Exotika pri Eiffelovke

Paríž má nové múzeum. Akoby v tom meste nebolo múzeí dosť. Má ďalšie. Veľkolepé, autentické. A najmä – kontroverzné.



Obnova.sk Fotografia


V tieni parížskej Eiffelovej veže,“ tak Musee du quai Branly označujú zahraničné médiá. Vo futuristickej stavbe architekta Jeana Nouvela čakajú na návštevníkov Paríža objekty z Afriky, Ázie, Oceánie, zo Severnej aj Južnej Ameriky. Tristotisíc artefaktov znie príťažlivo, no bojovníci za ľudské práva a historici sa nenechajú prevalcovať piatimi nulami, rovnako ani zvodnou exotikou desivých másk či žiarivo farebných kostýmov.


Múzeum vzdáva hold ľuďom, ktorí boli brutalizovaní a zničení ich dobyvateľmi počas histórie, ľuďom poníženým a opovrhovaným,“ boli slová francúzskeho prezidenta Jacquesa Chiraca, ktoré zazneli ešte pred oficiálnym otvorením múzea pre verejnosť v piatok.


Prehliadku však možno interpretovať aj presne naopak. A viaceré hlasy to aj robia. „Múzeum reprodukuje starý koloniálny prístup, keďže strká do jedného vreca diela z mnohých odlišných kontinentov aj napriek tomu, že majú odlišnú históriu,“ vysvetľoval v televíznom spravodajstve BBC člen Francúzskej ligy za ľudské práva.

Obnova.sk Fotografia



Samozrejme, podobné výstavy sú bohaté na vizuálne vnemy. Ponúkajú farby a tvary, ktoré sú pre Európana netradičné, neopozerané a inšpirujúce. Závan prírodných materiálov, jednoduchých foriem kopírujúcich tvary okolia, čisté spracovanie, animizmus – to všetko ešte dokážeme obdivovať ako prví dobyvatelia neznámych kontinentov a ostrovov.


Lenže keď kurátori tvrdia, že prehliadka ukazuje interakciu Európy s inými civilizáciami, je ľahké tento slovník prekuknúť a nabúrať heslom kolonializmus. I keď Francúzi boli prvá európska krajina, ktorá skoncovala s otroctvom, viac než milión násilne vyvezených obyvateľov Afriky by o interaktivite mohlo hovoriť svoje. Napríklad, že na takú politickú korektnosť fakt nemajú náladu.


Keď kurátori hovoria o kultúrnej diverzite, prečo hneď nedodať, že je to naša kultúra, ktorá túto diverzitu stále nedoceňuje a rešpekt k nej vyznieva smiešne bojazlivo alebo ťažkopádne. Stereotypizácia zostáva jednoduchšia než pokus zbaviť sa predsudkov. Aj pri novom múzeu sa mnohým nepozdáva, že znova podporuje stereotyp zobrazovania „tých druhých“. Ukazuje totiž ázijskú či africkú kultúru primitívnejšiu ako európsku. Nadradenosť západnej civilizácie je podľa kritikov paradoxne cítiť aj v projekte, ktorý tvrdí, že práve eliminovanie tohto prvku je tým, čo ho odlišuje od iných podobných projektov.


Kurátori múze ale superlatívmi do vlastných radov nešetria. „Je to po prvýkrát, keď si veľká krajina daruje veľkú inštitúciu bez toho, aby pritom hovorila o sebe, no aby súčasne neskrývala dejiny jej vzťahu k ostatným,“ povedal jeden z nich pre francúzske rádio.


JANA KADLECOVÁ


Zdroj: Denník SME, 26. 6. 2006


Fotografie: internet

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Prvá pobočka slávneho múzea za hranicami Paríža

Nové pracovisko múzea Centre Pompidou dňa 11. mája 2010 otvoril francúzsky prezident Nicolas Sarkozy v meste Metz na severovýchode Francúzska neďaleko hraníc s Nemeckom. Centre Pompidou-Metz je prvá pobočka slávneho múzea za hranicami Paríža. “Toto je úžasná chvíľa pre kultúru tejto krajiny, pretože je to po prvý raz, čo sa veľká kultúrna inštitúcia decentralizovala,” spresnil krátko po otvorení riaditeľ parížskeho Centre Pompidou Alain Seban. “Viete, vo Francúzsku sme trochu centralizovaní, takže takýto krok je niečo ako malá Francúzska revolúcia,” povedal riaditeľ múzea Laurent Le Bon s tým, že “národné zbierky sú pre všetkých”. “A prečo Metz? Pretože tu nebolo žiadne veľké múzeum moderného umenia,” vysvetlil. Budova, ktorú navrhli Shigeru Ban a Jean de Gastines, sa vôbec nepodobá na budovu parížskeho centra. Aj toto múzeum však ponúkne prístup k mnohým umeleckým dielam napríklad od Georgesa Braqueho, Pabla Picassa, Jacksona Pollocka či Joana Miróa. “Predstavuje najširšiemu možnému publiku najsúčasnejšie formy umenia a kreativity,” uviedol Laurent Le Bon. Centre Pompidou nebude jediné múzeum, ktoré otvorí svoje brány aj mimo francúzskej metropoly. O dva roky má múzeum Louvre otvoriť pobočku v severofrancúzskom meste Lens.