aktivita diskusia Reštaurovanie a konzervovanie damas, damascenska hlaven brokovnica

  • damas, damascenska hlaven brokovnica

    Posted by fero007 on 10. augusta 2015 at 17:13

    Váž. panstvo
    obraciam sa na vás ako na odborníkov . mám damas pušky z druhej polovice 19 stor a sú už skoro zreštaurované, no hlaveň je na niektorých miestach bez štruktúry…je to  rozhodne aspon dvojzložkový damas ale kontrast vybledol..potreboval by som radu / návod/ na preleptanie aby vzor vynikol…. jeden mi radí kyselinu chlorovodíkovú iný dusičnú alebo , že ak nechcem s kyselinami tak tanát  čo sa používa vo vinohradnictve.

    Aký návod / radu/ by ste dali na preleptanie , nemám s tým velké skúsenosti a nechcem poškodiť ani hlaven ani prírodu, a ani seba  .. 

    možno je aj riešenie to niekomu zadať , no rád by som sa to aj naučil

     

    vopred vdaka neviem pridať foto

     

    s po fero007

     

    fero007 odpovedal 8 years, 6 months ago 6 Členovia · 15 odpovede/odpovedí
  • 15 odpovede/odpovedí
  • fero007

    Member
    10. augusta 2015 at 17:15

    skusim pridať foto ..clovek sa chybama učí

  • sasha

    Member
    11. augusta 2015 at 14:23

    Panstvo len dúfa, že túto zbraň máš na zbrojnom preukaze. Bola vyrobená najskôr v roku 1897 a spadá pod evidenčnú povinnosť. Nie ako to tvrdí nezodpovedný “peter” z Bratislavy na bazos.sk.

  • fero007

    Member
    11. augusta 2015 at 15:08

    tú datáciu ste ako urobil ?? Podla mna ide o proof mark používaný od roku 1852 a damas koncom 19 storočia už bol nastejšie percusion centrale

    toto datujem do osemdesiatych rokov.

  • fero007

    Member
    11. augusta 2015 at 15:10

    tú datáciu ste ako urobil ?? Podla mna ide o proof mark používaný od roku 1852 a damas koncom 19 storočia už bol nastejšie už s iným typom zámku  percusion centrale

    toto datujem do osemdesiatych rokov.

  • sasha

    Member
    11. augusta 2015 at 17:42

    Tja Fero007 to sú následky pocitu súčasníka, že je špecialistom keď má Google. Lenže on aj naďalej ostáva iba expertom, teda takým čo všetko vie a všade bol, len….  Možno sa mýlim… a možno nie. Je to len a len Tvoja vec, aj keď prípadné následky ponesieš sám a nie Google.

  • fero007

    Member
    11. augusta 2015 at 20:05

    expertom, teda takým čo všetko vie a všade bol,  bol Truhlík vo Ferdovi Mravencovi … neviem prečo som si toto vyslúžil, čím som popudil

    za prvé týtal som sa na leptanie a slušne prosím o radu a postup., za druhé aj Vás som sa týtal odkial máte tú svoju datáciu.

    Prípadné následky si vždy každý nesie sám to je to života a nie googla , no pátram aj po knižnej literature //Zeichen

    auf Handfeuerwaffer / Artia Verlag vyd 1985//

    a uvítal by som konkrétne info.

    Ak sa clovek chce poučiť je to s ním až také zlé ??

    Prečo 1897

  • harp

    Member
    12. augusta 2015 at 11:48

    Clapci dost osocovania podme k veci :)

    Celkmo ma zaujima ako to dopadne.

