Kniha/objekt. Objekt/kniha

Obnova.sk Foto

Zámer výstavy:
Zmapovanie a prezentácia fenoménu knihy v dejinách slovenského výtvarného umenia v druhej polovici 20. storočia. Výstava prezentuje podoby knihy v rôznorodých autorských pozíciách : kniha – objekt, kniha v inštaláciách, autorská a interpretovaná kniha, vo všeobecnosti knihu ako objekt záujmu vizuálnych umelcov. Výstava: Kniha/objekt. Objekt/kniha
Miesto : Výstavné priestory Nitrianskej galérie v Nitre
Termín : vernisáž 2. októbra 2003 o 17. 00 hod.
Výstava potrvá do 16. 11. 2003

Kurátorka výstavy: Vladimíra Büngerová
Vystavujúci autori/autorky:
Alex Mlynárčik /SK/
Rudolf Fila /SK/
Dezider Tóth /SK/
Július Koller /SK/
Roman Ondák /SK/
Radislav Matuštík /SK/
Anna Fedáková /SK/
Peter Rónai /SK/
Peter Kalmus /SK/
Eva Filová /SK/
Juraj Poliak /SK/
Michal Murín /SK/
Aneta Mona Chisa /SK/
Stanislav Masár /SK/
Ľuba Sajkalová /SK/
ako hosť
Jiří Hynek Kocman /CZ/

Kniha v slovenskom výtvarnom umení sa objavuje v súvislosti s konceptuálnym umením, kniha ako objekt – text, ilustrácia, reprodukcia, telo knihy, tvorba knihy sa objavuje v slovenskom kontexte koncom šesťdesiatych rokov. Prvopočiatky knihy v slovenskom umení zastupujú na výstave autorské knihy Alexa Mlynárčika, ktoré súvisia s jeho akčnými proklamáciami v druhej polovici 60. rokov – predovšetkým kniha Magnetické polia a Anno domini – kolektívna práca viacerých vyzvaných autorov počas parížskeho Bienále v roku 1971.
Július Koller autorsky signoval v r. 1971 pečiatkovými iniciálami svojho mena jednotlivé listy rozprávkovej knihy Medovníková chalúpka, ktorú si ako objekt týmto gestom privlastnil.

Ďalším autorom, ktorý sa intenzívne venuje knihe je Rudolf Fila – na výstave interpretované knihy z dejín svetového výtvarného umenia a reklamných katalógov zo začiatku sedemdesiatych rokov.
Dezider Tóth /Monogramista T.D vo viacerých svojich prácach taktiež pracuje s reálnou knihou – ready madeom, alebo tiež s autorskou knihou vzniknutou ako dokument privátnej akcie, alebo land- artu. Najznámejším v súvislosti s knihami je rozsiahly cyklus Rezervácie 1991 – ?, na výstave sú prezentované dve variácie tohto cyklu – s letristickým motívom a abstraktnou maľbou na knihách.
Okrem slovenských autorov tvoriacich s knihou, alebo tvoriacich knihy sa podarilo na výstave prezentovať časť tvorby českého umelca Jiŕího Hyneka Kocmana, ktorý od roku 1970 prechádza ku konceptualizácii – vytvára autorské papiere a knihy vo viacerých autorských pozíciách – knihy – objekty, preparované knihy, knihy o čaji, paper – re – making books (PRMB), knihy – koncepty a chromatografické knihy.
V súvislosti s autorskými papiermi a knihami výstava predstavuje aj príbuzné diela v slovenskom prostredí. Ide o práce mladých slovenských autoriek – Anny Fedákovej a Evy Filovej, ktorá okrem autorských kníh sa predstavuje inštaláciou Denníky.

Obnova.sk Foto

Neodadaistické východiská Petra Rónai súvisia aj s interpretáciou kníh v priestore a čase, v ktorom existujú. Siaha po knihách predovšetkým z dejín a teórie umenia. Rónai – významný predstaviteľ slovenského videoumenia – sa na výstave predstaví multimediálnym dielom Slovenská virtuálna realita – interpretácia na výtvarnej scéne aktuálneho časopisu o súčasnom výtvarnom umení na obálke, ktorého je dielo samotného autora.
Z generácie mladších autorov sa predstaví známou inštaláciou Roman Ondák – Osudy moderného umenia /1993/, Peter Kalmus objektom Zlomok dejín /2000 – 2001/ a Aneta Mona Chisa interpretovanou knihou Artoday /1999/, pri ktorých taktiež ako Peter Rónai individuálnym spôsobom siahajú po knihách z dejín a teórie výtvarného umenia. Okrem spomenutých autorov sa autorskou knihou predstaví aj Radislav Matuštík, ktorý reagoval na cenzúru svojej umelecko – historickej práce Nové slovenské výtvarné umenie II. počas normalizácie vytvorením absurdnej knihy.
Autorská kniha Signatures /2003/ Michala Murina je potencionálnym nositeľom ďalších kníh – „klonov“ pôvodnej matrice, v ktorej sa nachádzajú články – texty novej knihy. Koncept je prezentovaný bez interaktívneho vstupu diváka, ktorý je autorom novej potencionálnej knihy.

Obnova.sk Foto

Ľuba Sajkalová sa venuje vo svojej tvorbe výskumu súkromnej privátnej histórie /tzv. malej histórie – história rodiny a jednotlivca/, interpretuje objektom nájdený katalóg a rukou písaný návod vytvorenia čipky z rodinného archívu.

Novými knižnými projektmi sa predstaví generácia najmladších autorov Stanislav Masár, ktorý podobne ako Juraj Poliak /Twins, 2003/ reagoval na zvolenú kurátorskú tému a vytvorili diela aktuálne.

Vladimíra Büngerová

Ilustracne foto, zdroj: Internet

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Najkrajšie knihy Slovenska sú v Ríme

Po Bologni sa výstava slovenskej detskej knihy a ilustrácie Najkrajšie knihy Slovenska presunula do ďalšieho talianskeho mesta. Tentoraz ju hostí Múzeum pre deti Explora v Ríme. Podľa informácií ministerstva zahraničných vecí prehliadku Domu umenia pre deti a mládež v Bratislave Bibiana navštívi v talianskej metropole denne asi 400 ľudí.

Rozprávková známka s ilustráciou Albína Brunovského

Slovenská pošta vydáva poštovú známku s ilustráciou “Meluzína Jozefína” od Albína Brunovského z Modrej knihy rozprávok. Známka, ktorej motív vybral Daniel Brunovský, syn jedného z našich najvýznamnejších ilustrátorov, zobrazuje Bratislavský hrad obklopený štyrmi rozprávkovými bytosťami. Slávnostná inaugurácia známky sa uskutočnila 28. mája 2010 pri príležitosti otvorenia výstavy “Albín Brunovský v zrkadle času” v galérii aktualít GMB v Pálffyho paláci v Bratislave.

Kniha: Banská Štiavnica – Slovensko

Informácia z marca 2003.
Mesto pod Paradajzou bude mať onedlho novú celofarebnú reprezentačnú, obrazovú publikáciu, ktorá vychádza v edičnom rade: Mesta Slovenska. V tomto rade doteraz vyšli knihy o Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Zvolene a Poprade. Kniha bude mať dve časti: V prvej predstavia autori Banská Štiavnicu, perlu slovenských miest. Z Banskej Štiavnice to budú fotografie Starého mesta, obidvoch hradov, kostolov, Klopačky, múzeá v prírode a iných pamiatok.