SNM spúšťa projekt digitalizácie múzejných zbierok

Slovenské múzeá sa chcú priblížiť nielen vedeckej obci, ale i širokej verejnosti. Slovenské národné múzeum v Bratislave preto spúšťa pilotný projekt pod názvom Múzeum 21. storočia, ktorý je zameraný na digitalizáciu múzejných zbierok. "Pred dvadsiatimi rokmi ešte nebola iná možnosť, ako ísť do múzea za konkrétnym človekom a vyžiadať si predmet, ktorý ste chceli bádať," uviedol vedúci tímu Ján Jurkovič. Podľa neho však v projekte, ktorý sa pilotne overuje na pôde Múzea židovskej kultúry v Bratislave, idú na vyššiu úroveň. "Artefakty môžeme bádať on-line. V praxi to znamená, že záujemca o históriu nebude musieť cestovať za expozíciami a nebude musieť žiadať o vyhľadanie, či zapožičanie reálneho predmetu. Namiesto toho bude mať on-line prístup k jeho digitálnemu zástupcovi a odborným informáciám," konštatoval s tým, že okrem toho bude možné vytvoriť dvoj- či trojrozmernú kópiu predmetu.

Slovensko je prvou z európskych krajín, ktorá digitalizáciu múzejných zbierok robí, poznamenal Jurkovič. Projekt vznikol v metodickom a vývojovom pracovisku CEMUZ (Centrálna evidencia múzejných zbierok) Slovenského národného múzea. Realizuje sa v spolupráci s firmou EDICO SK ako dodávateľom technológií a technologických služieb a s Múzeom židovskej kultúry v Bratislave. Projekt plánujú v nasledujúcich rokoch rozšíriť do všetkých múzeí na Slovensku.


  • Verzia pre tlač
  • Poslať priateľovi
  •  

Obrázok používateľa asomtam
Offline


SITA | kultura.HNonline.sk | 29. 12. 2008 14:32
Na digitalizáciu zbierok chýba múzeám personál

Do roku 2013 by mali pracovníci osemnástich špecializovaných múzeí Slovenského národného múzea (SNM) zdigitalizovať vyše 4,4 milióna unikátnych zbierkových predmetov.

Podľa analýzy venujú kurátori v súčasnosti digitalizovaniu vedomostí o múzejných zbierkach len tri až päť percent svojho pracovného času. Komplexné spracovanie zbierok súčasným tempom by trvalo asi 36 rokov. Túto vysoko odbornú prácu kurátorov odsúva bokom celý rad činnosti, ktoré sú síce potrebné pre chod múzea, no nesúvisia s vedomostným zhodnocovaním zbierok. Preniesli sa na nich pre neustále znižovanie personálnych stavov. Ján Jurkovič z Centrálnej evidencie múzejných zbierok SNM v rozhovore pre agentúru SITA tvrdí, že SNM dokáže digitalizáciu zvládnuť za štyri roky pod podmienkou, že múzeá obnovia svoj odborný potenciál a odbremenia kurátorov od druhoradých činností.

Digitalizácia múzejných predmetov je náročný proces. Zatiaľ čo napríklad u knižničného dokumentu sa jeho nasnímaním prevedie celý obsah knihy do digitálnej podoby, u múzejného zbierkového predmetu je digitalizácia podstatne komplikovanejšia. Zbierky múzeí sú súbory predmetov zviazané so systémom vedomostí o nich. Bez týchto vedomostí by podľa Jurkoviča nemali predmety kultúrnu, ale len materiálnu hodnotu. Ich nasnímanie je teda len jednou stránkou programu digitalizácie. Rovnako dôležitá je digitalizácia vedomostí o nich. "Tieto vedomosti sú sčasti zaznamenané na katalogizačných kartách, no ich podstatný diel existuje zatiaľ len v podobe znalostí odborných pracovníkov múzeí - len v hlavách múzejníkov. Preto považujeme za najnaliehavejšiu požiadavku premeniť tento vedomostný potenciál na digitálny obsah," hovorí Jurkovič.

