Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov

Na 29. januára 2008 odročila dnes sudkyňa Okresného súdu Košice 2 pojednávanie v kauze 51-ročného Košičana Michala Holováča, ktorý sa súdi s Pravoslávnou a Gréckokatolíckou cirkvou a domáha sa “výmazu” z ich registrov. Podľa petitu žaloby žiada žalobca oboch odporcov zaevidovať zmenu jeho náboženského presvedčenia výmazom z členstva v cirkvi a vydať mu dokument o tejto zmene.

Ide o precedens v slovenskom súdnictve, keď občan žiada všeobecný súd, aby podobný úkon nariadil cirkvi. Holováč tvrdí, že len týmto právnym krokom sa zbaví všetkých väzieb s oboma cirkvami a stane sa úplne slobodným človekom, ako mu to zaručuje ústava.

Na dnešnom pojednávaní zástupcovia Prešovskej eparchie Pravoslávnej cirkvi tvrdili, že vystúpiť z cirkvi možno na základe žiadosti ich člena a následnom zázname v cirkevnej matričnej knihe. Žiadny dokument o vystúpení člena však cirkev nevydáva. Navyše, ako uviedli, sviatosť krstu, po ktorom sa pokrstený stáva členom cirkvi, zrušiť nemožno. Je to podľa nich aj preto, že sa tu necháva šanca bývalému členovi na návrat do cirkvi.

Zástupcovia Prešovského biskupstva Gréckokatolíckej cirkvi spochybňovali legitimitu svojej účasti na pojednávaní s tým, že Holováč nie je ich členom, keďže bol pokrstený ako pravoslávny. Žalobca však tvrdí, že sa stal aj gréckokatolíkom, keďže na prvé sväté prijímanie bol v 50-tych rokoch u gréckokatolíckeho kňaza a aj jeho matka je gréckokatolíčka.

“Nebudem sa k tomu teraz vyjadrovať, potrebujem si to uležať v hlave. Pán Holováč nie je členom Gréckokatolíckej cirkvi. Ja som gréckokatolícky kňaz a ani neviem, prečo som tu bol pozvaný,” uviedol Ľubomír Petrík z Prešovského biskupstva Gréckokatolíckej cirkvi, ktorý vystupoval v úlohe svedka.
“Pravda vyjde raz najavo. Ja som vstúpil do veľkého chlieva, kde 2000 rokov nebol žiadny poriadny hospodár s poriadnym náradím, aby to vyčistil. A toto je výsledok,” uviedol k pojednávaniu Holováč, ktorý pôvodne žiadal v roku 2003 o “neodkladnú exkomunikáciu z cirkvi”.

“Mohli povedať, že exkomunikácia neexistuje, vyčiarkneme vás a dáme vám o tom kúsok papiera a stačilo. Nič iné nebolo potrebné urobiť a ja som nemusel dávať žalobu na súd. Urobil som tak preto, aby som pred cirkevným balastom chránil svoje občianske práva,” povedal Holováč po pojednávaní.
Zástupcovia cirkvi na súde uviedli, že cirkev nemôže niekoho exkomunikovať na vlastnú žiadosť. Môže tak urobiť len vysoký cirkevný hodnostár alebo cirkevná synoda voči veriacemu, ktorý sa voči cirkvi previnil obzvlášť závažným spôsobom. Navyše sú v cirkevnom práve taxatívne určené prípady, v ktorých je exkomunikácia prípustná.

O “výmaz” z cirkevných záznamov sa Holováč, pôvodným povolaním učiteľ, usiluje už tri roky. Opiera sa okrem iného aj o precedens z Grécka v kauze Kokkinakis a súdne rozhodnutie z 23. mája 1993 v podobnej veci.
Za jeden z dôvodov svojho, na slovenské pomery neobvyklého zámeru, považuje žalobca skutočnosť, že bez možnosti vlastného rozhodnutia bol aktom krstu prijatý do zoznamu príslušníkov pravoslávnej cirkvi.
Holováč, ktorého krst je zaznamenaný v matričnej cirkevnej knihe farnosti vo Vyšnom Orlíku v okrese Svidník, sa obrátil v roku 2003 na Gréckokatolícke a Pravoslávne biskupstvo v Prešove a Košický gréckokatolícky exarchát so žiadosťou o exkomunikáciu, respektíve anulovanie platnosti krstu a cirkevných sviatostí, ale bezúspešne. Preto v roku 2004 požiadal všeobecný súd podľa vlastných slov o “súdnu ochranu mojich ústavných a občianskych práv”.
Za najvážnejší dôvod svojej snahy zbaviť sa väzieb s cirkvou považuje Holováč svoj nezáujem o historické cirkevné dedičstvo. Podľa jeho názoru má formu “prenasledovania heretikov v ranokresťanskom období, pálenia kacírov, kolaborácie s fašistickým režimom v čase druhej svetovej vojny a v súčasnosti aj otvorených vyhrážok ľuďom, ktorí majú iný ako cirkevný a náboženský svetonázor”.

