Katarína Grossmannová – Môj farebný svet

V štvrtok 14. júla boli po krátkej prestávke znova otvorené dočasné výstavné priestory Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku. Fotografie liptovských vrchárov Martina Martinčeka tu vystrieda maľba na hodvábe, kartóne a ručnom papieri Kataríny Grossmannovej (1951 – 2001) Katarína Grossmanová sa narodila v roku 1951 v Žiline, v Bratislave vyštudovala Filozofickú fakultu Univerzity Komenského. Maľbe na textil sa začala venovať po absolvovaní Inštitútu úžitkového umenia v Kolíne nad Rýnom v roku 1991 – v meste, kde aj neskôr pôsobila.Vývin Grossmannovej tvorby sprevádzalo hľadanie adekvátnych techník a materiálov, pričom si obľúbila najmä hodváb, ktorý ju priťahoval svojou jemnosťou a krehkosťou. Rôznorodé sú aj námety jej diel – figurálne z rôznych historických období a biblické (napr. Izraeliti bránia svoju krajinu proti Asýrčanom, 1999) alebo prírodné, prevedené v abstraktných kompozíciách. Inšpirovala sa aj tvorbou osobností moderného umenia (Odkaz Chagallovi, 2001; Picassovská kytička, 1995). Uvoľnený maliarsky rukopis a veľkorysé využívanie farieb ju priviedli až k orfistickým a fantazijným kreáciám.
Výstava prezentuje jej tvorbu z rokov 1996 – 2002 v troch tematických a formálnych skupinách. V prvej sa nachádzajú kompozície a citácie z kultúrneho odkazu rozličných historických období až po osobnosti súčasného moderného umenia a tvoria ťažisko výstavy. Druhú skupinu tvoria diela inšpirované historickými ornamentmi a prírodou. Výstavu dopĺňajú drobné úžitkové predmety, pohľadnice a malé odevné doplnky ako napríklad šály a šatky.

Približne 100 malieb na hodvábe väčších i komornejších rozmerov predstavuje široký záber textilnej tvorby Kataríny. Vystavované diela prezentujú jej slobodné a veľkorysé používanie farieb, ich harmóniu na špecifickom podklade hodvábnej matérie. V úžitkovej polohe ukazujú praktické uplatnenie formou vkusných a kultivovaných predmetov i módnych doplnkov.

Otvorenie výstavy: 14. júla 2005 o 16.00 hod.
Trvanie výstavy: 15. júl – 30. september 2005

Kurátorka výstavy: Emília Radimáková
Odborná spolupráca za SNG: Ágnes Schrammová

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Východoslovenská galéria 1952- 2002

Východoslovenská galéria v Košiciach si pripomína 50. výročie od začiatku svojej zberateľskej a výstavnej činnosti. Bola založená ako druhá slovenská galerijná inštitúcia (po SNG v Bratislave) a dnes sa zaraďuje medzi najväčšie a najstaršie slovenské zberateľské inštitúcie podobného druhu.

Václav Cigler a jeho škola

Výstava je usporiadaná v spolupráci s Galériou Pokorná v Prahe, ktorá ju pripravila pre pražskú výstavnú sieň Mánes (jún 2003). Predstavuje dielo významnej osobnosti českého moderného výtvarného umenia doc. Václava Ciglera (1929) v kontexte jeho pedagogickej činnosti na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave

SNG: Slovenský mýtus

Výstava predstaví kľúčovú, ba osudovú tému slovenského výtvarného umenia 20. storočia – vizuálnym spôsobom stvárnené predstavy slovenskej pospolitosti o sebe samej, svojich počiatkoch a zmysle svojej existencie.

Mária Bartuszová

Mária Bartuszová (1936–1996) patrila k najvýznamnejším sochárkam, ktoré tvorili na Slovensku. Je predstaviteľkou tzv. organickej línie v slovenskom sochárstve 2. polovice 20. storočia. Od 60. rokov sa venovala abstraktnej sochárskej tvorbe, čoskoro začala inklinovať k biomorfnému tvarosloviu, nakrátko sa priklonila ku konkretizmu, v 70. rokoch sa venovala u nás ojedinelej tvorbe haptických plastík pre slepcov, v 80. rokoch sa venovala tvorbe inštalácií zostavovaných z perforovaných a zošnurovaných sadrových škrupín.

Robert Doisneau 1912–1994

Narodil sa 14. 4. 1912 v Gentilly. V roku 1929 sa vyučil za litografa, ale už na konci toho istého roku sa rozhodol venovať sa fotografii. Začínal ako grafický dizajnér a reklamný fotograf. V roku 1932 mu časopis Excelsior uverejnil prvú fotoreportáž o blšom trhu v Paríži. V rokoch 1934–1939 pracoval ako priemyselný fotograf v automobilke Renault v Billancourte.