Esterházyho palác je v havarijnom stave, rekonštruuje sa

Obrázok k článku (n-art.sk)

Výkopové práce a terénne úpravy na svahu pod hradbami pri zjazde z Nového mosta do centra Bratislavy potrvajú do konca júna, súvisia s rekonštrukciou Esterházyho paláca. Investorom rekonštrukcie Esterházyho paláca je spoločnosť Agoria projekt, s.r.o. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca mestskej časti Tomáš Halán, spoločnosť oznámila 2. júna pre havarijný stav na objekte stavebné zabezpečovacie práce. K oznámeniu priložila statický posudok o tom, že časť objektu je v havarijnom stave.

Objekty areálu Eszterházyho paláca na Kapitulskej ulici zapísané v Ústrednom zozname pamiatkového fondu, ktoré sú v značne zdevastovanom stave, sa tak podľa Halána zrekonštruujú. Objekt čakajú stavebné úpravy, prístavba a tiež nadstavba existujúcich objektov. Esterházyho palác bude mať štvorkrídlovú dispozíciu s nádvorím. Pod časťou pôdorysu južného a východného krídla a pod nádvorím budú štyri podzemné podlažia, v ktorých bude umiestnených 114 parkovacích miest.

Objekt bude komunikačne napojený vjazdom a vstupom z Kapitulskej ulice a vjazdom do podzemných garáží zo Staromestskej ulice. Napojenie na komunikačný systém si vyžiadal stavebné a dopravno-organizačné opatrenia na Staromestskej ulici. Tie spočívajú v rozšírení základného dopravného priestoru zbernej komunikácie prechádzajúcej po Staromestskej ulici. Výsledkom výkopových prác pod hradbami bude odbočovací dopravný pruh do garážovej časti rekonštruovaného objektu Eszterházyho paláca. Výjazd z garáže v kontakte so Staromestskou ulicou bude mať zaraďovací pruh umožňujúci plynulé zapojenie sa do priebežného jazdného pruhu zbernej komunikácie.

Podľa hovorcu magistrátu Michala Stušku pri prácach nemôže dôjsť k poškodeniu pôvodných konštrukcií mestského opevnenia. Rovnako je stavebník povinný uhradiť všetky prípadné škody spôsobené na cudzích objektoch a zariadeniach. V záujme ochrany mestských hradieb, ako významného verejného kultúrneho dedičstva, vedenie mesta zabezpečí dodržanie všetkých podmienok prostredníctvom Štátneho stavebného dohľadu.

Obrázok k článku

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Zmietnuť zo stola?

Realizácia Nového mosta cez Dunaj v Bratislave pred viacerými desaťročiami necitlivo narušila celkový vzhľad historického jadra nášho hlavného mesta. Dodnes sa vedú rozmanité diskusie o tom, ako spojiť hrad s centrom. Jedným z návrhov riešenia bola aj štúdia profesora Janáka. Anketovú otázku sme položili dvom námestníkom primátora hl. mesta SR Bratislavy:

Banská Bystrica: Petícia proti hotelu pri Pamätníku SNP

24. júna 2008 – Zástupcovia petičného výboru dnes do podateľne banskobystrického magistrátu priniesli petičné hárky s podpismi 3 740 občanov proti výstavbe hotela v areáli Pamätníka SNP v centre Banskej Bystrice. Podpísaní občania považujú komercionalizáciu priestoru na území chránenej mestskej pamiatkovej rezervácie v tesnej blízkosti pamätníka za zneváženie odkazu dejín Slovenska.

Odpovede

  1. Neuveritelne absurdne…

    Neuveritelne absurdne...
    
    - majetkovo-pravne hladisko: investor vlastni parcelu s palacom, nie pozemok pod hradbami - vjazd bude teda na mestskom pozemku? Mesto riskuje staticke narusenie "svojich" stavieb?
    
    - z dopravneho hladiska: pridanie dalsej komplikacie a zvysenie dopravnej zataze do beztak pretazenej Staromestskej, vyjazd z Noveho mosta do centra s pravidelnymi zapchami, nielen vjazdom do garazi, ale aj VYJAZDOM z nich (vid clanky v mediach), v mieste zuzenom mieste v koryte byvalej priekopy,
    
    - otazka pamiatkovej ochrany: riziko statickeho a materialneho poskodenia hradobnych muriv i statiky samotneho Esterhazyho palaca (alebo investor ocakava, ze palac neprezije budovanie vjazdu a radsej ho postavi nanovo?), nehovoriac o archeologicky potencialnych terenoch v celej oblasti Kapitulskej, v ktorych maju byt hlbene 4 podzemne podlazia,
    
    - otazka prezentacie kulturneho dedicstva: uplny rozpor - po zburani starej Zidovskej ulice odhalene a prezentovane hradby ako prvok linearnej bariery, fortifikacie sa idu naopak teraz podkopat, prekonat,
    
    - otazka tvorby mestskych priestorov a zachovania ich charakteru: zmena dopravneho rezimu pre Kapitulsku - planovana dopravna obsluha hotela aj po Kapitulskej zmeni typicky ospaly charakter ulice, jedineho priestoru svojho druhu v meste. Oproti sucanej obcasnej dopravnej obsluhe byvania, niekolkych firiem a cirkevnych institucii nastupi frekventovana dopravna obsluha hotela s restauraciou (hostia, zasobovanie, udrzba a pod.).
    
    - otazka rozpadavajucich sa hradieb a bezpecnosti: ak sa pripajacie pruhy vjazdu a vyjazdu popod hradby planuju viest rozsirenim dnesnej komunikacie obetovanim pasu zelene, ktory bol pod hradbami - auta budu prechadzat bezprostredne POD samotnými hradbami (neopravenymi a 10 rokov uzavretymi), z ktorych uz dnes opadava stavebny material, doteraz vsak pas zelene fungoval ako zachytne pasmo. Takto budu tehly padat rovno na auta? Alebo zaplati investor obnovu hradieb? Ci len na "svojom" useku? Esterhazyho palac sa opiera o hradby - bude sa investor podielat na obnove a oprave hodnotneho verejneho priestoru (ako protisluzba za vyvolanu dopravnu komplikaciu)?
    
    Ako moze s takymto niecim suhlasit KPU?! Ci aj ten bratislavsky chce mat svoj Viglas?
    Autorom architektonického riešenia je atelier N-ART http://www.n-art.sk/sk/03/09.htm
    
    

     

Comments are closed.