SNM by malo digitálne spracovať 4,4 milióna zbierkových predmetov. Pri 1,2 milióna vytvorí aj vizuálnych zástupcov vo forme 2D a 3D záznamov, pričom náklady na vizualizáciu jedného predmetu môžu dosiahnuť až 10 000 korún (332 €). Každý predmet si vyžaduje špeciálny prístup, rôzne metódy i technológie digitálnej vizualizácie. Digitálne spracovanie jedného predmetu podľa súčasných európskych štandardov a nárokov na rozsah údajov, či kvalitu záznamu trvá v priemere jeden deň. "Za posledných 15 rokov zredukovali racionalizačné opatrenia zriaďovateľov múzeí odborný potenciál múzeí na tretinu,“ hovorí Jurkovič. O takmer 15 miliónov zbierkových predmetov sa stará približne 350 kurátorov. "Nemuselo by to vyzerať až tak zle, nebyť toho, že sú kurátori zavalení celým radom rôznych povinností, pre ktoré sa k samotnému vedomostnému zhodnocovaniu zbierok často vôbec nedostanú," dodáva Jurkovič. Podľa neho sú dve možnosti, ako situáciu vyriešiť. V prvom prípade by kurátor na čas intenzívnej digitalizácie dostal asistenta, ktorý by ho odbremenil od prác, čo priamo nesúvisia s projektom. Druhou možnosťou je platiť z rozpočtu projektu výkony kurátora. Múzeum by tak mohlo mzdové prostriedky použiť na pokrytie výkonov kurátora v oblastiach, ktoré priamo nesúvisia s digitalizáciou.

SNM elektronicky spracováva vlastné zbierky takmer 15 rokov, v súčasnosti je spracovaných 3,7 %. Od roku 2009 chce začať s projektovo organizovanou intenzívnou digitalizáciou. Náklady na projekt od spracovania vedomostného systému cez reštaurovanie, snímanie, postprocesing, technológie, správu digitálneho depozitára, sprístupnenie zbierok cez web v "digitálnej študovní“ a virtuálnych expozíciách až po ľudské zdroje - predstavujú kvalifikovaným odhadom štyri miliardy korún (132,77 milión €).

Konečným cieľom digitalizácie múzejných zbierok je komplexne sprístupniť verejnosti unikátne kultúrne objekty, ktoré sú doteraz skryté v rôznych depozitároch rozdrobených po celom Slovensku. Prostredníctvom výstav alebo stálych expozícií vidia návštevníci múzeí len tri až päť percent z ich celkového množstva. Exponáty v digitálnej podobe by mohli vďaka internetu súčasne študovať státisíce ľudí na celom svete. "Osobný kontakt so zbierkovým predmetom je nenahraditeľný, lenže na ten musí byť človek pripravený. Ak o danom predmete nič neviem, nebudem za ním cestovať desiatky či stovky kilometrov do múzea, aby som ho videl," tvrdí Jurkovič. Ani do Louvre by podľa neho nechodili tisícky návštevníkov a nestáli by vo vytržení napríklad pred obrazom Mony Lisy, keby nevedeli, kto ho namaľoval a prečo má takú vysokú hodnotu.

Obrázok používateľa Sasha
Offline

Pán Jurkovič to má celé pomýlené a treba ho nechať v sladkom omyle. Zbierkové predmety sa nedajú bádať on line a preto náklady na "2D a 3D záznamy" budú len ďalšie podaromnici vyhodené peniaze. Podľa mňa to bude to, čomu sa bude možno neskôr hovoriť múzejný nástenkový tender. Medzi nami dievčatami len textové spracovanie katalógu pre 15 miliónov zbierkových predmetov SNM bude trvať 30 miliónov hodín čo je 42,85 pracovných rokov (rok 2000 pracovných hodín, predmet dve hodiny), po ktoré by 350 kurčátorov nerobilo nič iného len nahadzovali jurkovičov "vedomostný potenciál" rovno do počítačov. Sám správne priznáva, že ten potenciál je "len v hlavách múzejníkov", rozumej nie v katalógoch. Mýli sa v tom, že si zamestnancov múzeí mýli s múzejníkmi, teda ľuďmi so zodpovedajúcim vzdelaním.

