tak treba biť na poplach pred hroziacou katastrófou … Dovoľte sa mi zasmiať …  Skáčete okolo malého ohníčka, ale tá ozajstná systémová katastrófa záchrany pamiatok na slovenský spôsob, ktorá tu už pár rokov v praxi šantí bez ohľadu či tu "zachraňuje" Krajcer … s tou ste asi zmierení … Za to by ste tu mali páliť ťažkými kalibrami na politikov či štátnych zamestnancov na patričných postoch … Prečo ten systém vôbec systémovo nefunguje … Prečo sa môže kedykoľvek, ktorákoľvek pamiatka developersky zomlieť, prečo inštitúcia, ktorá to má v popise činnosti funguje na ľubovôli štátneho úradníka a jeho korupčnej pozitivite … žiadny verejne dostupný spôsob kontroly rozhodovania o developerských zásahoch … Trocha dvojdňového šumu až keď sa niečo zbúra … Atď. …. a vás tu strašia Krajcerove  úlety …

  • vlcik-tlcik

    Member
    23. januára 2012 at 19:36

    Jozef, Ty uber pary, Herr Krajcer mi je ukradnutý presne ako všetci politici pred a po okrem pár, ale tí nie sú, neboli naši.

    Myslím, že som problém pomenoval jasne dokonca aj s riešením. Jednoducho už som sa nezdržal, pretože som pomaly dennodenne počúval a budem počuť o obnove hradov.

    Nie, nie je to geniálne, je to presne tak ako všetko, forma bez obsahu.

    Jedno mu však neupieram, pochopil, že do pamiatok sa investovať oplatí, ale to je vo svete známa vec.

    O čom píšeš vyššie, možno by som sa Ťa spýtal, čo proti tomu urobil on, ale nespýtam sa. Nechcem aby odstúpil, za všetko, čo urobil dobré, za to vďaka. Nakoniec je to úplne jedno, kto tam bude, To by sa tu muselo zmeniť úplne všetko, alebo skoro všetko, čo je utópia.

    Vrátil by som sa k téme a spýtal sa strombusa, antika v čom sa im zdá to rakúske riešenie café, WC, výstavné priestory neprijateľné, prípadne nejakého architekta na názor, vďaka.

Page 1 of 4

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť