aktivita diskusia Pamiatky pisaci stroj

  • pisaci stroj

    Posted by baronvonschnitzel on 27. júla 2014 at 21:32

    Dobry den!

    Pod ruku sa mi dostal tento krasny pisaci stroj.

    je skorodovany, spinavy, zasekavaju sa mu pismenka, paska na nom vysi ako rukav vysluzileho kuzelnika.

    preto som sa rozhodol prijat vyzvu a pokusit sa ho opravit. chcel som sa preto opytat na rady odbornikov, aky prostriedok je najlepsi proti hrdzi v takto masivnom mnozstve? tiez som si vsimol ze na stroji nie je iba zelezo, ale aj mosadz, alebo nejaka jej zliatina. nechcem ho doondieť este viac ako je. ale osetrenie zeleza mi pripadal ako jeden z prvych krokov, ktore by som na nom mohol podniknut. taktiez by som sa potesil nejakemu tutorialu k oprave /restaurovani starych pisacich strojov/hoc aj v anglictine/.

    /obrazky som nahral v rozliseni, kedy je mozne priblizit na koroziu v detailnejsom zabere/

    vopred dakujem za odpovede,

     

    s pozdravom

    baron von schnitzel

     

    asomtam odpovedal 9 years, 6 months ago 6 Členovia · 14 odpovede/odpovedí
  • 14 odpovede/odpovedí
  • docent

    Member
    29. júla 2014 at 17:56

    baron, predpokladám, že tú výzvu si prijal z horúčav, ktoré v tej dobe panovali. Nie je celkom jasné čo chceš podnikať, ale predpokladám, že tvoje skúsenosti sú nulové. Písacie stroje sú dosť komplikované a prevdepodobne si vôbec neuvedomuješ čo tá tvoja výzva obnáša. Prvým krokom by malo byť oboznámenie sa s konštrukciou a funkciou písacieho stroja a jeho jednotlivých celkov. V druhom kroku by si si mal premyslieť postup demontáže jednotlivých celkov, častí a súčiastok. Tretím krokom je zakúpenie písanky a nejakého písadla – bude ti slúžiť na poznámky a kresby počas demontáže. Štvrtým príprava pracoviska o ploche minimálne 6 metrov štvorcových, výber a príprava náčinia. Až potom môžeš zobrať do ruky skrutkovač a pokúšať sa nenásilne o uvolnenie prvých skrutiek… a nielen skrutiek. Pre potešenie – klávesový mechanizmus sa skladá z 294 súčiastok. Kovové časti, také alebo onaké, sú najmenší problém a na obnove nájdeš viacero postov, ktoré sú venované odstraňovaniu koróznych produktov zo železa a základných zliatin medi. Skúškou budú celkom určite gumené časti, ktoré sú často neopraviteľné a treba ich nahradiť.

    Zdatnému konzervátorovi by práca na podstatne lepšie zachovanom stroji trvala približne tri mesiace, teda cca 530 hodín (obrázok).

    Odporúčam zvážiť výzvu, pretože sa môže ľahko stať, že z písacieho stroja ostane šrotovisko v banánovej krabici.

     

     

  • docent

    Member
    31. júla 2014 at 1:18

    baron, poslal som ti návod na prvé štyri kroky… ktoré nikde na nete nenájdeš, pretože je kopec ľudí, ktorí sa opravami starých krámov živia. Rovnako ako kopec naiviek, ktoré si myslia, že keď si prečítajú “nejaký tutorial k oprave /restaurovani starych pisacich strojov/hoc aj v anglictine” stanú sa majstrami sveta a zvládnu kedykoľvek a čokoľvek.

    Taktiku prípravy máš a záleží iba od kvalifikovanosti tvojho postoja ako sa možná diskusia bude vyvíjať. Osobne by som ti odporučil aby si si najprv preveril svoje schopnosti a zručnosti na niečom jednoduchšom – skorodovanej skrutke, zašlom mosadznom kovaní a podobne. Skúsil a pochválil sa.

    Žiaden link “so skutocnou radou” (na požadovanej úrovni) neexistuje a ak ti to nevíde a bude sa ti chcieť, plakať budeš sám.

  • baronvonschnitzel

    Member
    31. júla 2014 at 19:34

    mily docent,

    ty si zo mna urcite robis srandu :D 

    tie tvoje “prve styri kroky” by sa dali pomenovat cistym sedliackym rozumom,

    myslim ze by som sa vedel zaobist aj bez nich, kedze som uz nejake veci viac ci menej komplikovane opravoval. mojou taktikou je pouzivanie fotoaparatu, aby som si nemusel k trom mesiacom pridavat dalsie hodiny kreslenia :D 

    znova zopakujem ze ma skor zaujimala konkretna rada ako postupovat pri samotnom opravovani-restaurovani, 

    nie pri struhani si ceruzky.. 

    alebo mozno nejaky katalog v elektr. forme k mechanizmu pisacich strojov. 

    asi som naivne dufal, ze natrafim na cloveka, ktory mi pomoze a nie na “odbornika” s povyseneckym postojom a s radou ktorej kondenzovanym posolstvom je : ani to neskusaj.

    preto dam na rovnakej urovni aj ja radu tebe ako radit uzivatelom tejto stranky:

    1. skus sa zamysliet nad tym, ci je tvoj komentar uzitocny

    2. skus porozmyslat nad sposobom ktorym informaciu podavas

    3. pokus sa vciti do cloveka, ktory potrebuje radu a nie rozoberanie niecich komplexov

    dufam, ze tieto rady patricne vyuzijes

    a nabuduce pomozes cloveku v mojej pozicii lepsie.

     

    s pozdravom,

    baron von s.

  • rotor

    Member
    31. júla 2014 at 22:47

    Tvoj komentár odradí kohokoľvek odpovedať na Obnove komukoľvek. Doterajšie príspevky a rady Docenta si asi nečítal.

  • asomtam

    Member
    1. augusta 2014 at 8:57

    baronvonschnitzel, na obnove sú ÚŽASNÍ ľudia, jeden s nich je aj docent, ktorí sa zadarmo a nezištne podelia o svoje aj  profesionálne znalosti.

    Neviem, kto si, a ani to veieťr nepotrebujem, ale rád by som vedel, čím si obohatil “internet”ty, okrem otázok.

    Snáď, keď výzvu vládneš ostane po tebe tutoriál, ako rozobrať, zložiťkrasny pisaci stroj.

     

  • baronvonschnitzel

    Member
    1. augusta 2014 at 11:58

    asomtam suhlasim,

    je tu vela uzitocnych ludi, ktory vedia dobre poradit,

    rovnako suhlasim ze styri rady docenta mozu byt uzitocne pre cloveka ktory sa zacina zapodievat tym,

    ci vobec ide do opravovania.

    ale arogantny pristup mi zas taky uzitocny nepride.

    to ze som “prijal vyzvu z horucav” ty povazujes za uzitocne?

    alebo v druhom komente kde ma ako zacinajuceho restauratora nazyva naivkou..

    niektory ludia by si inymi slovami mali zvolit slusnejsi sposob komunikacie.

    to je vsetko.

  • baronvonschnitzel

    Member
    1. augusta 2014 at 12:20

    dakujem za odpoved docent,

    aj ked to nie je zrovna to, co som od tejto konverzacie ocakaval.

    skor ma zaujimaly konkretne taktiky alebo postupy pri restaurovani pisacich strojov,

    myslim, ze sa to oplati aspon skusit.. a ak to nevide, potom mozeme spolu plakat.

    6 metrov stvorcovych mam a troma mesiacmi taktiez disponujem :D

    ak by si mal nejaky link s profesnejsou radou, budem ti vdacny,

    s pozdravom,

     

    baron von s.

  • benjo

    Member
    1. augusta 2014 at 12:21

    tiez by som nebol proti keby ze sem davas fotky pocas demontaze a mozno postupne nech kladies otazky.. lebo teraz asi ani sam nevies co s tym strojom vlastne chces podniknut a co budes na to potrebovat.. uplne ho rozobrat ci len ciastocne atd.

    Tie navody k oprave tohto stroja v AJ su – ak si ich uz nenasiel sam ( na kolko poradia netusim,ale nieco by si sa tam dozvediet urcite mal ):

    http://hnsa.org/doc/typewriter/index.htm 

    http://machinesoflovinggrace.com/manuals/Underwood3-5manual.pdf
    http://johnesimmons.com/Typewriter/Articles/Manualpdf/Underwood_Standard.pdf
    http://johnesimmons.com/Typewriter/Articles/Manualpdf/Underwood_Repair_Manual.pdf

    http://site.xavier.edu/polt/typewriters/Underwood3-4-5-1929.pdf

     

    zaradenie:

    http://www.typewriterhousecollector.com/underwood/

    http://www.oocities.org/heartland/cottage/5405/serial.htm#table_4_5

     

    ak si chces dokupit pasku:

    http://olivertypewritershop.com/underwood-3-4-5-black-nylon-typewriter-ribbon-for-antique-manual-typewriters/

     

    prikladam obrazok kt.mi padol do oka v niektorom z tych linkov – ze co vsetko potrebujes k oprave pisacieho stroja :)

     

     

  • baronvonschnitzel

    Member
    1. augusta 2014 at 12:33

    benjo, teba mi zoslalo same nebo :D 

    dakujem ti pekne za vsetky linky, poctivo ich prestudujem.

    a samozrejme sem budem pridavat fotky z postupu mojej prace,

    tak aby som bol uzitocny dalsim ludom, ktory sa rozhodnu opravit si stroj po dedkovi.

    pozdravujem,

     

    baron von snitzel

  • pallok

    Member
    7. augusta 2014 at 13:56

    tuším mám doma niekde v pivnici taký istý, menej poškodený, myslím že je ešte funkčný, stačilo by očistiť písmenká plastickou gumou a založiť papier, ak má niekto záujem za odvoz a kvalitný koňak veľmi rád. Fotku pošlem.

  • pallok

    Member
    7. augusta 2014 at 18:07

    Ak si myslel že odrbávam, máš smolu, chcem vidieť ten koňak

  • baronvonschnitzel

    Member
    7. augusta 2014 at 20:47

    :D preco by som si to mal mysliet, tento stroj bol vyrabany v milionoch..

    zda sa mi to alebo su vsetci na obnove nabruseni?

    je velmi pekny, tu je konak.

    a este jeden,  no to by ste k nemu museli nieco prihodit :D

    pozdravujem.

     

  • benjo

    Member
    23. septembra 2014 at 18:46

    na tuto temu si sem tam spomeniem a snad uz pokrocil cas sa spytat ako sa pohlo s tym underwood-om. hm?

  • asomtam

    Member
    23. septembra 2014 at 21:27

    [quote=baronvonschnitzel]

    benjo, teba mi zoslalo same nebo :D 

    dakujem ti pekne za vsetky linky, poctivo ich prestudujem.

    a samozrejme sem budem pridavat fotky z postupu mojej prace,

    tak aby som bol uzitocny dalsim ludom, ktory sa rozhodnu opravit si stroj po dedkovi.

    pozdravujem,

     

    baron von snitzel

    [/quote]

    samozrejme bude pridávať fotky z postupu jeho práce…

    takže práce asi nezačali,alebo len unáhlený sľub zapríčinený únavou z tepla?

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť