Reštaurované dielo: Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida

Univerzitné tézy boli pamätné výtlačky, ktoré ohlasovali verejnú obhajobu tém záverečných prác študentov. Vrcholným obdobím ich vydávania boli 30. roky 18. storočia, z ktorých pochádza aj téza zo zbierky SNG. Je výnimočná tým, že ide o tlač na hodváb, ktorý sa používal pre exempláre určené ako dar protektorom dišputy. V kontexte tvorby Johanna Lorenza Haida a Christiana Rugendasa, popredných augsburských umelcov, naša téza patrí k dielam charakteristickým výraznou formálnou striedmosťou. Tvár sv. Petra využili tí istí umelci o desaťročie neskôr s menšími obmenami znovu ako predlohu pri výpravnejšej téze Leopolda Macha z Bechyně (v zbierke pražského Klementina). Výstava voľne nadväzuje na prezentáciu iného reštaurovaného diela v roku 2001 (Gustav Andreas Wolfgang: Iluminácia vo Frankfurte, pamätný list na privítanie cisára Karola VII. 1743) tým, že v oboch prípadoch ide o tlače na hodváb, a teda i o obdobné metódy reštaurovania.

Reštaurované dielo zo zbierok SNG, Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738, SNG, Vodné kasárne, Bratislava, 1. poschodie, rizalit

Sprístupnenie diela: 1. jún 2005 – 31. december 2005
Reštaurovala Jana Krajčovičová (2004–2005)
Kurátor výstavy Martin Šugár

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida

Univerzitné tézy boli pamätné výtlačky, ktoré ohlasovali verejnú obhajobu tém záverečných prác študentov. Vrcholným obdobím ich vydávania boli 30. roky 18. storočia, z ktorých pochádza aj téza zo zbierky SNG. Je výnimočná tým, že ide o tlač na hodváb, ktorý sa používal pre exempláre určené ako dar protektorom dišputy.

Majstrovské dielo zo zbierok SNG

Talianska horská krajina je ukážkou Mednyánszkeho krajinárskeho majstrovstva, kde sa inšpiroval pravdepodobne scenériou severného Talianska. Obraz bol dlhší čas ako priemerné dielo uložený v depozite SNG a následné zreštaurovanie mu prinavrátilo jeho kvalitu a ojedinelosť v rámci Mednyánszkeho oeuvre.

Oživenie grafiky na hodvábe v SNG

Odborný výklad a výstava o reštaurovaní unikátnej grafiky Iluminácia vo Frankfurte z 18. storočia: BRATISLAVA 17. apríla 2001 (SITA) – Reštaurátorský výklad Reštaurovanie medirytiny na hodvábe čaká vo štvrtok o 16:00 na záujemcov v Slovenskej národnej galérii (SNG) v Bratislave. Podľa Zuzany Urbaníkovej z tlačového oddelenia SNG, expozícia na 1. poschodí Vodných kasární predstavuje výsledok dvojročnej práce reštaurátorských ateliérov SNG Iluminácia vo Frankfurte od Gustava Andreasa Wolfganga. O diele, ktoré je pamätným listom na privítanie cisára Karola VII. vo Frankfurte, bude rozprávať reštaurátorka Jana Krapková a kurátor výstavy Dušan Buran. Vstup na podujatie je bezplatný, dodala pre agentúru SITA Urbaníková.
Iluminácia vo Frankfurte pochádza z roku 1743, je vytvorená technikou medirytiny na hodvábe a jej rozmery sú 52,5 x 73 centimetra. Použitie hodvábu namiesto papiera ako podkladu pre medirytiny bolo luxusnou módou 18. storočia a v grafike sa vyskytuje len ojedinele. Pre výtlačok Iluminácie vo Frankfurte použil autor tkaninu s mimoriadne hladkým povrchom, ktorá mení lesk a farebný odtieň s každou zmenou uhlu dopadu svetla. Pre vážne a rozsiahle poškodenie však toto vzácne dielo nebolo vystavované ani skúmané, lebo akákoľvek manipulácia s ním mohla zapríčiniť ďalšie škody.

Majstrovské dielo zo zbierok SNG

Na šírku komponovaný reliéf Poslednej večere v bohatom boltcovom ráme pochádza z kostola sv. Jána Evanjelistu vo Veľkej. Vznikol pravdepodobne v 60. rokoch 17. storočia za pôsobenia farára Michala Noscovia ako súčasť nového zariadenia chrámu patriaceho vtedy evanjelikom.

Tu a tam – Svet umenia očami detí

Výber z detských výtvarných prác, ktoré vznikli v rámci animačných projektov ako výsledok inšpiratívneho pôsobenia profesionálnych umelcov, resp. ich diel umiestnených na výstavách či v stálych expozíciách SNG v Bratislave.