  • harp

    Member
    12. augusta 2015 at 11:52

    Pridavam prehlad o k teme:

    http://www.obnova.sk/search/google/damask

  • docent

    Member
    12. augusta 2015 at 15:01

    Obnova akejkoľvek damaškovej ocele je nielen technologicky náročný postup. Vyžaduje rozsiahle znalosti o materiáli a hlavne skúsenosť. Pre ilustráciu uvediem príklad z často diskutovaným “čiernením” ocele. Na internete sa povaľuje x zaručených receptov, ktoré môžu fungovať, ale vo väčšine prípadov nefungujú. Príčina spočíva s materiáli, na ktorý sú aplikované. Oceľ nie je oceľ a aj, napr. nemecký priemysel využíval v zbrojnej výrobe takmer 300 receptúr, ktoré boli presne navrhnuté na daný typ ocele. A tu sme pri jadre problému. Nikto zo serióznych profesionálov Vám nedoporučí receptúru bez preskúmania samotnej hlavne, pretože výsledkom môže byť vážne poškodenie alebo dokonca zničenie predmetu. Akékoľvek postupy, ktoré nevratne zasahujú do materiálnej podstaty predmetu nepatria do repertoára amatéra, ktorý sa “niečo chce naučiť” cez internet. Hlavne vyzerajú celkom slušne a podľa môjho názoru každý zásah s cieľom vylepšiť ich vzhľad povedie k strate hodnoty a teda aj ceny.

  • mazoslav

    Member
    21. augusta 2015 at 13:03

    Tanát leptat nedokáže, dokáže iba napodobnit efekt leptania tým že sa odleští na miestach vystúpnutých a čierny povlak zostáva v priehbniach, teda na zvýrazneneie damašku velmi ťažko, HCl ako tu už zasznelo nenkonečne vela krát nieje vhodný jednak pre velkú silu a jednak preto, že sa velmi tažko vymýva a sposobuje koróziu, najvhodnejším leptadlom je takzvaný NITAL, je to etanolový roztok kyseliny dusičnev v etanole, pripravit si musí čerstvý a pri dosiahnutí nad 8% hmotnostných percent može nastat samozapálenie zmesy alebo aj výbuch takže opatrne, leptá dobre aj 3% roztok, mne sa osvedčilo leptadlo na bázy glycerolu a kyseliny octovej + HNO3 v pomere 16:1.1, roztok je velmi vizkozny a leptá pomaly a čisto. Najdoležitešjou časotu je vymytie roztoku, na ktoré je ideálne merat pH výluhu. Inak súhlasím s docentom, do tohto by sa nepustil ani profedionálny reštaurátor zbraní, nieto človek ktorý damašky leptá prvý krát, inak ako rešaurátorský zásah je to nemyslitelné a nevidel som nič podobné ani na mečoch alebo dýkach žeby sa robilo…

  • mazoslav

    Member
    21. augusta 2015 at 13:03

    Tanát leptat nedokáže, dokáže iba napodobnit efekt leptania tým že sa odleští na miestach vystúpnutých a čierny povlak zostáva v priehbniach, teda na zvýrazneneie damašku velmi ťažko, HCl ako tu už zasznelo nenkonečne vela krát nieje vhodný jednak pre velkú silu a jednak preto, že sa velmi tažko vymýva a sposobuje koróziu, najvhodnejším leptadlom je takzvaný NITAL, je to etanolový roztok kyseliny dusičnev v etanole, pripravit si musí čerstvý a pri dosiahnutí nad 8% hmotnostných percent može nastat samozapálenie zmesy alebo aj výbuch takže opatrne, leptá dobre aj 3% roztok, mne sa osvedčilo leptadlo na bázy glycerolu a kyseliny octovej + HNO3 v pomere 16:1.1, roztok je velmi vizkozny a leptá pomaly a čisto. Najdoležitešjou časotu je vymytie roztoku, na ktoré je ideálne merat pH výluhu. Inak súhlasím s docentom, do tohto by sa nepustil ani profedionálny reštaurátor zbraní, nieto človek ktorý damašky leptá prvý krát, inak ako rešaurátorský zásah je to nemyslitelné a nevidel som nič podobné ani na mečoch alebo dýkach žeby sa robilo…

  • fero007

    Member
    21. augusta 2015 at 13:24

    velmi peknwe dakujem za info..hromadí sa mi skôr názor ne enchať to tak  určite sa do toho teda nepustím, ale otvára sa mi viacero otázok z Vášho príspevku. Kde dostať tanát ./ google nepovie/  je to asi menej nebezpečné ako kyseliny a asi efekt podobný brunirovaniu ??