Detaily týchto skutočností Holováč analyzuje vo svojej knihe Tradičné kresťanské hodnoty alebo Asertivita naruby, ktorú vydal v roku 2004 a ponúkol ju aj vtedajším poslancom Národnej rady SR. Kontroverzná kniha vyvolala vo verejnosti a v médiách značný rozruch.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Cirkev a pamiatky

Katolícka cirkev požaduje, aby financovanie údržby a opráv kultúrnych pamiatok, charity a cirkevného školstva bolo vyňaté z pripravovaného zákona o financovaní cirkví. Po dnešnom rokovaní s vicepremiérom Pálom Csákym a ministerkou financií Brigitou Schmögnerovou to povedal predseda Konferencie biskupov Slovenska (KBS) František Tondra.

MK SR: Cirkvi majú šancu získať viac peňazí na obnovu pamiatok

Pomoc štátu pri obnove kultúrnych pamiatok vo vlastníctve cirkví je nevyhnutná, tvrdí biskup Tondra: BRATISLAVA 25. marca 2004 (SITA) – Cirkvi majú šancu získať viac peňazí na obnovu pamiatok. Prispel k tomu najmä nový grantový systém ministerstva kultúry (MK SR) Obnovme si svoj dom. Na dnešnej tlačovej besede po stretnutí s predstaviteľmi cirkví a náboženských spoločností to uviedol minister kultúry Rudolf Chmel, podľa ktorého treba ešte vyriešiť, ako do tohto programu zaradiť obnovu cirkevných pamiatok.

Svätý Otec vráti kazanskú ikonu Ruskej pravoslávnej cirkvi

20. 07. 2004 – S nádejou v napomáhanie bratských vzťahov s Pravoslávnou cirkvou pápež Ján Pavol II. vráti najuctievanejšiu ikonu v ruských dejinách Moskovskému patriarchátu.
„Pred týždňom vyjadril Svätý Otec moskovskému patriarchovi svoje želanie odovzdať Ruskej pravoslávnej cirkvi posvätnú ikonu Kazaňskej Panny Márie,“ vyhlásil prekvapivo hovorca Vatikánu Joaquin Navarro-Valls v sobotu 10. júla.

Cirkev: peniaze z rozpočtu nebudú stači»

BRATISLAVA – Obnova kultúrnych pamiatok vo vlastníctve cirkvi a financovanie cirkevných ąkôl by malo ís» aj z iných ątátnych zdrojov, nielen z rozpočtu, ktorý pre katolícku cirkev určí zákon o financovaní cirkví. Povedal to včera predseda Konferencie biskupov Slovenska Frantiąek Tondra po rokovaní s podpredsedom vlády Pálom Csákym, ministerkou financií Brigitou Schmögnerovou a ministrom kultúry Milanom Kňaľkom.

Odpovede

  1. Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov

    Toto je vaznejsie ako sa zda a utoci to na same zaklady niektorych cirkvi. U tej vatikanskej je to tak, ze rodicia ma dali pokrstit a tym som tam bez odvolania, oni ma mozu vylucit ale ja nemozem odist, pokial nepouzivam to slovenske bozajte ma. To nie je hra na slovicka, ide o velke peniaze. Ja totiz nie som ochotny prispievat na vyzivu funkcionarov cize knazov spolku cize cirkve, ktora nemoze ukazat moju archivovanu prihlasku, vieme? Suc presvedceny, ze by mali ist pracovat a nabozenstvom sa zaoberat vo svojom volnom case. Nehovoriac o tom, ze papez sa urcite nemoze preukazat splnomocnenim ze je namestnik sameho Pana Boha. Tomuto procesu sa cirkve budu strasne branit, obavam sa ze bud toho ten pan po dlhych, velmi dlhych rokoch necha, alebo bude najdeny prejdeny autom kdesi na okresnej ceste. O tomto procese informovali zahranicne rozhlasy, je vraj iba druhy v historii Europy, pricom vysledok prveho neviem. Cirkve maju ohromujuce majetky a kde su velke peniaze, tam je aj vysoko napatova sila!

  2. Re: Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov
    :) celá tá kauza M. Holováča mi pripadá úsmevná, že ide skôr o akýsi vzdor, rebéliu, no nie logicky podloženú argumentáciu. Lebo:
    – ak som z presvedčenia ateista, potom krst, ako forma vstupu kresťana do Božieho spoločenstva (ergo cirkvi) je pre mňa akt nulitný. Nebolo by druhej “zmluvnej” strany, lebo kňaz (krstiaci) je len sprostredkovateľ,
    – ak som veriaci kresťan, potom krst je akt vtupu do Božieho spoločenstva. Ak Boh krst, ako úprimný akt spojenie s ním prijal, tak sotva môže teraz nejaká cirkev tento akt zrušiť. Vstupovala by do spochybňovania niečoho, čo prebehlo medzi Človekom (i keď vo veku batoľaťa) a Bohom.
    Máte niekto aj iné možné riešenie, pokiaľ nemá byť formálne :?: :!:

  3. Re: Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov
    Mne z toho ide lacna tuzba po senzacii. Uprimne lutujem sud, ktory straca s takym nezmyslom cas.
    Snad sa este teraz najde niekto, komu prekaza, ze ho v detstve prihlasili rodicia k takej ci onakej narodnosti, alebo ze mu mesto v detstve demontovalo jeho oblubene pieskovisko. To budu panecku sudne spory :))))

  4. Re: Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov
    Ja nechcem byť narodený v našej dedine. Pomôže niekto?

  5. Re: Holováč sa domáha na súde výmazu z cirkevných registrov
    :arrow: presvedčte rodičov, aby sa presťahovali :wink:

Comments are closed.