Návrh projektu systematickej obnovy audiovizuálneho dedičstva SR

Vláda SR na svojej 178. schôdzi prerokovala a schválila Návrh projektu systematickej obnovy audiovizuálneho dedičstva Slovenskej republiky s cieľom záchrany kinematografických a audiovizuálnych diel a ich postupného sprístupňovania verejnosti.Slovenská republika sa vo viacerých dokumentoch zaviazala zabezpečiť ochranu audiovizuálneho dedičstva ako neoddeliteľnej súčasti kultúrneho dedičstva Slovenska.

Cieľom projektu je v súlade s medzinárodnými štandardmi a dohovormi, ktorými je Slovenská republika viazaná, vytvoriť podmienky pre záchranu a obnovu audiovizuálneho dedičstva Slovenskej republiky, jeho zachovanie pre ďalšie generácie a jeho systematické sprístupňovanie pre kultúrne, vzdelávacie, ale i komerčné účely.

S ohľadom na teoretické a vedecké poznatky v oblasti obnovy a ochrany audiovizuálnych diel vychádza návrh projektu z praktických požiadaviek a možností Slovenskej republiky zohľadňujúc najmä časový a technologický faktor výroby nosičov audiovizuálnych diel a nadväzuje aj na praktické skúsenosti obnovy audiovizuálnych diel v zahraničí, najmä konsolidáciou depotov pre obnovené audiovizuálie a synchronizáciou činností zákonných depozitárov.

V súčasnosti neexistujú komplexné informácie o množstve materiálov, ktoré by mohli tvoriť audiovizuálne dedičstvo Slovenskej republiky, ani o ich stave. Základný prehľad je o archívoch Slovenského filmového ústavu a Slovenskej televízie a z oblasti zvukových záznamov u Slovenského rozhlasu. Existuje však celý rad štátnych, verejných i súkromných inštitúcií, ktoré majú vo svojich zbierkach audiovizuálne či zvukové materiály, ktoré môžu mať umeleckú hodnotu, v každom prípade však majú hodnotu dokumentačnú a tiež hodnotu historických materiálov. V úvodnej fáze realizácie projektu je jednou z najdôležitejších úloh inventarizovanie audiovizuálneho dedičstva v správe štátnych a verejných inštitúcií a následné vytvorenie podmienok na ochranu audiovizuálneho dedičstva, ktoré sa nachádza v súkromnom vlastníctve.

Po generálnej inventarizácii a diagnostike stavu jednotlivých materiálov bude potrebné stanoviť kritériá pre výber spôsobu obnovy, rekonštrukcie a vytvorenia duplikátu audiovizuálie. Tie musia reflektovať stav materiálu, jeho umeleckú a historickú hodnotu a v neposlednom rade aj finančné kritérium. Postupnosť bude nasledovná:
· ochrana a obnova filmov „v ohrození života“,
· ochrana a obnova filmov na nitrátovej báze,
· stanovenie kritérií pre určenie filmov vhodných na obnovu, digitálny prepis, prípadne rekonštrukciu,
· stanovenie kritérií pre určenie priority výberu vhodných filmov na obnovu, digitálny prepis, rekonštrukciu,
· stanovenie kritérií pre výber spôsobu obnovy, rekonštrukcie a vytvorenia duplikátu audiovizuálie,
· stanovenie etického a profesijného kódexu pre postup pri jednotlivých metódach obnovy filmových materiálov postavených na základom princípe – priblížiť sa vždy čo najviac pôvodnej podobe originálu.
V konečnej fáze sa v rámci projektu vytvoria kritériá pre sprístupňovanie obsahu odbornej aj laickej verejnosti vrátane stanovenia rozsahu informácií, sprístupňovania samotných predmetov, prípadne ich kópií pre obe cieľové skupiny a vymedzí časové potreby pre realizáciu predloženého projektu, vrátane poukázania na možnosti využitia už existujúcich zdrojov vo všetkých úrovniach projektu, prípadne s poukázaním na možné budúce zdroje financovania.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Geografický ústav SAV chce zachrániť chátrajúce objekty

4. júna 2008- O záchranu chátrajúcich objektov na Slovensku, ktoré sú súčasťou kultúrneho dedičstva, sa snažia geografi zo Slovenskej akadémie vied (SAV) svojim projektom Integrovaný prístup k záchrane kultúrneho dedičstva a udržateľnému regionálnemu rozvoju. Informoval o tom Mikuláš Huba z Geografického ústavu SAV na dnešnej tlačovej besede.