Obrázok používateľa asomtam
Offline

Ja som sa tiež bavil na tomto článku
a toto sa mi tiež páčilo
SNM by malo digitálne spracovať 4,4 milióna zbierkových predmetov. Pri 1,2 milióna vytvorí aj vizuálnych zástupcov vo forme 2D a 3D záznamov, pričom náklady na vizualizáciu jedného predmetu môžu dosiahnuť až 10 000 korún (332 €). Každý predmet si vyžaduje špeciálny prístup, rôzne metódy i technológie digitálnej vizualizácie.

Obrázok používateľa asomtam
Offline

Zabudol som položiť otázku,"ktoré sú to tie niektoré a kolko ich je?"
Čo si myslíte čo bude tak finančne náročné digitalizovať?Niečo velké ,niečo malé ?

Obrázok používateľa palo
Offline

...

Zatiaľ nie je známe, na základe čoho rekordne drahý tender na digitalizáciu pred pár týždňami vyhrala Tender Media Group. Hovorca ministerstva Jozef Bednár ČTK povedal len, že zmluva ešte nie je podpísaná.

...

Digitalizácia všetkých kultúrnych pamiatok na Slovensku by sa mala v múzeách, galériách a knižniciach začať už koncom tohto roka. Nafotografovať a naskenovať by sa malo asi 3,5 milióna objektov. Väčšina peňazí by mala ísť zo štrukturálnych fondov. Slovenská národná galéria už so skenovaním umeleckých diel začala, v digitálnej podobe má viac ako polovicu z takmer 11.000 predmetov.

ČTK, 10. 6. 2010
Čítajte viac: TU.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Tender na digitalizáciu kultúrneho dedičstva Krajcer ešte skúma
O tom, či spoločnosť VT Group dodá počítače a vybuduje dátové centrá, rozhodne minister kultúry až po tom, čo si preštuduje nezávislé stanoviská. Dnešný oznam vo Vestníku verejného obstarávania podľa rezortu kultúry neznamená zmenu ich doterajšieho stanoviska.

BRATISLAVA 28. júla (SITA) - Minister kultúry a cestovného ruchu Daniel Krajcer skúma 41 miliónovú zmluvu, ktorú rezort podpísal päť dní pred parlamentnými voľbami. To, že sa dnes objavil oznam vo vestníku vyplýva podľa hovorkyne ministerstva Evy Chudinovej zo zákona. "Ministerstvo kultúry bolo podľa zákona povinné uverejniť oznam vo vestníku verejného obstarávania, pričom to nijakým spôsobom neznamená žiaden pozitívny posun v napĺňaní tejto zmluvy," informovala agentúru SITA Chudinová.

Minister Krajcer hneď po svojom nástupe zadal príkaz preveriť a preskúmať uzatvorené zmluvy. Na túto zmluvu si nechal minister spracovať dva nezávislé právne posudky a až po ich preštudovaní zaujme stanovisko, poznamenala Chudinová.

Podľa zverejnenej zmluvy vo vestníku chce dať Ministerstvo kultúry a cestovného ruchu SR 41 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Zákazku dostala spoločnosť VT Group, pozostávajúca zo spoločností Tempest a VNet. Celkovú cenu projektu rezort nevie určiť presne, keďže množstvá a celková cena dodaných tovarov a poskytovaných služieb bude závisieť od aktuálnych potrieb ministerstva.

VT Group má podľa dnešného oznamu vo vestníku dodať výpočtovú techniku - počítače, sieťové komponenty, servery a notebooky. Okrem toho má aj vybudovať dátové centrá, vrátane operačného systému a dodávky základného softvérového vybavenia s podporou otvorených štandardov. Zmluva má platiť štyri roky.

VT Group je expertné konzorcium, ktoré založili spoločnosti Tempest, a.s. a VNet, a.s. v roku 2010. Spoločnosť vznikla na základe požiadavky MKCR vytvoriť samostatný právny subjekt zo spoločností, ktoré podali do verejnej súťaže na dodávku výpočtovej techniky a vybudovanie dátových centier víťaznú, spoločnú ponuku. VT Group uzatvorila rámcovú zmluvu s MKCR na obdobie štyroch rokov, počas ktorých bude dodávať technológie a služby potrebné pre výstavbu a prevádzku dátových centier určených na uchovávanie kultúrneho dedičstva v digitálnej podobe.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Digitalizáciu za 170 mil. eur zabezpečí Tender Media Group
Podľa oznámenia vo vestníku verejného obstarávania má ísť o zabezpečenie systémového a technologického riešenia digitalizácie

