Milan Paštéka: Pochyby a istoty – výber z kresby

Milan Paštéka patrí medzi najvýznamnejšie postavy moderného slovenského výtvarného umenia. Bol spoluzakladateľom legendárnej umeleckej Skupiny Mikuláša Galandu, ktorá zanikla v roku 1970. Milan Paštéka sa hlavne venoval maľbe, kresbe, grafike a keramike.V kontexte jeho tvorby má kresba zvláštne postavenie. Môžeme ju chápať ako miesto hľadania nových možností, miesto inovácie výtvarného rukopisu, ako miesto experimentovania, ako prostriedok prieskumu kompozičného usporiadania, ale aj ako prostriedok artikulácie vlastnej skúsenosti či skúsenosti iného. Už tieto prívlastky jednoznačne ukazujú, že Paštékova kresba unikala a uniká jednoznačnému formálnemu a tematickému zaradeniu, a práve výstava Pochyby a istoty – výber z kresby si kladie za cieľ ukázať aspoň jej základné prejavy. Tomuto cieľu je podriadená celá koncepcia výstavy, ktorá sa nepokúša predstaviť všetky etapy kryštalizácie výtvarného rukopisu, ale skôr chce ukázať na tie body, v ktorých dochádza k odklonu a vzniku diferencií.

Ťažko sa hľadajú všeobecne platné metafory, ktoré by dokázali vystihnúť esenciu tvorby, a preto si vypomôžeme metaforou. Môžeme povedať, že tvorba Milana Paštéku predstavuje činnosť solitérneho horolezca, ktorý nastúpi do steny a lezie na vrchol. Keď ho dosiahne, nezostupuje tou trasou, ktorou vyliezol, ale hľadá si novú. Prečo to robí? Preto, že zostup sa tak stáva rovnako originálnym ako výstup, zostup tak získava rovnakú hodnotu ako výstup. Cesta naspäť nie je návrat, ale nový pokus a to je podstatný rozdiel, pretože horolezec sa nikdy nevracia tam, odkiaľ vyšiel. Tento horolezec nelezie preto, aby niečo pokoril, ale preto, že má z toho radosť. Dovolíme si povedať, že aj Milan Paštéka mal podobnú radosť z tvorby, svojím spôsobom to bol veľmi šťastný človek, a našťastie bol ochotný sa o toto šťastie prostredníctvom svojich kresieb a malieb, svojich grafík a keramických objektov, skrátka prostredníctvom svojej tvorby, deliť s nami, so skromnými milovníkmi jeho umenia.

Kurátor výstavy: Peter Michalovič
Miesto: Oravská galéria, Dolný Kubín – Župný dom, Veľká výstavná sieň
Výstava potrvá od 17. marca do 19. júna 2005

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Milan Paštéka – Kresba na bielom papieri

Táto výstava by na prvý pohľad mohla evokovať problematiku periférneho miesta v kontexte významných umeleckých počinov. Perifériu sám autor v z nepublikovanej verzii textu pre katalóg Šesťdesiate roky charakterizoval ako priestor, kde ešte funguje nádej. A dodal, že sa môže stať, že podnet sa zrodí na periférií a tým sa periféria stáva centrom. Viem, že Milan Paštéka tu hovoril o periférii v geografickom chápaní, ale taktiež viem, že viaceré jeho kresby, vytvorené podľa iných akoby na periférii, sa stali centrálnymi. Práve preto sme usporiadali túto tichú komornú výstavu kresieb Milana Paštéku z jeho záverečného obdobia. Mnohé z nich nie sú ani signované, niektoré sú len intuitívnymi skicami s rezignáciou na obsah diela, ďalšie sú výsostne intímnymi záznamami autorových nočných pochybností i objavov. Boli to celkom určite jeho bádania a cesty k absolútnej slobode, ktorej nedosiahnuteľnosť si uvedomoval.

Galéria DIVYD sa predstavuje…

Na konci roku 2003 Galéria DIVYD sa pokúsila v jednom priestore vystaviť diela maliara Rudolfa Filu a sklárskeho umelca Pala Macha. Každý z nich tu prezentoval svoje vlastné diela a okrem toho vytvorili jednu sériu spoločných artefaktov.

Jarmila Čihánková – Výber z tvorby

V priebehu takmer polstoročia činnosti sa Jarmila Čihánková (nar. 1925) zapísala do povedomia slovenskej verejnosti ako maliarka, kresliarka, grafička, autorka priestorových objektov a od polovice 60. rokov minulého storočia zasiahla významným spôsobom aj do textilnej tvorby: netkanej tapisérie (art protis a jej technologických odvodenín) a klasicky tkanej tapisérie. Do jej tvorivého profilu treba zahrnúť aj pedagogickú činnosť na ŠUP v Bratislave a Katedre scénografie VŠMU v Bratislave.