Milota Havránková – Zelený dom

Milota Havránková patrí k významným predstaviteľkám súčasnej slovenskej fotografie a na umeleckej scéne sa pohybuje od polovice 60. rokov. Autorská výstava „Zelený dom“ retrospektívne mapuje 40 rokov jej tvorivého úsilia a je realizovaná pri príležitosti životného jubilea autorky.
Tvorba Miloty Havránkovej sa vymedzuje z hlavných prúdov slovenskej fotografie menovaného obdobia. Témou a vizuálnym prevedením sa značne odlišuje od dobovej fotografie, v ktorej sa zásadným spôsobom uplatnila najmä dokumentárna čiernobiela fotografia. Autorka sa programovo zaoberá rozširovaním výrazových možností fotografie a jej technologickým spracovaním. Ako jedna z prvých sa už v 60. rokoch veľmi systematicky venuje inscenovanej fotografii, v čase keď dominovala priama a bezprostredná fotografia. Milota Havránková nachádzala vždy nové formy a spôsoby realizácie fotografie, resp. prekračovala hranice a vytvárala diela na základe interdisciplinárnych presahov. Ako sama tvrdí, zásadným impulzom k takto kreovaným fotografickým cyklom je „posolstvo ďalším generáciám“ o širokých možnostiach fotografie a jej uplatnenia. Milota Havránková sa vo svojej tvorbe dostáva k takmer hraničným formám fotografie. Uplatňovala zásahy do negatívu, tlače na fotografiu, uprednostňovala farebnú fotografiu, prekračovala hranice abstraktnej fotografie, realizovala filmové sekvencie, ktoré v určitom momente „zamrzli“ do podoby abstraktnej fotografie. Autorka uplatňovala fotografiu v symbióze s viacerými výtvarnými disciplínami. Snaha dosiahnuť vždy nové formálne podoby diela rozširovaním hraníc fotografie znamená, že v momente ako si začíname zvykať na určitý rukopis, tak ho svojou invenčnosťou autorka zmení objavením nových vyjadrovacích spôsobov.
Je možné sa domnievať, že obsahová zložka fotografií tvorí v tvorbe Miloty Havránkovej skôr tú stabilnejšiu časť. Proces generovania tém vychádza predovšetkým z názorov na tvorivý proces, ktorý je previazaný s dennodenným životom autorky. Autorka sa nevyhýba interpretovaniu vlastných životných situácii.

Milota Havránková je nielen významnou osobnosťou slovenskej fotografie, ale aj výnimočným pedagógom pôsobiacim od začiatku 90. rokov na Katedre fotografie a nových médií Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je pedagógom väčšiny mladých fotografov súčasnej nastupujúcej generácie.

Bohunka Koklesová

…vo štvrtok 28. apríla 2005 o 18h v Pálffyho paláci GMB na Panskej 19 Bratislava,
Kurátorka: Mgr. Bohunka Koklesová
Výstava potrvá do 19. júna 2005
Otvorené denne okrem pondelka: 11-18h

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Jarmila Čihánková – Výber z tvorby

V priebehu takmer polstoročia činnosti sa Jarmila Čihánková (nar. 1925) zapísala do povedomia slovenskej verejnosti ako maliarka, kresliarka, grafička, autorka priestorových objektov a od polovice 60. rokov minulého storočia zasiahla významným spôsobom aj do textilnej tvorby: netkanej tapisérie (art protis a jej technologických odvodenín) a klasicky tkanej tapisérie. Do jej tvorivého profilu treba zahrnúť aj pedagogickú činnosť na ŠUP v Bratislave a Katedre scénografie VŠMU v Bratislave.

Magdaléna Robinsonová

Magdaléna Robinsonová (1924) je jednou zo zakladateľských postáv slovenskej fotografie po druhej svetovej vojne, kedy sa z individuálnej záľuby o fotografiu vytvárala významná výtvarná oblasť, rovnocenná iným druhom výtvarného umenia. Jej tvorba v sebe spája sústredenú umeleckú prácu a kritické zvažovanie javov života.

Mesiac fotografie 2005 – Miro Švolík

Miro Švolík (1960) študoval na Katedre umeleckej fotografie FAMU v Prahe s generáciou z „novej“ slovenskej vlny. Jeho fotografie sú zastúpené v zbierkach svetových múzeí (MOMA, New York), je držiteľom ceny International Center of Photography v New Yorku.

Miloš Boďa

Miloš Boďa patrí k tým umelcom, ktorých tvorba sa nedá jednoducho zaškatuľkovať a jednostranne interpretovať. A aj dnes, keby sme chceli charakterizovať súčasnú autorovu výstavu, tak len za pomoci krajného zjednodušenia sa dá povedať, že je to výstava pohybujúca niekde medzi objektom a fotografiou.