BRATISLAVA 30. júla (SITA) - Ministerstvo kultúry a cestovného ruchu zadalo zákazku na ochranu a digitalizáciu predmetov a obsahu kultúrneho dedičstva za 170 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty spoločnosti Tender Media Group, s.r.o. (TMG). Ako vyplýva z vestníka verejného obstarávania, zákazka sa vzťahuje na tri a pol milióna objektov kultúrneho dedičstva a financovať sa bude najmä zo štrukturálnych fondov a z verejných rozpočtov. Celková cena sa však nedá určiť presne, keďže množstvá a cena poskytovaných služieb bude závisieť od aktuálnych potrieb ministerstva.

Podľa vestníka ide o "zabezpečenie systémového a technologického riešenia výberu, logistiky, konverzie, ochrany a záchrany obsahu zo zdrojov pamäťových a fondových inštitúcií, ich uchovanie, so zapojením bibliografického popisu a ochrany autorských práv". Ministerstvo kultúry vypísalo tender v septembri minulého roka.

TMG je spoločnosť zaoberajúca sa poskytovaním komplexných služieb a riešení v oblasti médií, publikačnej činnosti, video a audio produkcie, reklamnej činnosti, získavania, analýzy a vyhodnocovania informácií, konverziou zdrojov informácií vo všetkých podobách a ich následného spracovania a prezentácie.

Dodávku hardvéru a základného softvérového vybavenia má podľa v stredu zverejneného oznámenia získať spoločnosť VT Group. Dodá počítače, sieťové komponenty, servery a notebooky. Okrem toho má aj vybudovať dátové centrá, vrátane operačného systému a dodávky základného softvérového vybavenia s podporou otvorených štandardov. Zmluva má platiť štyri roky.

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

taaak kolo pridania tychto sprav zo sita.sk som mala haluz velku a stale neviem, ci sa toci o tom istom :(
asi som blba... resp. som v rozpolozeni, kedy sa mi tazko chapu urcite suvislosti... bo vazne neviem, ci jednotlive spravy pisu o tom istom projekte...
vopred VDAKA tomu, kto mi lopatisticky vysvetli danu situaciu...

viem, ze sa pred casom na obnova.sk spominala tema...
Písomné dedičstvo budeme viac chrániť
http://www.obnova.sk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30304
tak netusim, co k comu priradit...

jedno viem vsak isto cifra 41 a 170 je diametralne odlisna a zakladna matika hovori o viac ako 4-nasobku... tak ako??

Obrázok používateľa uskalienka
Offline

Ministerstvo kultúry nebude plniť zmluvu o digitalizácii

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) – Ministerstvo kultúry nebude uskutočňovať základnú zmluvu s TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Ako uviedol dnes na tlačovej besede šéf rezortu Daniel Krajcer, zmluvu o digitalizacii posudzovali na základe právnych analýz a auditu. „Hrozili by miliardové škody. Išlo by o miliardové výdavky. SR by musela tieto peniaze pravdepodobne vrátiť. V celom projekte išlo o lukratívny biznis pre súkromné ciele,“ vyhlásil Krajcer. Peniaze podľa neho majú smerovať do slovenskej kultúry a tak bude jeho rezort aj postupovať.

Ministerstvo kultúry vedené Krajcerovým predchodcom Marekom Maďaričom deň pred parlamentnými voľbami, 11. júna, podpísalo zmluvu, podľa ktorej majú vzácne knihy odkysľovať v zahraničí. Zámer vyvážať dokumenty ohrozené pre kyslosť papiera na odkysľovanie do Nemecka verejne začiatkom roka kritizoval vtedajší generálny riaditeľ Slovenskej národnej knižnice Dušan Katuščák. Presadzoval budovanie slovenského centra na odkysľovanie papiera. Tvrdil tiež, že ho Maďarič "lámal“, aby schválil vývoz dokumentov do Nemecka. Začiatkom apríla ho Maďarič odvolal.