    Za druhé ako sa dá už “vyblednutá štruktúra na damase obnoviť  originalne sa toleptalo a vystúpnuté miesta sa odleštili ..presne ako popisujete  v príspevku, no častím čistetím už je povrch vyhladený a potrebovalo by to zaleptať, kde by jeden kov bol prochu hlbšie.

    Ak to nie je práca pre amatéra // preto radšej sa pýtam// vzal by ste to Vy? Akceptujem rriziko že sa o neepodarí zlepšiť, no total poškodenie hlavne nepredpokladám.

     

    zatial ďakujem všetkým, kt chel pomoct s po a kepný weekendd pr.

  • mazoslav

    Member
    24. augusta 2015 at 9:16

    Tanát je roztok ktorý vznikne zmiešaním taninu, ten sa dá kúpit aj v lekárni, bude sa používa ako inhibítor ku kyseline fosforečnej ako odhrzdovač alebo ako konzervačný prostriedok. Efekt po tanátovaní je čierny a lesklý prio správnej aplikácii, teda ano skoro ako klacikcé černenie, len je to ovela makší a menej stály povlak. Aplikuje sa roztieraním vodného roztoku, teda je ovela menej náročný ako kalsické brunírovacie postupy. 3truktúra damašku kedy sa využíva najma to že nízkouhlíkatá ocel sa odlaptáva inak rýchlo ako vysokouhlíkatá, sa dá obnovit len opatovným leptaním. Je to otázka samozrejme poškodenie povrchu, či je lept už mechanicky zaleštený, alebo je reliéf len zanesený nečistotami. Doporučoval by som určite najprv lept velmi dobre mechanicky očistit (ideálny je silonový malý kotúčik čo vie pracovat v priehlbniach damašku) a odmastit. Na zvýrazneie reliéfu často pomáha voskovanie  a následné preleštenie, prípade zvýraznenie spomínaným tanátom. Doporučujem zbran doniest do najbližšieho múzea aj s prosbou a flaškou :)

  • martas

    Member
    14. septembra 2015 at 9:47

    Zdravim,

    fero007:pokud by jste se chtel naucit leptat damask, tak jedine zacit od nejakeho vzorku, protoze oceli je spousta druhu s ruznou primesi siry, fosforu, uhliku a navic jde o dva rozdilne druhy oceli. Kazda ocel se pri leptani chova jinak a zkuseny mistr pozna kdy ma s leptanim prestat a jakou kys. ma na to pouzit. Z teorie vim, ze se lepta v nekolika krocich a pozvolna.

    K tomu restaurovani: jestli chcete vice vytvorit kontrast, muze se stat, ze proleptate druhou stranu (z negativu se stane pozitiv) – vyrobce narozdil od Vas vi, s jakou oceli pracuje a vi co na ni plati.

    Na fotkach nedokazu presne posoudit stav, ale pokud vim, ze leptana cast ma hrubou strukturu a mozna by se to dalo resit tanatem. Ale v kazdem pripade doporucuji takovou praci dat profesionalnimu restauratorovi.

    Mejte na pameti ze leptanim menite puvodni miry a vzhled, i kdyz nepatrne…..

     

    Ke zbranim: je treba overit zakony a platne vyhlasky ohledne zbrojniho prukazu, protoze v opacnem pripade se muze jednat o nedovolene ozbrojovani.

     

  • fero007

    Member
    14. septembra 2015 at 18:19

    vrelá vdaka asi to nechám tak ..tanát na hlšie miesta by určite pomohol ale tu je už povrch používaním odleštený , čistenie už bolo, buď bechať tak alebo trochu odleptať. Zákon o zbraniach a strelive

    Zákon č. 190 / 2003 Z. z. Zákon o strelných zbraniach a strelive   je dodržaný ide o kateg D  silne pod rok 1890 historický kus na čierny prach  ..ale ddaka za upozornenie

    P

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť