Pancierový vlak Štefánik ide na pol roka do Utrechtu

Obrázok k článku

Zrekonštruovaný povstalecký improvizovaný pancierový vlak Štefánik, ktorý patrí k najvýznamnejším originálnym prezentačným projektom Múzea SNP, bude toto múzeum, ale aj celé Slovensko reprezentovať od 30. marca do 30. septembra na výstave Vlaky vo vojne v holandskom Utrechte. Túto výstavu organizuje pri príležitosti 300. výročia podpísania utrechtských mierových zmlúv tamojšie železničné múzeum a ide o jeden z najväčších výstavno-prezentačných projektov v Európe týkajúcich sa histórie železníc. Jeho súčasťou bude statická prezentácia 16 vlakových súprav z celého sveta vrátane pancierového vlaku Štefánik.

Ako informoval riaditeľ Múzea SNP Stanislav Mičev, prezentácie pancierového vlaku Štefánik po jeho spojazdnení v roku 2009 mali nečakane veľký medzinárodný ohlas, najmä v západnej Európe. Železničné múzeum v Utrechte potom samo požiadalo Múzeum SNP o zapožičanie tohto vlaku na svoju pripravovanú výstavu, kde má patriť k najzaujímavejším exponátom. „S čím sme, samozrejme, súhlasili, keďže holandská strana povedala, že uhradí všetky náklady spojené s výstavou. Čo je úžasná vec, lebo len preprava týchto štyroch vozňov z Bratislavy do Utrechtu a naspäť bude stáť viac ako 100-tisíc eur. Pre nás nepredstaviteľný náklad,“ povedal Mičev s tým, že z Bratislavy do Utrechtu vlak vyrazí 18. marca. Podľa neho ide o najväčší výstavný projekt, aký kedy slovenské múzeá realizovali v zahraničí, a to aj z hľadiska vysokej hodnoty exponátov – najmä dvoch originálnych vozňov, ktoré boli nasadené v bojoch SNP. „Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný. Nikto zatiaľ pancierový vlak nespojazdnil, ako sme to urobili my,“ zdôraznil Mičev.

Na otvorení výstavy 30. marca by mali byť prítomní členovia holandskej kráľovskej rodiny a predstavitelia holandskej vlády. Podľa Mičeva by bolo vhodné, keby sa na nej zo Slovenska okrem zástupcov Múzea SNP zúčastnil aj minister zahraničných vecí alebo minister kultúry.
Povstalecký improvizovaný pancierový vlak Štefánik tvoria štyri opancierované vozne, pričom dva z nich – guľometný a tankový – sú originály z povstaleckého vlaku Štefánik a zvyšné dva sú repliky. Autentický guľometný vozeň patrí Múzeu SNP v Banskej Bystrici a v minulosti bol vystavený v skanzene bojovej techniky pri Pamätníku SNP v Banskej Bystrici. Druhý originál – tankový vozeň – patrí Železničným opravovniam a strojárňam (ŽOS) Zvolen. Delový vozeň stál mnoho rokov pod Zvolenským zámkom. Patrí mestu Zvolen a vyrobili ho v 70. rokoch minulého storočia pre natáčanie filmu Deň, ktorý neumrie. Štvrtý, takzvaný tykadlový vozeň vytvorili v roku 2009 železničiarski nadšenci z Klubu historickej techniky pri rušňovom depe vo Zvolene. Ako vysvetlil Mičev, tykadlovým alebo nárazníkovým sa tento vozeň nazýval preto, lebo bol umiestnený na čele vlaku, aby ako prvý prišiel do kontaktu s prípadnými mínami. V súčasnosti prebieha v ŽOS Zvolen rozsiahla generálna rekonštrukcia oboch originálnych vozňov vlaku Štefánik.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Salónnym vlakom do Slavkova pri Brne – 205. výročie pamätnej bitky troch cisárov

Po piatich rokoch opäť pripravuje spoločnosť WAGON SERVICE travel, pri príležitosti 205. výročia bitky troch cisárov, salónny vlak do Slavkova pri Brne. Vlak bude vypravený 3. decembra 2010 v obedňajších hodinách z bratislavskej hlavnej železničnej stanice. Je určený nielen pre milovníkov dejín a vyznávačov cestovania po železnici, ale aj pre všetkých záujemcov, ktorí sa chcú pozrieť na miesta, kde sa pred 205 rokmi 2. decembra 1805 odohrávala slávna Slavkovská bitka troch cisárov – francúzskeho cisára Napoleona I., ruského cára Alexandra I. a rakúskeho cisára Františka.

Zraz historických železničných vozidiel v Bratislave

Historické električky zabezpečovali v sobotu a v nedeľu 14. a 15. júna 2008 kyvadlovú dopravu do areálu rušňového depa v bratislavskej Rači, kde sa konal zraz historických železničných vozidiel Rendez 2008. V depe bolo vystavených sedem parných rušňov a iné vozidlá zo Slovenska, Českej republiky, Rakúska a Maďarska. Ide o vrcholné podujatie osláv 160. výročia príchodu prvého vlaku na naše územie.

Odpovede

Comments are closed.