LovuZdar!

Titulny obrazok blogu uzivatela: harp
Výstava o ručiacich jeleňoch a iných tvoroch, ktorí na vás číhajú v závetrí galérie.
Výstava situovaná do obdobia jelenej ruje ponúka divácky atraktívny pohľad na súčasné vizuálne umenie, v ktorom majú ručiace jelene, poľovnícke trofeje, prírodné výjavy a podobné žánrové motívy stále čo povedať, a to veľmi aktuálnym, humorným i ironickým jazykom. Návštevníci uvidia výber diel autorov zo Slovenska, Čiech, Rakúska, Maďarska a Slovinska, zväčša z mladšej generácie, no s presahmi do strednej a staršej generácie umelcov. Výstava má viacero významových rovín vychádzajúcich z fenoménov ako trofej, poľovačka, lovecká vášeň, preparovanie živočíchov, gýč, domáce majstrovanie, vzťah človeka k prírode, či vzťah medzi divákom, dielom a jeho tvorcom.
Už dávno nelovíme len kvôli potrave. Poľovačka sa stala „športom“, ktorého cieľom je získanie trofeje – najväčšieho parožia či najkrajšej kožušiny. Pri novodobom spôsobe získavania potravy alebo materiálnych statkov vyrážame na lov akcií a zliav s cieľom získania čo najvýhodnejšej ponuky. Oveľa podstatnejšie ako to, či danú vec naozaj potrebujeme, je to, že sa ju oplatí kúpiť.
Lov však nie je len doménou ľudí, ale predovšetkým zvierat, ktoré využívajú najrôznejšie taktiky aby zmiatli svoju korisť, resp. predátorov. Návštevníci galérie môžu na výstave zhliadnuť naozaj nečakané podoby mimikry.
V tematizovaní vzťahu človeka a prírody má výstava aj určitý ekologický podtón, ktorý však miesto moralizovania ponúka uvoľnenejší prístup k problematike.
S prezentáciou a vnímaním umenia súvisia otázky, ktoré výstava nenápadne kladie: Kto je vlastne koho trofejou vo vzťahu diváka, diela a jeho tvorcu? Kde je hranica medzi ľahko stráviteľným gýčom a intelektuálne náročným umením, ktoré oboje dokážu lapiť diváka do svojich osídiel? Je umelec lovec a divák jeho trofejou, alebo je to naopak? Dokáže umelec pomocou svojho diela manipulovať s divákom, a či je to skôr divák, ktorý svojim špecifickým vnímaním mení podstatu a význam diela? Alebo je tým obávaným lovcom samotný kurátor, ktorý vystavuje umelcov ako svoje trofeje?
Diela na výstavu boli vybrané na základe subjektívnej kurátorskej voľby, nejde tu teda o komplexné mapovanie tvorby s danou tematikou. Výstava nie je členená do tematických celkov či iných teoretických vymedzení. Priamočiara forma prezentácie poskytuje priestor pre viacero možností čítania. Tak ako umenie samotné môžeme vnímať z viacerých pozícií, aj na výstavu je možné pozerať sa z rôznych uhľov pohľadu.
K výstave vychádza slovensko-anglický katalóg, ktorý však nie je iba obyčajnou dokumentáciou výstavy. Autor jeho vizuálnej podoby Marek Kianička v ňom ponúka svojský pohľad na kurátorom vybrané diela a posúva ich do nových súvislostí.
 
Vystavujúci umelci:
Uroš Acman (SI), Róbert Bielik (SK), Ondřej Brody (CZ), Zdeněk Daněk (CZ), Dávid Demjanovič & Jarmila Mitríková (SK), Christian Eisenberger (AT), Péter Tamás Halász (HU), Lenka Klimešová (CZ), Marek Kvetan (SK), Tomáš Lahoda (CZ), Otis Laubert (SK), Radko Mačuha (SK), Ondřej Maleček (CZ), Juraj Meliš (SK), Rastislav Podoba (SK), Lívia Mezovská (SK), Deborah Sengl (AT), Marek Schovánek (CZ), Géza Szöllősi (HU), Jan Vytiska (CZ)
 
Kurátor: Omar Mirza
Vernisáž: štvrtok, 22. septembra 2011 o 17.00
Trvanie výstavy: 23.9.-20.11.2011
Miesto konania výstavy: Nitrianska galéria, Župné námestie 3, Nitra
Ďalšie informácie: www.nitrianskagaleria.sk

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Tate Modern ponúka výstavu k storočnici futurizmu

Umenie nemusí byť nič než násilie, krutosť a nespravodlivosť, vyhlásili zakladatelia avantgardného umeleckého smeru futurizmus vznikajúceho pred 100 rokmi a oslavovaného na veľkej výstave, ktorú otvoria 12. júna v Londýne. Výstava v britskom národnom múzeu moderného umenia Tate Modern sa začína manifestom talianskeho básnika Filippa Marinettiho z roku 1909, ktorý vytýčil ambíciu futurizmu odstrániť staré a predznamenať nový úsvit v umení oslavujúcom dynamizmus moderného mestského života.

This is my place

Projekt „This is my place“ reflektuje aktuálne podoby výtvarného umenia najmladšej generácie slovenských autorov. Kurátor Pavel Urban zo Štátnej galérie v Banskej Bystrici ponúkol výstavné miesto (This is my place) jedenástim umelcom (Marko Blažo, Martin Derner, Jana Farmanová Š., Dorota Kenderová, Marek Kianička, Marianna Mlynárčiková, Rastislav Podoba, Maroš Rovňák, Nóra Ružičková, Dorota Sadovská, Veronika Šramatyová).

K.O.MIX

Projekt K.O.MIX sa člení na dva hlavné bloky: výstavu a sprievodné podujatia.
Výstava K.O.MIX má ukázať, akými spôsobmi mladí slovenskí výtvarníci pretavujú vizuálnu reč, zobrazovacie prostriedky a základné myšlienky komiksu do svojich diel.

Galéria DIVYD sa predstavuje…

Na konci roku 2003 Galéria DIVYD sa pokúsila v jednom priestore vystaviť diela maliara Rudolfa Filu a sklárskeho umelca Pala Macha. Každý z nich tu prezentoval svoje vlastné diela a okrem toho vytvorili jednu sériu spoločných artefaktov.

O parížskom úspechu slovenskej gotiky v SNG

Netradičnú dokumentačnú reportáž o výstave neskorej gotiky Slovenska Zlatom a ohňom – Umenie Slovenska na konci stredoveku, ktorá od septembra do januára žala úspechy v parížskom Múzeu Cluny, ponúka do polovice februára Slovenská národná galéria (SNG) v Bratislave. Kurátor výstavy Dušan Buran na nej predstavuje v rámci Kabinetu starého umenia vo Vodných kasárňach na Rázusovom nábreží zákulisie tohto medzinárodného projektu. Pod názvom Všade dobre, doma najlepšie! (Nulle part aussi bien que chez soi!) môžu návštevníci vidieť gotické artefakty v ich transportných obaloch – drevených škatuliach. Dostanú sa aj k ohlasom na výstavu, ktorú videlo približne 105 tisíc ľudí, vo francúzskej a našej tlači. Ako ďalej agentúru SITA informovala Karmen Koutná z marketingu a komunikácie SNG, výstava tak ponúka jedinečnú možnosť vidieť vybrané diela z parížskej výstavy. Následne totiž poputujú svojim majiteľom.