V Bratislave vystavujú obraz za 90 miliónov korún

Originál olejomaľby Kristus a cudzoložnica v hodnote tri milióny eur (90,378 miliónov korún) od talianskeho renesančného maliara Jacopa Robustiho Tintoretta môžu od 3. decembra do 10. januára vidieť návštevníci Galérie mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci.

Obraz bude mesiac súčasťou stálej expozície, ktorá predstavuje stredoeurópske barokové maliarstvo a sochárstvo. Galéria mu vyhradila samostatnú miestnosť na prvom poschodí. Pre špeciálne bezpečnostné i klimatické požiadavky poisťovne a galérie Galleria Nazionale d´Arte Antica di Palazzo Barberini v Ríme, ktorej dielo patrí, smie byť v miestnosti vždy maximálne päť osôb. Zakázané je fotografovať, a to aj mobilom. Ako na dnešnej tlačovej konferencii uviedla riaditeľka a kurátorka Palazzo Barberini z Ríma Angela Negro, národná talianska galéria požičala túto olejomaľbu po prvý raz vo svojej histórii. Všetky náklady spojené s prevozom, expozíciou i bezpečnostnými opatreniami pokryla talianska spoločnosť Enel – Slovenské elektrárne.

Dielo Kristus a cudzoložnica namaľoval Tintoretto v rokoch 1546 až 1548. Zvečnil na ňom situáciu z Jánovho evanjelia, keď chceli farizeji dostať Krista do ťažkostí. Priviedli mu cudzoložnú ženu so žiadosťou o radu, ako s ňou majú narábať.

“Meditujúci Kristus v sede sa nahne nad podlahu, ktorá by mala byť podľa evanjelia z piesku, ale na našom obraze je to mramorová dlažba, a začne písať neurčité znaky,” hovorí Angela Negro. V tej súvislosti vyslovuje Kristus slávnu vetu – Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí kameňom – čím narážal na to, že cudzoložnica mohla byť v tom čase za cudzoložstvo ukameňovaná. Obraz pre výstavu v Galérii mesta Bratislavy nezvolila kurátorka z Ríma náhodne. Spoločným menovateľom pre maliara a galériu bol stredoeurópsky priestor. “Tintoretto bol súčasťou benátskej školy a Benátsko bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska,” hovorí Negro.

Posledný veľký majster benátskeho maliarstva 16. storočia Jacopo Robusti získal prívlastok Tintoretto po otcovi farbiarovi (z talianskeho il tintore – farbiar). Vlastnú dielňu mal už ako 20-ročný. Pracoval na objednávky, jeho diela ozdobili viacero sál v Benátkach.

Tvorba Jacopa Robustiho Tintoretta má niekoľko charakteristických prvkov. Špeciálnu kompozíciu obrazu docielil pootáčaním osôb. Angela Negro prirovnáva autorovo videnie a prezentáciu k režisérskemu. Unikátne narábal i s farbou. “Maľoval veľkou rýchlosťou s okamžitým účinkom. To znamená, že si nekreslil skicu, ale maľoval hneď štetcom,” vysvetľuje Angela Negro.

Tintorettovu unikátnu kompozíciu a členenie obrazu potvrdili aj röntgenové snímky. Legenda hovorí, že po desiatich dňoch, ktoré Tintoretto strávil v ateliéri svetoznámeho Tiziana, ho Tizian vyhodil, pretože na mladého Jacopa žiarlil. Napriek tomu Tintoretto na stenu svojej benátskej dielne vlastnoručne napísal: „Kresba od Michelangela, farby od Tiziana.“

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

James Ensor – zo zbierok KBC banky, Belgicko

Reprezentatívna výstava v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy predstaví grafickú tvorbu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov svetového expresionizmu – belgického maliara a grafika Jamesa Ensora (1860 – 1949), ktorého tvorba, dlho vnímaná bez súvisu s Gauguinom a Van Goghom, je dnes považovaná za jeden z kľúčov k umeniu 20. storočia.

Tajomstvo Bassanovho diela

Viac ako štyristo rokov predstavoval obraz talianskeho maliara neskorej renesancie Geroloma Bassana (1566 – 1621) pochovanie Ježiša Krista. Obraz v úschove washingtonského múzea však obsahoval zaujímavé tajomstvo – röntgen odhalil pod maľbou starší portrét neznámeno muža.

Obnova.sk Fotografia

Obnova.sk Fotografia

Múzeum umenia požiadalo miestnu nemocnicu o röntgenovú snímku, pretože kurátorka Mary L. Pixley predpokladala pod prvou maľbou ešte jednu. Jej podozrenie sa potvrdilo, keď röntgen odhalil portrét muža v renesančnom oblečení. „Jackpot,“ komentovala objav kurátorka, podľa ktorej nebolo výnimočné, že maliari používali pre svoje diela staršie obrazy, aby ušetrili. Manieristické dielo zo 16. storočia s názvom Hrobka zobrazuje prípravu Ježišovho tela na uloženie do hrobu. Pri jeho hlave je Jozef z Arimathey, za nohy ho drží Nikodém a v popredí je Panna Mária. Bassano, ktorý pochádzal z váženej maliarskej rodiny, namaľoval obraz na motívy diela svojho otca Jacopa a použil na to plátno s portrétom neznámeho muža. Jeho identitu chce Pixley vypátrať s predpokladom, že človek pochádza z Bassanovej rodiny.

Obnova.sk Fotografia

Zo zaprášeného obrazu za gaučom sa vykľula Michelangelova maľba

Zo zaprášeného obrazu uloženého roky za gaučom v dome rodiny podplukovníka amerického letectva Martina Kobera z Buffala sa vykľula maľba geniálneho Michelangela a pravdepodobne jeden z umeleckých nálezov storočia. Obraz Ježiša a Panny Márie sa rozhodol ukázať talianskemu historikovi a reštaurátorovi Antoniovi Forcellinovi. Ako uvádza webová stránka www.telegraph.co.uk, ten je od prvej chvíle presvedčený, že ide o originál výtvarného vyobrazenia Piety – slávnej Michelangelovej sochy Ježiša v matkinom náručí umiestnenej v Bazilike svätého Petra v hodnote asi 300 miliónov amerických dolárov (v prepočte asi 216,9 milióna eur).