Bude rokovať o vypovedaní zmluvy o digitalizácii
Do kultúry pôjdu podľa Krajcera stovky miliónov eur

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) – Minister kultúry Daniel Krajcer chce rokovať s majiteľmi TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. o možnosti vypovedania základnej zmluvy na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. „Budem komunikovať s majiteľmi konzorcia. Stretneme sa ešte dnes. Budeme korektne rokovať o vypovedaní zmluvy. Tento inštitút vypovedania zmluvy je zakotvený v zmluve. Vypovedacia lehota je stanovená na dvanásť mesiacov,“ uviedol dnes na tlačovej besede.
Minister uviedol, že jeho rezort nebude plniť základnú zmluvu s TENDER MEDIA GROUP, s.r.o. na digitalizáciu kultúrneho dedičstva. Zmluvu o digitalizácii posudzovali na ministerstve na základe právnych analýz a auditu. „Hrozili by miliardové škody. Išlo by o miliardové výdavky. SR by musela tieto peniaze pravdepodobne vrátiť. V celom projekte išlo o lukratívny biznis pre súkromné firmy,“ vyhlásil Krajcer. Peniaze podľa neho majú smerovať do slovenskej kultúry a tak bude jeho rezort aj postupovať. Škody by vznikli podľa neho tým, že projekt nebol v súlade so základným cieľom operačného programu. „Išlo by teda o neoprávnené výdavky. V takom prípade prijímateľ musí prostriedky vrátiť späť,“ dodal.

Krajcer má ambíciu obnovovať objekty kultúrneho dedičstva. Týka sa to aj sakrálnych pamiatok. Na obnovu kultúrneho dedičstva pôjde podľa neho za štyri roky toľko peňazí, ako doteraz nikdy nešlo. „Hovorím o stovkách miliónov eur,“ uviedol. Ministerstvu kultúry sa podarilo zabezpečiť aj financovanie investičných projektov pre Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) Košice 2013 a to schválenie alokácie 60 miliónov eur do Regionálneho operačného programu, vytvorenie prioritnej osi 7 špeciálne určenej na fungovanie projektov EHMK.

Obrázok používateľa zuzana
Offline

Pán Jurkovič to má celé pomýlené a treba ho nechať v sladkom omyle. Zbierkové predmety sa nedajú bádať on line a preto náklady na "2D a 3D záznamy" budú len ďalšie podaromnici vyhodené peniaze. Podľa mňa to bude to, čomu sa bude možno neskôr hovoriť múzejný nástenkový tender. Medzi nami dievčatami len textové spracovanie katalógu pre 15 miliónov zbierkových predmetov SNM bude trvať 30 miliónov hodín čo je 42,85 pracovných rokov (rok 2000 pracovných hodín, predmet dve hodiny), po ktoré by 350 kurčátorov nerobilo nič iného len nahadzovali jurkovičov "vedomostný potenciál" rovno do počítačov. Sám správne priznáva, že ten potenciál je "len v hlavách múzejníkov", rozumej nie v katalógoch. Mýli sa v tom, že si zamestnancov múzeí mýli s múzejníkmi, teda ľuďmi so zodpovedajúcim vzdelaním.

Ja si nemyslim, ze digitalizacia su zle vyhodene peniaze. Ked sucastou digitalneho zaznamu trojrozmernych predmetov bude i kvalitny textovy zaznam, prizvukujem kvalitny, ktory naozaj vytvoria odbornici, a to etnologovia, historici, archeologovia...tak neviem, preco by sa na komparaciu takto spracovany material nedal pouzit. prosim sashu o vysvetlenie...A velmi dobre jurkovic poznamenal, ze ked horeuvedeni budu mat priestor na odbornu pracu, a nebudu sa dokumentacii venovat iba pomimo inej vele dolezitej prace, budu i kvalitne zaznamy. A velkym plus je europeana, cize moznost komparacie i so zahranicnymi fondovymi instituciami. Nehovoriac o tom, ze to moze otvorit zbierkove fondy i pre ludi, ktori su milovnikmi naturistami a ktori sa dostanu blizsie k tomu, co depozitare skryvaju. Myslim, ze to moze byt ich "prvy kontakt" pred osobnou navstevou. A je skoda, ze sa z tohto projektu vkladom politikov stal naozaj muzejny nastenkovy tender so vsetkymi dosledkami, ktore z toho vyplyvaju.

Voľby prehliadania komentárov

.

Prihlásenie

To prevent automated spam submissions leave this field empty.